Directorul general al Regiei Autonome de Transport (RAT) Craiova, Alin Goga, a prezentat, într-un interviu acordat cotidianului Gazeta de Sud, situaţia dificilă în care se află regia locală de transport, atât din cauza lipsei unor mijloace de transport moderne, cât şi a călătorilor, care nu se prea înghesuie să-şi achite contravaloarea transportului cu autobuzul sau tramvaiul.
GdS: În ultima vreme, au circulat prin Craiova mai multe zvonuri că v-aţi dat demisia din funcţie, pentru a pleca în mediul privat. Aşadar, domnule Alin Goga, mai sunteţi director al RAT Craiova?
Alin Goga: Desigur! Nu ştiu încă dacă plec în mediul privat sau în altă parte. Este posibil… Am o ofertă, care deocamdată este în evaluare. Să vedem dacă o să o accept! Apoi, e vorba şi de obligaţiile pe care le am aici şi să vedem dacă măcar reuşesc să ajung la un punct intermediar, să nu plec aşa… Mai ales că e un moment important în activitatea mea la RAT. Negociez acum cu sindicatele contractul colectiv de muncă pe anul 2013, avem nişte proiecte pe acest an. Toate lucrurile sunt într-o derulare rapidă, aşa cum îmi doresc. În acelaşi timp, facem şi o nouă organigramă, pentru că societatea a suferit nişte modificări, am externalizat nişte activităţi. Eu cred că este un prim pas să ajungem ca această regie să fie la fel de importantă cum era pentru judeţ IJTL-ul de odinioară.
GdS: Unii îşi făceau deja planuri să vă ocupe scaunul…
Alin Goga: Stau încă pe acest scaun şi iau decizii, deci n-am plecat! Atunci când acest scaun va fi vacant, doamna primar o să știe cu certitudine care este persoana cea mai nimerită să ocupe acest post.
GdS: Am înţeles că aţi venit cu o idee inedită: extinderea activităţii RAT Craiova dincolo de limitele municipiului...
Alin Goga: Noi, în afară de faptul că am vrea să ajungem nu doar cei mai importanţi din Craiova, şi să avem 80% din piaţa de transport din municipiu, ci şi unul din cei mai importanţi competitori din judeţ. De ce să nu ne gândim că vom cere licenţă de transport pentru Işalniţa, Cârcea, Malu Mare, Bucovăţ, adică într-o primă fază pentru localităţile suburbane, iar ulterior pentru localităţi mai îndepărtate din judeţ şi care sunt importante. Adică să avem curse pentru Calafat, pentru Băileşti, Filiaşi.
Asta ar fi direcţia de urmat, pentru că, dacă societatea asta rămâne în cochilie, ca un melc, nu va putea să supravieţuiască. Ea trebuie să fie în expansiune agresivă atât pe piaţa craioveană, cât şi în judeţ. Iar modelul meu în acest sens este societatea de transport din Alba Iulia. Este o societate privată. Sunt foarte încântat de ce au făcut ei. Eu nu vreau să reinventez roata, ci încerc să-i copiez pe alţii. Dacă alţii au făcut un lucru bun, încerc să-l adaptez şi să-l aplic şi eu pentru Regia de Transport din Craiova. N-ai cum să vii după atâţia ani să inovezi! Eu nu vreau să inovez, ci să merg pe un drum al eficienţei.
GdS: Şi aţi reuşit să eficientizaţi această regie?
Alin Goga: Eu cred că în mai puţin de şase luni să aduci o societate care avea o pierdere de peste un milion de lei până la o pierdere aproape de zero e ceva. Ştiu că, din aprecierile pe care le am, la sfârşitul lunii noiembrie aveam o pierdere de vreo 200.000 de lei, iar până la sfârşitul lunii decembrie cred că am reuşit să acoperim pierderea asta şi chiar să ieşim pe un mic profit. Nu sunt încă disponibile datele pe luna decembrie, însă aşa arată calculele preliminare. Chiar dacă nu ar fi aşa, în cel mai rău caz am încheiat anul cu o pierdere sub 200.000 de lei, adică am recuperat aproape un milion, ceea ce este mare lucru!
Dar, oricum, ăsta nu este doar meritul meu, ci al unei echipe care a muncit alături de mine. Deşi nu vreau să fiu ipocrit şi să mă mândresc că am reuşit lucrul ăsta!
Toată lumea spune de multă vreme că aşa nu mai merge. OK, dacă s-a constatat asta, atunci trebuie să luăm taurul de coarne şi să-l facem să meargă cum vrem noi!
„25-30 de autobuze noi ar fi un lucru senzaţional“
GdS: Cum era parcul auto când aţi preluat postul şi cum e acum?
Alin Goga: Parcul auto, din nefericire, a rămas acelaşi. Ieşim în trafic cu circa 110 maşini. Este foarte puţin! La cât este Craiova de mare, ne-ar trebui măcar 150 de autobuze şi microbuze. Asta în condiţiile în care sunt zone întregi din Craiova care nu sunt acoperite. Şi aş vorbi, în primul rând, de zona Drumul Muntenilor. Am făcut toate demersurile la primărie – am solicitat 50 de autobuze noi. Toată lumea spune că va fi un an foarte greu din punct de vedere economic, banii sunt puţini la bugetul local, însă primăria a prins această solicitare a noastră în prevederea bugetară pentru acest an. Acum, de la dorinţă la realitate mai este cale lungă…
GdS: Imediat după preluarea funcţiei de director, spuneaţi că sunt multe autobuze nefuncţionale în parcul regiei, din cauza defecţiunilor şi a lipsei pieselor de schimb. Care mai este situaţia acestora acum?
Alin Goga: Am luat legătura cu colegii de la Regia Autonomă de Transport Bucureşti. Dânşii au un parc auto foarte mare şi există disponibilitate din partea lor să ne dea o importantă cantitate de piese de schimb. Prin acest stoc de piese de schimb, de care am face rost la un preţ foarte bun, am putea să repunem în circulaţie cam patru autobuze, dar asta este cam tot ceea ce putem recupera.
GdS: Ce v-a promis Primăria Craiova, în urma propunerii dumneavoastră de achiziţionare a unor noi autobuze?
Alin Goga: Primăria a promis că ne va cumpăra 50 de autobuze. Dar înţelegem că nu există doar RAT-ul în oraşul ăsta şi că trebuie drămuiţi foarte bine banii din buget, care sunt mai puţini decât anul trecut, aşa că 25-30 de autobuze noi ar fi un lucru senzaţional pentru noi.
GdS: Despre ce variantă de achiziţionare a autobuzelor va fi vorba? Despre leasing?
Alin Goga: Nu, din calculele pe care le-am făcut împreună cu primăria, am înţeles că cel mai convenabil ar fi să se împrumute primăria. Costurile în cazul unui credit ar fi cam cu 30% mai mici decât la leasing.
GdS: Doamna primar vorbea ceva şi de nişte microbuze…
Alin Goga: E vorba de circa 25 de microbuze, pe care vrem să le cumpărăm cu forţe proprii.
GdS: Veţi avea şi banii necesari pentru achiziţie?
Alin Goga: La asta vom ajunge şi dacă vom avea înţelegerea sindicatelor. Pentru că aceste investiţii vor veni din banii pe care încercăm să-i economisim din fondul de salarii. Acesta se ridică în prezent la 1,7 milioane de lei în fiecare lună. Este un fond de salarii foarte mare. Acum, că s-au semnat şi contractele de reabilitare a liniei de tramvai, cu ajutorul primăriei am ajuns la o înţelegere cu firmele care reabilitează linia de tramvai să preia o parte din personal şi de la noi. Pentru că vă daţi seama cum ar fi să dăm oamenii în şomaj tehnic pe perioada reabilitării ori să-i ţinem din fondul nostru de salarii, ceea ce ar însemna o cheltuială foarte mare pentru regie, nu tocmai economică. Din această cauză, dacă firmele se vor ţine de cuvânt, vom avea o diminuare a fondului de salarii şi din acest punct de vedere. Iar banii pe care i-am economisi pe această cale am putea să-i folosim pentru dotarea cu un buldoexcavator, care ne este foarte necesar pentru activităţile de deszăpezire şi reparaţii, pentru o macara. Ne-ar mai trebui o Rabă mai nouă, dar şi să reparăm podurile rulante de la tramvaie ori să dotăm atelierele, care sunt la nivelul anilor ‘80.
„Nu avem capacitatea să acoperim cu autobuze lipsa tramvaielor“
GdS: V-aţi gândit deja în ce mod veţi folosi viitoarele autobuze şi microbuze?
Alin Goga: Microbuzele vor fi destinate să acopere perioadele în care nu avem vârfuri de trafic. În loc să scoţi în trafic autobuze care consumă 35-38 l/100 km, mai bine scoţi mai multe microbuze, cu care să acoperi mai multe rute, iar acestea să consume 12 l/100 km. Cu 12 microbuze, spre exemplu, am putea să acoperim trei trasee nu foarte solicitate, după orele de vârf de dimineaţă. De asemenea, aceste microbuze pot fi utilizate sâmbăta şi duminica, pot fi folosite pe străzi mai înguste, astfel încât să fie acoperită şi zona Drumul Muntenilor – Carpenului, ieşind undeva în Bariera Vâlcii. Plus că este mai greu pentru călători să urce fără bilet în aceste mijloace de transport.
GdS: Concret, de când n-o să mai meargă craiovenii cu autobuze hârbuite?
Alin Goga: Probabil că de la sfârşitul acestui an, din septembrie-octombrie…
GdS: Cum merge activitatea de curse speciale?
