13.6 C
Craiova
duminică, 5 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalOltenii zboară cu Wizz Air de la Craiova

Oltenii zboară cu Wizz Air de la Craiova

Veste bună pentru oltenii care zboară cu avionul. După tatonări de ani buni, compania aeriană low-cost Wizz Air va opera zboruri de pe Aeroportul Internaţional Craiova către destinaţii din Spania, Italia, Anglia şi Germania. Informaţia a fost făcută publică de oficialii CJ Dolj şi confirmată pentru GdS chiar de reprezentanţii companiei Wizz Air.

Oltenii nu vor mai fi nevoiţi să se deplaseze la Bucureşti pentru a putea zbura cu avionul către ţările din Uniunea Europeană, la preţuri reduse. O vor putea face direct din Craiova, de pe Aeroportul Internaţional din Bănie în perioada următoare. Preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, a anunţat ieri că Wizz Air, cunoscuta companie de zboruri low-cost, va veni la Craiova. „În prezent, vă putem spune că suntem în discuţii avansate, aşa cum am fost de-a lungul timpului, cu multe dintre companiile low-cost din România, pe care am dorit să le aducem la Craiova.
După unele ne-am dus şi în străinătate să putem sta de vorbă cu ei. Una dintre aceste companii – una renumită Wizz Air – este dispusă să aibă o discuţie mai aplicată cu noi. De aceea, de o perioadă de timp mai multe audituri ale acestei firme s-au prezentat pe Aeroportul din Craiova, au făcut verificări, ne-au cerut tot felul de documente, iar în acest moment putem spune că am îndeplinit tot ceea ce ne-au cerut. Cred că în perioada următoare vom semna un contract cu firma Wizz Air. Ne dorim să se întâmple cât mai repede, pentru ca în acest fel să avem noi destinaţii deschise, cu siguranţă câteva locuri în care oltenii se găsesc mai pregnant – Spania, Germania, Italia, Anglia. Probabil că vom cere ca aceste curse să fie dezvoltate“, a spus Prioteasa.
Preşedintele CJ Dolj nu face decât să confirme ceea ce declara directorul Aeroportului Internaţional Craiova, Mircea Dumitru, într-un interviu publicat în GdS pe 10 aprilie 2012. Întrebat fiind despre venirea Wizz Air şi despre destinaţiile pe care le va oferi, Dumitru spunea că există discuţii. „Eu vă spun cam ce aflu de la lume că ar fi de interes. De exemplu, Barcelona, Londra, Köln, Dusseldorf sau Frankfurt şi, probabil, Roma“, a precizat el atunci.

Liber la subvenţie

Revenind la declaraţiile preşedintelui CJ Dolj, acesta a spus că este pe cale să fie rezolvată una dintre problemele care i-a ţinut departe pe operatorii low-cost, şi anume subvenţionarea de către autoritatea judeţeană a taxelor pe care ar trebui să le plătească respectiva companie aeriană. Din cauza crizei, operatorii au cerut ajutor financiar din partea autorităţilor regionale, ajutor care trebuia aprobat de Comisia Europeană. Din câte se pare, acest acord va veni în cel mai scurt timp. „Pentru că vorbim de aeroport şi de alte lucruri pe care am încercat să le facem în tăcere, trebuie să vă spunem că aşa cum Aeroportul din Cluj a trimis o cerere la Comisia Europeană pentru a putea subvenţiona unele zboruri şi destinaţii, acest lucru l-am făcut şi noi. Au fost două aeroporturi din România, respectiv cel din Cluj și cel din Craiova, care s-au adresat Comisiei Europene ca în condiţiile în care dorim destinaţii noi şi companiile străine nu vin să opereze pentru că este criză şi este un cost foarte ridicat, acesta ar fi momentul în care o autoritate publică, respectiv consiliul judeţean, să poată să vină alături de companie şi să-i subvenţioneze o parte din taxele care trebuie să fie plătite la un moment dat şi acest lucru să nu fie considerat ajutor de stat.
Aici ne îndreptăm către o finalitate, întrucât ultimele documente pe care le-am primit şi pe care o să le facem publice în săptămânile următoare ne spun că ne apropiem de un răspuns pozitiv şi în felul acesta am putea să găsim nişte destinaţii aşa cum ne-am dorit noi şi să putem să acordăm şi un ajutor acestor firme“, a explicat Prioteasa.

