Stie legea, dar nu o respecta, este competent, dar nu eficient si, in general, este lenes si neprietenos. Aceasta este imaginea pe care functionarul public o afiseaza din spatele ghiseului contribuabilului autohton.
Comportamentul inadecvat al functionarului public din institutii este rezultatul lipsei de informare a cetateanului, care nu cunoaste legile, nu stie ce sa pretinda omului din spatele ghiseului. Conform unui sondaj realizat de Agentia Nationala a Functionarilor Publici (ANFP), doar un român din zece stie la ce trebuie sa se astepte de la un functionar public. „Desi expresia «functionar public» este cunoscuta de aproape toti cetatenii, exista numeroase confuzii cu privire la definitia notiunii. Multi oameni au inca dificultati sa inteleaga ca functionarul public este platit din banii cetatenilor si se afla in serviciul interesului public, nu al institutiei in care lucreaza.
Aceasta neintelegere alimenteaza sentimentul de subordonare pe care il au multi cetateni fata de institutiile publice si fata de functionarii publici“, releva studiul ANFP.
Cetatenii nu stiu ce este un functionar public
Potrivit sondajului de opinie, 38% dintre cetatenii intervievati cred ca si angajatii din firmele private sunt functionari publici, iar 60% cred ca numai cei angajati prin concurs intr-o institutie publica pot fi functionari publici. In aceste conditii, singurii care pot pretinde angajatului din administratia publica un comportament „ca la carte“ sunt, conform sondajului ANFP, persoanele cu vârste cuprinse intr 30 si 39 de ani cu educatie superioara, care au un nivel ridicat de cunostinte in acest domeniu. „Toti sunt incârduiti cu politica si nu dau doi bani pe noi. Vreau sa ma ajute si sa imi explice ce sa fac pentru ca nu stiu, iar ei te plimba de la un ghiseu la altul si banii tot ti-i iau, ca ei sunt statul“, a spus Marian Pricop, de 63 de ani, din Craiova.
Sorin Bodescu, de 37 de ani, agent de vânzari, stie ca un functionar nu trebuie decât sa fie politicos si eficient. „Nu trebuie sa faca mare lucru pentru contribuabil. Sa fie amabil, corect si eficient. Mai este mult de lucru in institutiile doljene pâna când toti functionarii vor ajunge la stadardele europene, pentru ca ar trebui sa lucreze si in niste spatii mai mari, unde oamenii sa nu se mai calce in picioare când vin sa isi plateasca taxele“, a precizat barbatul.
Institutiile publice ii sufoca pe cetateni
Potrivit raportului, cetatenii sunt nemultumiti de modul in care sunt tratati in institutiile publice, la acest lucru contribuind si atmosfera din acestea. 65% dintre ei considera ca functionarului public ii lipseste amabilitatea, iar 70% cred ca eventualele conflicte care apar intre functionarii publici si contribuabili sunt cauzate de spatiile mici din institutii si de atmosfera sufocanta de aici. Românii pleaca, potrivit sondajului ANFP, nemultumiti de functionarii si atmosfera de lucru din prefecturi si primarii, dar autoritatile doljene recunosc ca si functionarii de aici, desi si-au insusit Codul de conduita, trebuie sa mai „lucreze“ la capitolul atitudine. „Suntem peste medie la domeniul «fapte bune pentru cetatean», dar mai avem ceva de lucru la capitolul atitudinea functionarului pentru ca acestia au fost obisnuiti sa trateze cu indiferenta si sa nu respecte oamenii. Aceste lucruri se pot indrepta si eu le spun mereu functionarilor din prefectura ca noi suntem pusi aici pentru a fi de folos cetateanului, suntem platiti din banii lui si trebuie sa il tratam cu respect si sa ii rezolvam problemele“, a mentionat prefectul de Dolj, Nicolae Giugea.
„Majoritatea cetatenilor nu cunosc legile“
Ioan Vacariu, directorul Directiei de Taxe si Impozite din cadrul Primariei Craiova, este de parere ca legile schimbatoare „baga râca“ intre contribuabilii si functionarii doljeni. „Cetatenii sunt nemultumiti ca legislatia este des schimbata si isi varsa nemultumirile asupra functionarilor. Orice ar fi, functionarul este in slujba cetatenilor, chiar daca acestia pretind mult mai mult decât li se cuvine. Nu este deloc placut sa dai bani si sa mai stai si la coada pentru asta, iar functionarul este cel care iti ia banii“, a declarat Vacariu.
Silviu Dumitru, directorul Directiei Generale a Finantelor Publice Dolj, considera ca, inainte de a intra in contact cu contribuabilul, cetateanul trebuie sa cunoasca legea. „Functionarul public este un om obisnuit, cu calitati si defecte, si de când lumea ei nu sunt niste persoane placute. Nu trebuie sa uitam ca fiecare padure are si uscaturile ei, asa ca in orice institutie pot fi functionari publici slab pregatiti. Cu toate acestea, orice functionar trebuie sa afiseze zilnic un anumit comportament si sa isi pastreze calmul atunci când s-a declansat un conflict. Acesta apare tocmai pentru ca majoritatea cetatenilor nu cunosc legile si nu stiu care sunt atributiile unui functionar public. Atunci când tragi linie, trebuie sa stii de ce ai fost refuzat“, a explicat Dumitru.
Sondajele adevar graiesc
In 2005, aproape jumatate din cetateni (46%) au trecut prin sediile administratiilor financiare, 43% au fost la primarii, 28% la oficiile de pensii. Institutiile publice cu specific preponderent administrativ – administratiile financiare, politia, inspectoratele scolare – au fost solicitate mai ales de persoane active economic (cu vârste cuprinse intre 30 – 54 de ani, cu statut social si economic mediu-ridicat).
Institutiile publice cu rol in protectia sociala – oficiile de pensii si casele de sanatate – au fost solicitate mai ales de persoane in vârsta, cu un statut social si economic scazut. Proportia cetatenilor care au fost satisfacuti de modul in care au fost primiti in institutiile publice nu depaseste jumatate (47%) pentru nici una dintre institutii, ajungând pâna la o cincime (20%). Principalele aspecte generatoare de nemultumire sunt legate de atmosfera din institutiile publice, de modul in care este organizata activitatea cu publicul si de ineficienta functionarilor. In medie, doar unul din trei cetateni considera ca institutiile publice indeplinesc aceste criterii intr-o masura satisfacatoare.