Alin Goga: Merge bine, însă ar putea să meargă şi mai bine. Am constatat că maşinile respective, după ce fac cursele speciale, vin goale la bază. Intenţionez să eficientizez utilizarea lor, prin introducerea acestora pe trasee imediat după ce termină cursa specială … Ne creează astfel un surplus al maşinilor pe traseu. E simplu: şoferii anunţă dispeceratul că şi-au încheiat cursa, iar dispeceratul, în funcţie de punctul în care se află autobuzul respectiv, îl dirijează să intre pe un anumit traseu. O maşină în plus scurtează timpul de aşteptare pentru publicul călător.
GdS: În primăvară vor începe, aşadar, lucrările de reabilitare a şinelor de tramvai. În lipsa tramvaielor, acestea vor fi suplinite de autobuze?
Alin Goga: Nu ştiu cu ce autobuze! Tocmai asta discutam săptămâna trecută, la o şedinţă lărgită, la care a luat parte şi conducerea sindicatelor, că dacă se opreşte tramvaiul, noi practic nu avem la acest moment capacitatea să acoperim cu autobuze lipsa lor. În două-trei luni, noi trebuie neapărat să găsim o soluţie…
Pe de altă parte, perioada în care nu vor circula tramvaiele ne oferă răgazul să încercăm un proiect-pilot de reabilitare a unui tramvai, să le arătăm craiovenilor cum ar trebui să arate un tramvai într-un oraș civilizat: cu aer condiţionat, cu geamuri reflexive.
„Dacă beneficiezi de un serviciu trebuie să plăteşti pentru el“
GdS: Spuneaţi că, în curând, se va circula şi în Craiova ca în Bucureşti, cu carduri de călătorie în loc de bilete pe hârtie. Cât de curând?
Alin Goga: Aici avem o mare problemă. Iniţial, credeam că am avea nevoie de vreo 200.000 de euro pentru o investiţie în dotarea cu cititoare de carduri de călătorie în vederea extinderii acestui sistem la tot parcul nostru auto. Am aflat însă de la colegi că autobuzele achiziţionate de primărie în 2008 aveau montate pe ele 17 computere de bord şi 51 de validatoare de carduri de călătorie. Numai că a intervenit o poveste foarte drăguţă, în sensul că firma care instalase pentru producătorul de autobuze validatoarele şi computerele de bord nu a mai câştigat şi proiectul Modern, aşa că s-a supărat pe RAT şi a refuzat să ofere şi protocoalele de comunicare a acestor aparate electronice. Din această cauză, de patru ani, 17 computere de bord şi 51 de validatoare stau în magazia Regiei, iar noi nu putem să le integrăm în sistemul nostru în lipsa protocoalelor de comunicare. Craiovenii sunt privaţi de a avea acest sistem modern de validare a cardurilor de călătorie.
Dacă respectivele validatoare şi computere de bord vor fi instalate pe actualul şi viitorul parc auto, chiar din acest an vom renunţa la biletele de călătorie şi vom trece la utilizarea cardurilor de călătorie.
Sper, cu ajutorul Primăriei Craiova, să ne înţelegem cu furnizorul acelor autobuze să-şi respecte obligaţia şi să ne dea protocoalele de comunicare, astfel încât să putem să integrăm respectivele validatoare şi computere de bord în sistemul nostru. Am economisi o investiţie de circa 150.000 – 200.000 de euro, ceea ce ar fi senzaţional. Ar fi o mare golănie dacă această firmă nu înţelege să-şi respecte contractul şi o să fim nevoiți să ne judecăm cu ei.
GdS: Principala problemă ridicată de craioveni în legătură cu transportul în comun vizează condiţiile nu tocmai bune din autobuzele şi tramvaiele vechi. Ce veţi face în această privinţă?
Alin Goga: Eu înţeleg că toată lumea îşi doreşte să aibă o călătorie ieftină, chiar gratuită, cu mijloacele de transport în comun din Craiova. Dar atunci nu poţi să ceri regiei de transport cele mai bune condiţii, pentru că, din nefericire, există costuri pentru întreţinere, pentru combustibil etc. Publicul călător trebuie să înţeleagă şi să-şi achite călătoria, altfel nu vom putea niciodată să îmbunătăţim condiţiile din transportul în comun.
GdS: Cam câţi dintre călători circulă fraudulos?
Alin Goga: Sunt trasee unde peste 50%, poate chiar 70% dintre călători circulă fraudulos.
GdS: Cum faceţi să reduceţi acest procent enorm al călătorilor frauduloşi?
Alin Goga: Eu am fost nemulţumit încă de la început de cum a mers Controlul în cadrul Regiei. Este adevărat că era şi subdimensionat, că acolo erau oameni bătrâni sau care nu s-au potrivit în altă parte. Acest serviciu a fost până la urmă externalizat. El va fi realizat de o nouă societate făcută cu sindicatul – RAT Transloc se numeşte – şi eu cred că se va putea eficientiza şi să introducem controale pe fiecare mijloc de transport, astfel încât să-i obişnuim pe călători cu faptul că, dacă se urcă în mijlocul de transport fără bilet, o să fie sancţionaţi. Oamenilor trebuie să le creăm această cultură civică, potrivit căreia, dacă beneficiezi de un serviciu, trebuie să plăteşti pentru el.