14.5 C
Craiova
marți, 30 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalBarja rasturnata in mijlocul Dunarii

Barja rasturnata in mijlocul Dunarii

O barja incarcata cu aproape 900 de tone de porumb s-a rasturnat in mijlocul Dunarii, luni, in apropierea Portului Bechet, din cauza conditiilor meteo nefavorabile. Interventia prompta a echipajului de pe impingatorul SPET 2 a facut posibila degajarea in timp util a senalului navigabil si a eliminat posibilitatea producerii unor accidente navale.


Barja 1581, incarcata cu 892 de tone de porumb boabe, s-a rasturnat in mijlocul Dunarii, dar incidentul pare desprins dintr-o poveste cu Triunghiul Bermudelor, barja amintita dezlegându-se de doua ori din locul unde fusese amarata, pentru ca apoi sa se rastoarne.


Barja „naravasa“


Un convoi compus din barjele 1581, 902 si 812, slepul 1554 si impingatorul Danube Spirit, sub pavilion românesc, apartinând armatorului North Star Shipping Constanta, transporta o incarcatura de porumb din portul sârbesc Bacico-Pabanca, având destinatia Constanta. Duminica seara, in jurul orei 22.00, convoiul a inceput manevrele de ancorare la kilometrul fluvial 681, in apropiere de Bechet. Din cauza conditiilor meteo nefavorabile – valuri de trei metri si vânt puternic, la o temperatura de minus 22 de grade Celsius – parâmele cu care era ancorata barja 1581 au cedat. Barja a plecat in aval, in deriva pe Dunare.


Dupa ce a incheiat manevrele de ancorare a celorlalte ambarcatiuni din convoi, ancorate lânga alt convoi, sub pavilion ucrainean, impingatorul Danube Spirit a plecat dupa barja 1581. A recuperat-o, ancorând-o de aceasta data lânga malul bulgaresc. Considerând ca barja se afla in siguranta, Catalin Dumitrescu, capitanul impingatorului, a decis sa se intoarca la convoi.


Luni dimineata, in jurul orei 9.30, barja 1581 a fost observata in timp ce se deplasa libera. Parâmele se desfacusera a doua oara, iar ambarcatiunea plutea incet, in aval. Capitania Portului Bechet a luat legatura cu alt impingator – SPET 2, sub pavilion românesc – pentru a ajuta impingatorul Danube Spirit sa aduca barja la mal. Cele doua impingatoare n-au apucat insa sa ajunga din urma barja „naravasa“, pentru ca, din cauza valurilor inalte, incarcatura de porumb s-a deplasat intr-o parte, iar barja s-a lasat spre prova-tribord, apoi s-a rasturnat.


Reprezentantii North Star Shipping Constanta, asteptati sa evalueze pagubele


Cele doua impingatoare au intervenit imediat pentru a indeparta barja rasturnata din senalul navigabil al Dunarii, pentru a nu perturba circulatia fluviala si pentru a nu se petrece vreo nenorocire.


„Impingatoarele au dus barja catre malul românesc al Dunarii, scotând-o din senalul navigabil. Au impins-o pâna la circa 200 de metri de malul românesc, unde s-a impotmolit pe fundul apei“, a mentionat Paul Butaru, ofiter I in cadrul Portului Bechet.


Marinarii si impingatorul au ramas in Portul Bechet, unde ii asteapta pe reprezentantii firmei North Star Shipping Constanta sa evalueze pagubele si sa ia o decizie. „Marinarii au facut tot ce era posibil pentru a salva convoiul. Mai mult nu se putea face“, a declarat Dumitru Craciunescu, ofiter I in cadrul Portului Bechet.


Autoritatile judetene monitorizeaza la rândul lor situatia creata de incidentul in care a fost implicata barja 1581. „In prezent, noi monitorizam situatia barjei in cauza, pentru a nu impiedica traficul“, a precizat lt. Florin Cocosila, purtatorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta „Oltenia“ al judetului Dolj. „Barja rasturnata nu prezinta pericol pentru siguranta circulatiei pe Dunare si nu a produs vreo poluare. Se poate circula normal, insa conditiile meteo din aceasta perioada nu permit sa se procedeze la recuperarea ei“, a declarat comisarul-sef Constantin Budici, seful Sectiei Regionale de Politie Transporturi Craiova.


Interventie incheiata cu succes


Pentru a aduce barja in siguranta la mal, Capitania a luat legatura cu echipajul impingatorului SPET 2. Interventia a fost dificila in special din cauza conditiilor meteo, dar s-a incheiat cu succes. „A fost o furtuna din aval, cu viteza de 22 m/sec., adica aproximativ 79 km/ora. Dimineata, Capitania a fost alertata ca barja se afla inclinata si am fost solicitati sa intervenim. Ne-am deplasat in zona si am gasit-o rasturnata, la kilometrul 679+600. Am impins-o pâna când a atins uscatul si acum se afla in siguranta. Armatorul a contactat o firma care sa se ocupe de ranfluare“, a declarat Andrei Ion Boba, capitan instructor pe nava SPET 2.


Circulatie anevoioasa


Circulatia navala pe Dunare a devenit deosebit de anevoioasa in ultimele zile, din cauza sloiurilor de gheata care plutesc pe fluviu. In unele zone s-au format deja poduri de gheata. Pe bratul Macin si la Hârsova, Dunarea a inghetat complet, iar o nava din Galati – Unicom 6 – a ramas blocata in podul de gheata de la Hârsova. Se mentin restrictiile de circulatie pentru ambarcatiunile mici in zona Galati, iar spargatoarele de gheata actioneaza deja in zonele in care Dunarea a inghetat.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS