21.2 C
Craiova
miercuri, 17 septembrie, 2025
Știri de ultima orăLocalSe pregăteşte „Othello“

Se pregăteşte „Othello“

Opera „Othello“ va deschide stagiunea artistică a Teatrului Liric „Elena Teodorini“, pe 10 octombrie, aşa că în atelierele de producţie
ale instituţiei de cultură se pun la punct detaliile. O nouă lume se va naşte, într-o nouă viziune regizorală.

„Deschidem stagiunea artistică 2013-2014 cu spectacolul «Othello», pe 10 octombrie. Este un spectacol în premieră absolută la Craiova, cu o distribuţie de excepţie, cu Rareş Zaharia regizor artistic, care a fost asistent timp de cinci ani al maestrului Silviu Purcărete, cu Marius Budoiu, tenor de la Cluj şi directorul Operei Naţionale din Cluj în rolul lui Othello. Reprezentaţia va deschide şi cea de-a XIII-a ediţie a Festivalului Internaţional «Elena Teodorini», în cadrul căruia vom pune în scenă spectacole de operă de Giuseppe Verdi, evenimentul muzical fiind dedicat bicentenarului Verdi, căci anul acesta se împlinesc 200 de ani de la moartea marelui compozitor“, a declarat managerul Teatrului Liric „Elena Teodorini“ Antoniu Zamfir.

O muncă laborioasă

Aşa că pătrundem timid în atelierele de producţie ale teatrului, printre puţinele care mai există astăzi în instituţiile de cultură din România. Păşim în cel de croitorie, acolo unde încântătoarele rochii care vor umple scena sunt în parte schiţe, ce stau întinse pe masa de lucru. Zece ţinute din cele 30 de rochii sunt deja puse pe umeraş, în aşteptarea probelor. „Am ales mai multe tonuri de gri care răspund viziunii regizorale. Odată finalizate, se coboară cu ele la scenă. Şi munca nu se opreşte aici. Se mai fac modificări, în funcţie de lumină, de decor, imagine de ansamblu. Este o muncă laborioasă“, a precizat scenograful Răsvan Drăgănescu.
Se lucrează asiduu. În atelierul de mecanică lucrul s-a terminat, cel puţin până la următoarele indicaţii. Schele care trebuia făcute au fost deja finalizate şi sunt aşezate în curte. Nimeni nu stă, în lungul şir al producţiei. Se lucrează, se ţine legătura cu fiecare atelier. Regizorul supervizează activitatea, căci pentru reuşita unui spectacol trebuie să existe o legătură permanentă între el şi atelierele angrenate.
Pentru „Othello“ se lucrează la butaforie, pictură, cizmărie, tâmplărie, tapiţerie, mecanică.
Fiecare detaliu contează şi toată lumea îşi pune talentul în slujba realizării unui spectacol nou, unei lumi noi care va începe să respire cu fiecare element construit în ateliere şi pus cap la cap pe scenă. Lumea nou-creată va străluci o oră, poate două, atât cât durează reprezenţia, pentru ca apoi să adoarmă până la următoarele aplauze anunţate de aprinderea reflectoarelor şi ridicarea cortinei.
Astăzi, un nou element coboară în scenă pentru a primi aprobarea regizorului. Aţi spune, văzându-l, că este vorba de o banală coloană. „Nu e deloc banal“ ar spune cel care a realizat-o, butaforul. „Nimic nu se face aici cu uşurinţă şi fără dăruire totală, căci publicul ar simţi acest lucru. Dacă nu faci cu drag partea ta de decor, piesa ta din acest puzzle, el nu rezistă şi totul cade asemenea unui castel din cărţi de joc. Dacă nu iubeşti cu adevărat ceea ce faci, aici se vede, şi atunci reuşita unui spectacol, oricare ar fi el, ar sta sub semnul întrebării. Noi iubim, ne dăruim artei, pentru a trăi satisfacţia ce vine odată cu aplauzele de final. Odată cineva m-a întrebat: «Pentru două secunde cât intră, facem o rochie completă?». I-am răspuns: «Da, facem, pentru că orice detaliu conteaz㻓, mărturiseşte Monalisa Giubegeanu, şef producţie.
Fiecare spectacol se construieşte de la zero. Ce dacă recuzita mai păstrează o masă, pentru „Othello“ nu se potriveşte. Şi atunci la tâmplărie se sculptează în lemn una nouă, alături de cufere, scaune, rampe, tot ceea ce este prevăzut în noul proiect. „Noi facem piese unicat. Nu este o joacă şi atunci suntem foarte exigenţi cu noi înşine. Teatrul e o altă meserie, e altceva“,  a mai completat Monalisa Giubegeanu.

Pulsul spectacolului

Lumea cea nouă începe să pulseze asistată de profesioniştii din atelierele de producţie, de întreaga echipă artistică, tehnică. În afara actorilor care le aduc munca la rampă, pe restul îi cunoaştem mai puţin. Şi totuşi, ei sunt atât de aproape de noi, nu numai prin elementele pe care ni le dezvăluie pe scenă. Sunt poate vecinii din dreapta sau din stânga scaunului din sală pe care staţi. Vi se alătură pentru a-şi admira munca şi a culege în tăcere laurii victoriei, odată cu aplauzele de final.

Craiova, în paşi de dans

Până la premiera piesei „Othello“, Teatrul Liric „Elena Teodorini“ vine să-şi încânte publicul în cadrul stagiunii estivale de balet, care se va deschide pe 18 septembrie, cu o mică amânare survenită ca urmare a organizării Festivalului roman (care va avea loc pe 14 septembrie pe Stadionul „Ion Oblemenco“ în organizarea Asociaţiei „Craiova, Capitală culturală“). Vor avea loc cinci spectacole, reunite sub genericul „Craiova în paşi de dans“: pe 18 septembrie în Craioviţa Nouă, 19 septembrie –  Valea Roşie, 20 septembrie – Rovine, 21 septembrie – Brazda lui Novac, 22 septembrie – Piaţa Prefecturii. Toate reprezentaţiile vor începe la ora 20.00.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS