Consiliul Judeţean (CJ) Dolj împarte banii publici pentru publicitate după cum bate vântul intereselor şefilor instituţiei. Căţărat pe un sac de gologani, CJ cheltuieşte în neştire sute de mii de lei pe prostii de promovare a judeţului în timp ce multe primării mai au puţin şi pun lacătul pe uşă din cauza sărăciei.
GdS a relatat pe larg metoda de atribuire a contractelor de publicitate în mass-media pe care o practică CJ Dolj. Spuneam atunci că mai-marii instituţiei au semnat contracte de zeci de mii de lei cu o societate care tipăreşte două-trei mii de ziare pe zi, în detrimentul celorlalte publicaţii cu tiraje de câteva zeci de ori mai mari. De exemplu, contractul de publicitate pe anul trecut a fost semnat cu Ed Press Com pentru o sumă de aproape 60.000 de lei, din care CJ a cheltuit în realitate doar 5.000 de lei. Restul banilor s-au împrăştiat către celelalte mass-media cu audienţe mult mai mari după ce, probabil, CJ şi-a dat seama că are nevoie de acoperire mediatică, pe care nu i-o putea satisface doar Ed Press. Curioşi să vedem unde au ajuns banii, am solicitat aceste date CJ în baza Legii nr. 544/2001 privind accesul liber la informaţiile de interes public. Răspunsul ne-a umplut de respect şi consideraţie faţă de cei care l-au redactat. O înşiruire seacă de 12 societăţi care primiseră fonduri pentru publicarea mesajelor de sărbători sau a diferitelor anunţuri ale CJ, dar şi pentru achiziţia de felicitări, de exemplu, în acest caz suma ridicându-se la 16.477 de lei. Cum totalul nu bătea cu bugetul consiliului judeţean publicat pe site-ul Ministerului de Finanţe, am revenit cu o nouă cerere. După ce s-au scormonit prin memorie, funcţionarii CJ au mai scos la lumină câteva contracte de-a dreptul babane, cum ar fi realizarea ghidului judeţului pentru suma de 17.850 de lei sau materiale pentru un târg de turism în valoare de 25.485 de lei. În total 120.005 lei. Nici de această dată suma nu bătea cu ce scria în documentele oficiale de la finanţe, adică 182.231 de lei. Aproape disperaţi din cauza insistenţelor, angajaţii CJ au umplut golul de 60.000 de lei vârându-ne pe gât un contract din 2007 prin care instituţia a plătit realizarea unui material documentar despre judeţ. Potrivit oficialilor CJ, filmul respectiv a fost copiat pe 300 de DVD-uri şi împărţit delegaţiilor oficiale care au vizitat judeţul. Cu ce rezultate? Nu se ştie, dar se vede cu ochiul liber.
CJ plăteşte în orb
Ultima năzbâtie actoricească a celor de la CJ s-a petrecut în luna mai a acestui an. Talentele de producători de filme i-au îndemnat pe boşii CJ să realizeze un documentar de „propagandă şi de informare“ pe care să-l difuzeze la un post de televiziune care emite pe raza judeţului. Preţul? Unul de balamuc: 128.800 de lei plus TVA. Postul ales: Oltenia TV, condus de Bogan Orlando Berneanu prin firma sa, Media Cover SRL. Concret, aşa cum ne-a explicat Alin Mitrică, administratorul judeţului, documentarul conţine imagini despre investiţiile în desfăşurare ale CJ, imagini pe care trebuie să le vadă tot poporul de la ţară. „Vrem să arătăm că există dinamică. Postul de televiziune difuzează două documentare pe săptămână, iar la final face şi un DVD. Când muncitorii de la Aeroportul Craiova ştiu că vine să-i filmeze cineva săptămânal lucrează mai bine“, a spus Mitrică. De ce avea nevoie CJ să plătească un sac de bani pentru a se lăuda cu lucrări pe care le realizează tot din bani publici? „Este oportună această modalitate de promovare pentru că intenţionăm ca locuitorii din Dolj şi cei care vor să investească aici să aibă informaţii legate de proiectele CJ în desfăşurare şi să observe dacă sunt oportune pentru obiectivele pe care le au“, a răspuns Mitrică. La fel de nelămuriţi l-am întrebat pe administratorul judeţului de ce nu a ales serviciul teritorial al postului public de televiziune, TVR Craiova, care ar fi promovat judeţul pe gratis sau orice altă televiziune care ar fi fost dispusă să lucreze fără bani. Răspunsul? „Oltenia TV emite pe satelit şi se poate vedea de oriunde“. Câţi ţărani au antene parabolice sau câţi se uită la Oltenia TV după ce vin rupţi de la muncile câmpului nu ştiu cei de la CJ. Şi nu au nici o metodă pentru a măsura efectele propagandei pe care o plătesc. Singurul mod de monitorizare a impactului documentarelor este „feedbackul“. Mai simplu spus, dacă vin mulţi oameni în audienţă la CJ, atunci cheltuirea banilor şi-a atins scopul. Nu contează că oamenii vin, de cele mai multe ori, cu probleme personale legate de retrocedări sau ajutoare sociale. Interesant este că la forma de licitaţie aleasă de CJ a fost depusă o singură ofertă, cum altfel, adică a Media Cover. Şi mai interesante sunt criteriile de atribuire, dincolo de faptul că respectiva firmă nu putea să concureze singură şi să piardă. Dacă la celelalte licitaţii adresate mass-media, criteriul principal era cel mai mic preţ, astfel că mereu câştiga o singură firmă, de această dată a contat, surprinzător, criteriul tehnic, în proporţie de 70%. „Concordanţa sarcinilor din metodologie în raport cu experienţa şi calificările persoanelor cărora le sunt atribuite“ este una dintre cerinţe, care pare făcută special pentru cei de la Media Cover. Directorul studioului teritorial TVR, Traian Bărbulescu, a declarat că CJ nu i-a propus nici un fel de colaborare pe această temă. „Noi suntem post public, şi noi emitem pe satelit. Dacă ne-ar fi întrebat şi am fi discutat, am fi lucrat pe gratis pentru că aceasta este menirea noastră. Am chemat la emisiuni directori, vicepreşedinţi de la CJ. Nu înţeleg de ce nu ne-au spus nimic“, a precizat Bărbulescu.
Lene în primărie
Acelaşi dezinteres în cheltuirea banilor l-a manifestat şi Primăria Craiova, dar la o scară mult mai mică. Deşi plăteşte o armată de consilieri la Departamentul de imagine, se pare că nici unul dintre ei nu este capabil să redacteze un banal comunicat de presă despre lansarea proiectului de reabilitare şi modernizare a Colegiului Naţional „Elena Cuza“. Primăria a organizat chiar o licitaţie pentru acest lucru, la care s-a prezentat o singură firmă. Pentru redactarea unui comunicat de presă şi publicarea lui o singură dată, municipalitatea cheltuieşte 582 de lei plus TVA. Cu siguranţă, mai mult a costat tipăritul documentelor şi munca depusă pentru organizarea licitaţiei.
„Vrem să arătăm că există dinamică. Postul de televiziune difuzează două documentare pe săptămână, iar la final face şi un DVD. Când muncitorii de la Aeroportul Craiova ştiu că vine să-i filmeze cineva săptămânal lucrează mai bine“.