Vin vremuri grele pentru soferi. Din 21 septembrie, intrarea in vigoare a noului Cod Rutier, inspirat dupa model francez, aduce sanctiuni drastice pentru persoanele care calca „strâmb“. Cei care vor ramâne fara permis trebuie sa se puna la punct serios cu legislatia din domeniu, daca vor sa mai iasa cu masina pe sosele. Alinierea României la standarde europene ii va obliga pe conducatorii auto sa sustina examenul la „sala“ pentru a putea detine in continuare permis de conducere.
Intrucât România se afla in postura de ultim stat european cu o legislatie rutiera adoptata cu mai mult de 35 de ani in urma, in vederea armonizarii cadrului legislativ existent cu prevederile si practicile internationale in domeniu, se impunea elaborarea, de urgenta, a unei noi legislatii rutiere.
Aceasta este motivatia specialistilor din cadrul Directiei Politiei Rutiere privind realizarea noului Cod Rutier pe baza caruia se va circula de acum inainte.
Modificarile operate vor crea, cu siguranta, si nemultumiri, insa toata lumea trebuie sa se conformeze. Una dintre ele ar putea fi legata de sustinerea unui nou examen in cazul suspendarii permisului de conducere.
Asa cum se intâmpla in Franta, si românii vor fi obligati „sa puna burta“ pe carte pentru a trece cu succes proba teoretica, adica „sala“, privind legislatia.
„Primul aspect luat in calcul pentru sustinerea testarii a fost reprezentat de faptul ca 80-85% din totalul accidentelor de circulatie inregistrate au la baza motivatia soferilor privind necunoasterea legilor. Este inadmisibil acest lucru, insa aceasta este realitatea. Nimeni nu trebuie sa se sperie de acest lucru. Vom incerca sa elaboram teste cât mai simple privind circulatia pe drumurile publice si chiar ne gândim sa renuntam la problemele cu desene pentru a nu-i pune si mai mult in incurcatura pe soferi. Obligativitatea verificarii acestor cunostinte va duce atât la scaderea evenimentelor negative inregistrate pe sosele, dar si la o instruire temeinica a soferilor. Interesul nostru este dobândirea cunostintelor de legislatie si in niciun caz sa punem bete-n roate soferilor“, a declarat comisar-sef Nina Badea, ofiter specialist in cadrul Directiei Politiei Rutiere. 30 – 60 – 90. Atâtea zile te pot lasa fara permis de conducere politistii, dar ramâi pieton si mai mult, daca nu treci examenul. Legea prevede un test de verificare a cunostintelor de legislatie pentru toti conducatorii carora li s-a aplicat masura de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce.
Nimeni nu va fi scutit de acest lucru. 30 de zile se va retine permisul pentru depasirea coloanelor de vehicule oprite la semafor sau la trecerea la nivel cu calea ferata, pentru neacordarea de prioritate pietonilor sau masinilor, pentru trecerea pe rosu, depasiri neregulamentare, pentru nerespectarea semnalelor politistilor. 60 de zile ramân fara carnet cei care comit neregulile de mai sus, soldate cu un accident usor. 90 de zile se retine permisul pentru alcool (daca fapta nu constituie infractiune), pentru defectiuni grave la sistemul de frânare sau de directie, trecerea printre bariere si depasirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv.
Cinci clase de sanctiuni cu… multe puncte
Potrivit noilor reglementari, soferii care incalca regulile de circulatie vor primi puncte in functie de gravitatea abaterilor savârsite. Un punct-amenda valoreaza 10% din salariul minim pe economie, adica circa 330.000 de lei vechi. Asadar, cea mai mica amenda aplicata va insuma 660.000 de lei vechi. Valoarea acesteia va creste de fiecare data când statul va majora salariul minim pe economie.
Vor exista cinci clase de sanctiuni carora le va corespunde un anumit numar de puncte-amenda. Clasa I de sanctiuni – 2 sau 3 puncte-amenda, clasa a II-a de sanctiuni – 4 sau 5 puncte-amenda, clasa a III-a de sanctiuni – de la 6 la 8 puncte-amenda, clasa a IV-a de sanctiuni – de la 9 la 20 puncte-amenda, clasa a V-a de sanctiuni – de la 21 la 100 puncte-amenda (este valabila doar in cazul persoanelor juridice).
Punctele vor fi acordate raportat la gravitatea abaterii. Astfel, doua puncte de penalizare se vor acorda celor care vorbesc la telefon in timp ce conduc, circula pe un drum interzis, nu poarta centura de siguranta ori depasesc viteza cu maximum 20 km/h. Si stationarea neregulamentara si refuzul prezentarii actelor politistului, tot doua puncte valoreaza.
Cu trei puncte de penalizare se vor alege cei care depasesc viteza cu maximum 30 km/h si nu respecta indicatorul de ocolire la refugiul de tramvai. Patru puncte se acorda pentru nerespectarea indicatorului „STOP“, depasirea vitezei cu maximum 40 km/h, circulatia fara lumini corespunzatoare ori conducerea pe linia de tramvai.
Cele mai multe puncte, sase la numar, vor fi incasate de soferii care depasesc viteza cu maximum 50 km/h, stationeaza si parcheaza pe autostrada, nu respecta indicatoarele de la trecerea peste calea ferata sau incalca linia continua. Punctele de penalizare primite de fiecare sofer ramân trecute in baza de date sase luni, iar numarul lor creste cu fiecare noua amenda sosita in acest interval. Cei care acumuleaza 15 puncte isi iau „adio“ de la permisul de conducere pentru o perioada de 30 de zile.
Soferul care a reusit aceasta „performanta“ va trebui sa se prezinte personal la unitatea de politie pe raza careia locuieste si sa-si predea permisul in maximum cinci zile de la primirea unei instiintari scrise. Daca nu se conformeaza, perioada de suspendare a carnetului se prelungeste cu inca 30 de zile.
In cazul in care un conducator auto cumuleaza din nou cel putin 15 puncte de penalizare in urmatoarele 12 luni de la data expirarii ultimei suspendari a exercitarii dreptului de a conduce, permisul ii va fi ridicat pentru o perioada de 60 de zile.