33.1 C
Craiova
duminică, 6 iulie, 2025
Știri de ultima orăBani & AfaceriExproprierile, de două ori mai scumpe decât autostrada

Exproprierile, de două ori mai scumpe decât autostrada

Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Radu Berceanu, a declarat că lucrează la un plan naţional pentru autostrăzi care va fi prezentat peste aproximativ trei săptămâni, după ce va fi supus spre analiză factorilor decizionali. „Intenţionăm să propunem un program de autostrăzi în România, de fapt, un plan naţional, precum cel pentru educaţie, care să fie semnat şi aprobat de toată lumea. Avem nevoie de înţelegere naţională“, a spus Berceanu. Ministrul a afirmat recent la Miercurea-Ciuc că va prezenta un nou concept de finanţare a unor porţiuni de autostrăzi. Berceanu a explicat că este vorba de realizarea unor porţiuni complicate şi foarte scumpe de autostrăzi – cum ar fi Sibiu – Piteşti sau Sibiu – Râmnicu Vâlcea, care trec prin munţi, tuneluri, viaducte – prin concesiune către consorţii internaţionale care sunt interesate. Acesta a mai spus că aceste consorţii ar lua la pachet şi porţiuni deja existente, pe care le vor administra pe 20-25 de ani, după cum vor fi ofertele şi licitaţiile internaţionale care vor fi organizate. Potrivit lui Berceanu, dacă se va reuşi schimbarea parţială a finanţării prin concesiuni, prin atragerea de alte fonduri, atunci vor rămâne mulţi bani care ar putea fi utilizaţi pentru drumurile naţionale. Ministrul transporturilor s-a plâns, totodată, că fondurile europene nu sunt suficiente pentru a construi autostrăzi, deoarece pentru anumite proiecte trebuie cumpărate terenuri care, în unele cazuri, costă de două ori mai mult decât proiectul. „Trebuie să se înţeleagă că nu este posibil să construim autostrăzi doar cu bani europeni. Nu sunt puţini banii de la UE (un miliard şi ceva de euro) pentru autostrăzi, care sunt prevăzuţi în planul septuar al UE 2007-2013, însă pentru unele proiecte este nevoie ca noi să dăm mulţi bani pentru cumpărarea terenurilor, iar după aceea să înceapă construcţia. Ca exemplu, dacă un proiect de autostradă costă 100 de milioane de euro, UE alocă 85 de milioane de euro şi România, 15 milioane de euro. La contribuţia României se adaugă şi despăgubirile pentru exproprieri, care costă de două ori mai mult decât autostrada“, a exemplificat Berceanu.

NewsIn

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

21 COMENTARII