Îţi dau ca să-mi dai

Războiul pentru aducerea operatorului low-cost pe Aeroportul din Craiova a fost dur. După cum declara directorul Mircea Dumitru în interviul din aprilie, între aeroporturi şi companiile low-cost se duc adevărate lupte. „Ar trebui să o luăm puţin de la capăt. De exemplu, sistemul de tarifare care nu-mi permite să negociez nimic cu nici un operator aerian. Sistemul de tarifare este stabilit de Comisia Europeană. Ea vine şi spune: trebuie să ai nişte tarife care să fie aceleaşi pentru toată lumea. Tariful pe care îl fixez eu la Craiova mă priveşte. Pentru aterizare-decolare, pentru iluminat, parcare, pasageri, unul pentru security. Sunt nişte taxe. Toate astea să zicem că fac 15 euro pe pasager îmbarcat, pentru că numai la îmbarcare se plăteşte. Acelaşi tarif sunt obligat să-l ofer tuturor operatorilor aerieni care ar veni la Craiova. Dar discutăm şi de low-cost, şi de Carpatair şi Tarom, high price. Păi nu ştiu dacă celor de la low-cost le convine. Şi ştiţi de ce? Pentru că nicăieri în Europa nu se întâmplă aşa, numai în România. Pentru că nicăieri în Europa nu se aplică legislaţia europeană comunitară, dată de ei. Ni se impune nouă, dar acolo ne facem că nu vedem“, spunea Dumitru, care la acea vreme nu s-a sfiit să declare că aeroporturile sunt nevoite să plătească şpagă companiilor low-cost. „Da, aeroporturile trebuie să plătească şpagă operatorilor aerieni low-cost ca să zboare de la ei. Însemnând eu îţi dau ţie, conform tarifelor tale, 15 euro şi tu, pe un contract de marketing, îmi dai 13 înapoi. Astfel încât el să rămână cu taxe de 2 euro pe pasager. Cum poţi face chestia asta dacă legislaţia europeană nu te lasă? Până la urmă, problema nu este a acestor bani, pentru că îi dai din banii pe care îi iei de la el, nu? Problema este cum îi dai legal, pentru că la Timişoara o reclamaţie între operatori, normali şi low-cost, a dus la o investigaţie a Comisiei Europene care s-a soldat cu: da, aeroportul este vinovat, ăsta a fost ajutor de stat. Banul de la el, odată intrat la aeroport, devine ban public, pe care eu, dându-i-l înapoi, dau bani publici unei companii private. Se numeşte ajutor de stat. Şi decizia CE a fost să dea aeroportul banii înapoi. Deci, de-aia nu se zboară“.

Contract pe cinci ani?

Tot atunci, Dumitru descria modul în care autoritatea publică poate ajuta operatorul low-cost.
„Există în legislaţia europeană ceva unde se spune aşa: CE poate accepta că operatorii aerieni sunt reticenţi în deschiderea de noi rute pe aeroporturi mici, netestate, regionale. Şi poate accepta onor Comisia Europeană nişte facilităţi, adică să-i plăteşti până la 50% din costurile de reclamă – publicitate. Deci te-a lăsat să negociezi cu el, dar cum se face? Întâi faci tu un proiect de hotărâre de consiliu judeţean sau de patronat în care spui că eşti de acord să oferi atâţia euro pe pasager îmbarcat de la Craiova, pentru deschiderea de noi rute. După aceea, faci un caiet de sarcini de licitaţie, astfel încât la momentul în care ai aprobările să trimiţi la Jurnalul UE acel caiet de sarcini, să spui: eu, CJ Dolj, vreau să deschid o rută pentru că mie mi-au cerut acest zbor. Câştigă unul, cel mai bun. Apoi poţi da drumul la zbor. Dar mai e ceva până la publicare, faci o prenotificare către CE prin Consiliul Concurenţei. O altă variantă ar fi ca acel contract de marketing să fie încheiat de altcineva decât administraţia publică care are în subordine aeroportul. Cea de-a treia variantă, cea mai plauzibilă, este următoarea: eu sunt obligat să discut cu operatorul condiţiile legate de acel ajutor. Ai cinci ani de operare, din care jumătate nu-l plăteşti. El se obligă să zboare măcar dublul perioadei pentru care primeşte ajutor de stat. Media ar veni de 8,4 euro pe pasager îmbarcat. Şi atunci ai nişte variante: să ţii coada sus, cu un singur operator şi câteva zboruri şi nişte tarife…, aşa, sau să umbli. Gândiţi-vă că cel mai prost low-cost are 7.000 de pasageri pe an. Dacă ar avea patru destinaţii, aş reduce şi eu tariful, dar, per total, aş câştiga. Dacă, până la data la care ei anunţă, vine decizia CE că nu este ajutor de stat, atunci stabilesc de comun acord cu consiliul judeţean dacă facem sau nu acea hotărâre de consiliu cu contractul de marketing. Dacă nu vine sau vine prea târziu, exclud orice ajutor financiar de la consiliu şi ofer acest tarif redus, adică cel pe care l-am negociat cu ei pe cinci ani“.

Vine, vine….

Surse demne de încredere au precizat pentru GdS că autorităţile judeţene au semnat deja contractul cu compania. La solicitarea GdS, reprezentanţii Wizz Air au confirmat indirect acest lucru. „Wizz Air confirmă faptul că discuţiile comerciale cu Aeroportul din Craiova au fost fructuoase, iar în curând vom face un anunţ cu detaliile referitoare la noi creşteri ale reţelei noastre low-fare din România“, a precizat Daniel de Carvalho, Corporate Communications Manager al Wizz Air.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS