36.6 C
Craiova
duminică, 6 iulie, 2025
Știri de ultima orăActualitateRomanii isi ineca amarul in cappuccino

Romanii isi ineca amarul in cappuccino

Cheltuielile pentru hrana si bautura au continuat sa reprezinte, si in primele sase luni ale acestui an, mai mult de 50% din bugetele romanilor, dupa ce in perioada 1997-2001 au avut o pondere variind intre 53% si 59%, releva un studiu realizat de institutul de cercetare GfK Romania. In distributia bugetului gospodariilor din Romania mai intra cu o cota importanta, cuprinsa intre 16% si 24%, cheltuielile pentru incalzire si intretinere. De asemenea, familiile aloca intre sase si noua procente din buget pentru transport si telecomunicatii, intre sase si opt procente pentru imbracaminte sau incaltaminte, patru procente din buget pentru diverse cheltuieli, iar trei procente pentru divertisment. Pentru sanatate si medicamente, romanii cheltuiesc aproximativ 2% din venituri. In ceea ce priveste consumul de bauturi nealcoolice in primele sase luni ale acestui an, raportat la perioada corespunzatoare a anului trecut, cea mai importanta crestere, de 58%, a fost constatata la cappuccino. Consumul de sucuri s-a majorat, in volum, cu 29% comparativ cu anul trecut, iar cel de apa minerala a progresat cu 23,4%. Daca la cappuccino si la apa minerala cresterea valorica este aproximativ egala cu cea in volum, in cazul sucurilor, cresterea valorica a consumului este aproape dubla, respectiv de 42,2%, reflectind o majorare semnificativa a preturilor, semnaleaza studiul GfK Romania, care precizeaza ca la polul opus se situeaza cafeaua boabe prajita, care s-a ieftinit. De asemenea, institutul de cercetare precizeaza faptul ca volumul de bere consumat a fost aproape acelasi ca ine anul 2001. La alimente, volumul consumurilor a fost comparabil in primele sase luni ale anului cu nivelul raportat cu un an in urma, cresteri notabile fiind inregistrate numai la iaurturi – de 14,9% in cazul iaurtului natural si de 13,8% pentru iaurtul cu fructe. Ciocolata, atit sub forma de tablete, cit si de batoane, si condimentele au cunoscut o scadere relativ accentuata a consumului, de 5,3%, respectiv 4,4% ca volum. O situatie aparte o prezinta uleiul de consum, cu o scadere usoara de 0,9% in volum, dar cu o crestere valorica de aproape 50%. In timp ce cheltuielile pentru cumpararea alimentelor continua sa fie predominante in bugetele romanilor, cele destinate produselor nealimentare sint in scadere aproape la toate categoriile, remarca studiul GfK. Cea mai mare scadere a volumului consumului, de 18%, s-a inregistrat in primele sase luni ale acestui an, raportat la perioada ianuarie-iunie 2001, la samponul de par, urmata de detergenti, al caror consum s-a redus, in volum, cu noua procente. La alte trei produse nealimentare, desi consumul ca volum a fost mai mic, au fost inregistrate cresteri valorice – respectiv la sapun, o majorare de sase procente, la pasta de dinti o crestere de 6,6%, iar la produsele pentru spalatul vaselor a fost consemnat un avans de 2,8%. Exceptia pentru produsele nealimentare o constituie deodorantele, care au avut o crestere a consumului in primul semestru de 1,2% ca volum si de 11,7% ca valoare. Grupul german GfK este una dintre cele mai importante organizatii de cercetare de piata din lume, cu operatiuni in 51 de tari, compania fiind prezenta si in Romania incepind cu anul 1992 prin filiala GfK Romania. Anul trecut, GfK Romania a realizat o cifra de afaceri de peste 1,5 milioane de euro, printre clientii sai numarindu-se cele mai mari firme multinationale prezente in tara.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS