30.6 C
Craiova
duminică, 21 septembrie, 2025
Știri de ultima orăActualitateMorega, călare pe funcţii

Morega, călare pe funcţii

Consilierul judeţean din Gorj, liberalul Dan Ilie Morega, este suspect de incompatibilitate, având simultan trei funcţii, dintre care două remunerate din bani publici: consilier judeţean, membru în Adunarea Generală a Acţionarilor de la Complexul Energetic Turceni şi, totodată, membru în Consiliul de Administraţie al complexului.

Într-un răspuns trimis lui Morega, Consiliul Judeţean (CJ) Gorj îl linişteşte pe acesta, scriind negru pe alb că poate cumula cele trei funcţii, dar argumentele invocate sunt şubrede şi eliptice. CJ susţine că, potrivit articolului 88, alineatul 1, litera e din Legea nr. 161/2003, funcţia de consilier judeţean este compatibilă cu calitatea de membru în AGA la SC Complexul Energetic Turceni SA. Respectivul articol defineşte una dintre situaţiile de incompatibilitate ale unui consilier. „Funcţia de consilier local sau judeţean este incompatibilă cu funcţia de preşedinte sau de secretar al AGA sau asociaţiilor la o societate comercială de interes local ori la o societate comercială de interes naţional (…)“, scrie în respectivul articol. Conducerea CJ Gorj nu a citit însă câteva rânduri mai jos, unde se precizează că un consilier nu poate fi în acelaşi timp şi reprezentant al statului la o societate comercială. Cum Morega a fost numit de stat ca reprezentant al său în AGA, potrivit statutului SC Complex Energetic Turceni SA din ianuarie 2004, rezultă că Morega este suspect de incompatibilitate. Consilierul judeţean este unul dintre cei trei reprezentanţi ai statului în AGA, aşa cum scrie în HG nr. 103/2004. Lucrurile s-au schimbat între timp. Acţionar majoritar nu mai este Ministerul Economiei şi Finanţelor, aşa cum era în 2004, ci Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului. Statutul CE Turceni nu pare să fi suferit însă vreo modificare.

Cine împarte, parte-şi face

Consilierul Dan Ilie Morega este un privilegiat. Din calitatea de reprezentant al statului în AGA de la Turceni, acesta s-a numit singur membru al Consiliului de Administraţie. Articolul 19 din statutul CE Turceni prevede că „membrii Consiliului de Administraţie sunt numiţi pe o perioadă de cel mult patru ani şi pot fi revocaţi, după caz, prin hotărâre a Adunării Generale a Acţionarilor Complexului Energetic Turceni SA; ei sunt remuneraţi pentru această calitate cu o indemnizaţie lunară“. Adică el centrează, el marchează. Consiliul Judeţean Gorj nu a găsit însă vreo incompatibilitate nici de această dată. Motivaţia este dacă nu incompletă, cel puţin şchioapă. CJ consideră că CE Turceni nu este societate comercială de interes naţional, caz în care Morega nu ar fi avut voie să fie membru al Consiliului de Administraţie, ci o societate comercială pe acţiuni ca oricare alta. Ca să pară credibil, CJ invocă Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 79/2008, care chipurile ar deosebi clar societăţile şi companiile naţionale de cele în care statul este acţionar unic sau majoritar. Or, ordonanţa cu pricina enumeră doar tipurile de societăţi cărora li se aplică respectivele prevederi din actul normativ, fără ca asta să însemne că CE Turceni nu este societate de interes naţional. De fapt, legislaţia actuală este ambiguă în ceea ce priveşte definiţia unei astfel de societăţi. Site-ul de internet al Ministerului Economiei şi Finanţelor enumeră mai multe companii şi societăţi naţionale aflate în subordinea, coordonarea şi sub autoritatea sa, fără să precizeze care este sau nu de interes naţional sau strategic. Este greu de crezut însă că un complex energetic de talia celui de la Turceni nu este de interes naţional. De precizat că Turceniul împreună cu complexul de la Rovinari asigură aproximativ 40% din necesarul de energie al ţării. În plus, cele două complexuri au fost incluse în strategia energetică a României pentru perioada 2007-2020. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS