20.5 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateInvestitii masive in productia de aparatura electrocasnica

Investitii masive in productia de aparatura electrocasnica

Industria de masini si aparate de uz casnic ar putea beneficia, in perioada 2002-2010, de investitii de 300-350 de miliarde de lei anual (10-12 milioane de dolari), potrivit strategiei de dezvoltare a acestui sector, publicata in Monitorul Oficial. Fondurile necesare investitiilor vor fi asigurate in proportie de 80% de agentii economici din sector, restul sumelor urmind sa provina din programele nationale de cercetare-dezvoltare. Investitiile vor viza modernizari tehnologice, protectia mediului, programele de cercetare-dezvoltare si transferul de tehnologie.

In medie, anual vor fi alocate investitiilor, pina in anul 2005, 300 de miliarde de lei, din care 64 de miliarde vor proveni de la Fondul National de Cercetare-Dezvoltare, 37 de miliarde – din credite, iar restul – din surse proprii ale societatilor din domeniu. In perioada 2006-2010, sectorul de masini de uz casnic va beneficia de investitii anuale de 350 de miliarde de lei. Suma reprezinta 64 de miliarde de lei alocate prin programele nationale de cercetare, 60 de miliarde sub forma de credite bancare si 212 miliarde din fonduri ale societatilor.

Uniunea Europeana, principala piata pentru produsele romanesti

Productia sectorului estimata sa creasca anual, in medie, cu 7,3% in perioada 2001-2005 si cu 4,6% intre anii 2006 si 2010. Volumul productiei inregistrate in anul 2000, de 134,9 milioane de dolari, este de doua ori mai redus in comparatie cu 1989, cind a fost de 300 de milioane de dolari. Prognoza prevede cresterea productiei anuale la 166 de milioane de dolari in 2005 si la 216 milioane de dolari in 2010. Estimarile prevad majorarea volumului exporturilor la 100 de milioane de dolari in 2005 si 120 de milioane de dolari in 2010.

Principalele piete de export sint tarile din Uniunea Europeana. Strategia de crestere a exporturilor vizeaza recistigarea pietelor traditionale din Federatia Rusa, Ucraina sau Kazahstan si cucerirea de piete noi, cum ar fi cele din Asia, Orientul Mijlociu si din zona Marii Negre. Personalul angajat va creste, potrivit strategiei, cu 2,14% pe an, pina in 2005, si cu 1,6% pe an intre 2006 si 2010. Gradul de acoperire a pietei interne cu produse romanesti este de 84%, in cazul masinilor de gatit cu gaze, 38% la frigidere si 15% la masini de spalat si aspiratoare.

Printre masurile pentru relansarea sectorului de masini si aparate de uz casnic se numara finalizarea, in cursul acestui an, a procesului de armonizare a legislatiei din domeniu cu cea a Uniunii Europene, cea mai importanta piata de export a Romaniei. Masurile prevazute in strategie mai includ cresterea competitivitatii, stimularea exporturilor prin programe guvernamentale, precum si angajarea unui numar mai mare de salariati in serviciile post-vinzare. De asemenea, autorii strategiei doresc reglementarea unei competitii loiale prin reglementarea importurilor de aparate de calitate indoielnica sau second hand.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS