Sute de şoferi s-au ales cu parbrizele sparte după ce au condus pe drumul Craiova – Slatina, tratat cu straturi bituminoase de firma Ancorad Oltenia SA.
Parbrizele autovehiculelor care rulează pe drumul Craiova – Slatina sunt în pericol din cauza criblurii care, pe anumite tronsoane, se încăpăţânează să se lipească de asfalt. Într-o scurtă vizită la un service de parbrize din Craiova, am fost întrebaţi de trei şoferi, care credeau că am venit în acelaşi scop: „Tot pe la Saru (Pădurea Sarului, în apropiere de Balş – n.r.) vi l-aţi spart?“. Şeful Biroului Poliţiei Rutiere Craiova, Emil Zuican, a confirmat ieri că zilnic sunt înregistrate două – trei constatări de spargere a parbrizelor pe drumul Craiova – Slatina, şi asta numai în cazul maşinilor asigurate CASCO. Nu se ştie câte or fi neasigurate. „Chiar ieri am avut trei situaţii de acest gen. Vin (cu parbrize sparte pe drumul Craiova – Slatina – n.r.) întruna!“, a spus subcomisarul Zuican.
Că parbrizele plesnesc, şi o dată cu ele nervii proprietarilor, este lesne de demonstrat. Când e vorba de căutat vinovaţii, răspunzătorii deviază de la subiect şi bat câmpii. În urmă cu mai bine de o lună, când Gazeta de Sud a răspuns sesizărilor şoferilor care au păţit-o pe drumul Craiova – Slatina, reprezentanţii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Dolj au dat vina pe şoferi, care nu respectă viteza maximă indicată de constructor, de 30 km/oră, pe anumite porţiuni din drumul lucrat. DRDP şi Serviciul Poliţiei Rutiere au căzut de acord că există semnalizare corespunzătoare, aşadar, proprietarii de autovehicule rămaşi cu buza umflată şi cu cioburile pe banchete n-au decât să plătească propria neatenţie. Lucrurile nu stau însă deloc aşa, fiindcă normativele în vigoare nu-i dau dreptul unui constructor şi nici unui administrator de drum să restricţioneze viteza cât vor ei, aşa că nu şoferii sunt vinovaţi, ci firma care a executat lucrarea.
Emulsia, bat-o vina!
Tratamentul pe drumul Craiova – Slatina este aplicat de firma Ancorad Oltenia SA. Am încercat să-l întrebăm pe directorul general al firmei, Paul Popescu, de ce criblura nu stă în asfalt nici la 15, nici la 30 şi nici la 100 km/oră, nici la trei ore, nici la trei zile şi nici la patru săptămâni de la aşternerea ei pe asfalt. „Nu pot să vă spun prin telefon, veniţi la sediul firmei?“. Întrebat la care sediu al firmei, Popescu a răspuns: „Cine v-a dat numărul de telefon vă va spune şi adresa“. Dată fiind „insistenţa“ directorului de la Ancorad să arate opiniei publice cât de profesionist este făcută lucrarea din bani publici, ne-am pregătit şi noi cu nişte normative. Reglementările în vigoare în domeniul proiectării şi executării tratamentelor cu straturi bituminoase la rece sunt pline de detalii tehnice, greu de înţeles de neprofesionişti.
Profesioniştii, alţii decât cei de la Ancorad, ne-au tradus că din cauza proastei calităţi a emulsiei cationice criblura nu se lipeşte în timp util. Mai mult, într-un normativ din 2004 este specificat că viteza maximă admisă în primele două – trei ore de la darea în folosinţă a sectorului tratat este de 30 km/oră. Or, indicatoarele de restricţionare de pe drumul Craiova – Slatina au deja vechimi în câmpul muncii de două şi chiar trei luni.
Directorul DRDP Dolj, Adrian Lumezeanu, a declarat ieri că au existat cazuri când criblura nu a stat pe asfalt, dar acele porţiuni au fost tratate din nou. „Noi am verificat în permanenţă starea sectoarelor de drum pe care s-a efectuat tratamentul şi i-am comunicat de fiecare dată constructorului ce am considerat că ar trebui făcut“, a spus Adrian Lumezeanu.
Poliţia Rutieră nu are nici ea mare lucru de spus, declinându-şi competenţele în astfel de situaţii şi lăsând la aprecierea administratorului de drumuri restricţiile şi celelalte indicaţii rutiere.