Sute de oameni traversează zilnic străzile Craiovei prin faţa autobuzelor oprite în staţii, apărând brusc în faţa maşinilor aflate în trafic.
În cazul în care pietonii nu se angajează în traversarea străzii pe o trecere amenajată, se expun pericolelor numai din vina lor. Însă, în multe alte situaţii, pietonii apar ca din senin în mijlocul drumului, chiar pe zebră, aceasta fiind desenată la marginea zonei rezervate staţionării mijloacelor de transport în comun. Unde, evident, opresc autobuzele şi microbuzele, câteodată două sau trei în acelaşi timp, obturând vizibilitatea şoferilor celorlalte maşini aflate în trafic. Iar pericolul este cu atât mai mare cu cât aceste treceri nu sunt prevăzute cu praguri pentru limitarea vitezei. Sigur că există reguli de circulaţie care trebuie respectate, vor spune poliţiştii, şi fiecare răspunde atunci când le încalcă. Tot aşa cum există norme de amplasare a trecerilor de pietoni, cum probabil ne vor explica din nou funcţionarii primăriei, şi acestea fiind urmate. Pe strada Caracal, însă, la intersecţia cu strada 22 Decembrie 1989, la fiecare oprire a unui mijloc de transport în comun, autoturismele care vin din spatele acestuia sunt surprinse pe zebră în acelaşi timp cu pietonii care au intrat pe trecere prin faţa lui, fără a fi văzuţi de şoferi din pricina autobuzului oprit şi fără a putea vedea autovehiculele care se apropie, din cauza aceluiaşi autobuz. Ce spun pietonii şi şoferii, chiar şi cei care cunosc bine normele şi regulile? „O mare tâmpenie! I-aş sfătui pe oameni să folosească celelalte treceri – de la intersecţia cu strada Henri Coandă sau de la unitate (militară – n.r.), unde nu sunt staţii pentru transportul în comun. La orele de vârf sunt staţiile pline de autobuze şi lumea traversează strada prin faţa lor, că pe acolo e trecerea. Sigur că şoferii sunt obligaţi să reducă viteza şi să dea prioritate. Şi eu sunt şofer. Dar de ce să nu alegem varianta cea mai sigură, adică treceri cu vizibilitate de la un capăt la altul al străzii?“, este de părere Silviu, din Craiova.
Şoferii de autobuz, contravenienţi fără voie
În zona celor mai multe dinstre staţiile de transport în comun din Craiova, regulile de circulaţie nici nu pot fi respectate, fiindcă la mai puţin de 25 de metri de fiecare staţie există câte o trecere de pietoni. Oprirea fiind interzisă, după Codul Rutier, se înţelege că nici autobuzele n-ar trebui oprite. Pe strada Arieş, la staţia de la intersecţia cu strada Împăratul Traian, un şofer al Regiei Autonome de Transport Craiova spune că a văzut accidente uşoare produse atunci când a oprit autobuzul aproape de trecerea de pietoni. „Oamenii au reacţii neprevăzute. O dată, eram oprit chiar în faţa trecerii de pietoni, fiindcă aici e peronul. O femeie a stat câteva secunde bune chiar în faţa mea. Îi era teamă să mai facă un pas, ca să nu vină vreo maşină pe lângă mine, pe cealaltă bandă. În acelaşi timp, un autoturism era oprit în stânga mea. Ezita să treacă, să nu-i sară careva în faţă. Parcă se jucau de-a pitulatu’! În final, au plecat în acelaşi timp… Am observat târziu că şoferul, un puşti, vrea să mişte maşina. Am vrut să-i fac semn să aştepte, da’ a fost prea târziu. Norocul femeii că ăla a avut viteza mică, mică…“, povesteşte I., şofer de 15 ani la RAT Craiova. Astfel de evenimente puteau fi evitate dacă trecerea de pietoni ar fi fost amplasată într-un spaţiu cu vizibilitate maximă.