16.7 C
Craiova
vineri, 3 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalCreanţele, greu de recuperat anul acesta

Creanţele, greu de recuperat anul acesta

Şomajul şi lipsa lichidităţilor vor îngreuna procesul de colectare. Recuperatorii susţin că, în acest an, numărul instituţiilor care vor apela la serviciile acestora va creşte semnificativ.

Recuperarea unei datorii de către stat, companii sau persoane fizice este un proces lung, întortocheat, care consumă bani, timp şi – de multe ori – nervi, iar banii nu ajung întotdeauna în conturi, chiar dacă Justiţia a dat sentinţe definitive, iar executorii judecătoreşti au ajuns la uşa datornicului. Copiate după model occidental sau chiar filiale ale marilor concerne internaţionale, în România s-au înfiinţat firme care se ocupă exact de recuperarea şi colectarea creanţelor. Se pare că în ultima perioadă cele mai multe contracte sunt încheiate de instituţiile financiare, susţin reprezentanţii firmelor din domeniu. Băncile, şi nu numai au nevoie de firme specializate pentru a-şi recupera cât mai repede restanţele clienţilor, care în ultimele luni au crescut foarte mult. Astfel, firmele din piaţă susţin că anul viitor numărul instituţiilor care vor apela la serviciile acestora va creşte semnificativ.

Băncile au nevoie de ajutor pentru recuperarea datoriilor

Georg Kovacs, directorul general EOS KSI România, este de părere că anul 2010 va fi unul dificil din toate punctele de vedere. „Estimăm că în 2010 vom avea mai multe cazuri în portofoliu comparativ cu anul curent, însă, în acelaşi timp, ne preocupă faptul că procesul de colectare va fi mai dificil, din cauza problemelor pe care le au persoanele fizice şi juridice (şomaj, lipsa lichidităţilor, scăderea foarte mare a valorii activelor, scăderea volumului de investiţii străine directe). Conform tendinţelor din piaţă, cel mai probabil vom avea mai multe cazuri din domeniul bancar, al serviciilor financiare, asigurărilor şi leasing-ului, dar şi al utilităţilor şi al altor servicii“, a declarat, pentru Curierul Naţional, Georg Kovacs.
În acelaşi timp, şi Isabela Iacob, directorul general al KRUK Internaţional, susţine că anul viitor se aşteaptă la o creştere semnificativă a portofoliului de clienţi. „În acest moment ne aflăm în negocieri cu şapte noi clienţi, majoritatea din banking, dar şi din sectorul asigurărilor. În plus, estimăm că în 2010, având în vedere creşterea preconizată a ratei şomajului, creanţele vor fi tot mai greu de colectat, fiind nevoie de instrumente şi procese complexe, care sunt însă şi mai costisitoare“, a declarat Isabela Iacob.

Piaţa de profil a crescut cu 60% în 2009

După un an de criză, numărul solicitărilor comparativ cu anul trecut a crescut semnificativ, susţin reprezentanţii firmelor de profil. „În perioada ianuarie-noiembrie 2009 am înregistrat o creştere de aproximativ 60% a volumului de cazuri externalizate de clienţii noştri comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008“, a spus Georg Kovacs. De aceeaşi părere este şi Isabela Iacob, care susţine că societatea a avut o cifră de vânzări care a depăşit cu mai mult de 100% valoarea cazurilor procesate în 2008. „Estimez că pe ansamblul pieţei de recuperări creanţe creşterea a fost de 50% – 60% în 2009 faţă de anul anterior“, a declarat Isabela Iacob.

Firmele de telecom se luptă cu rău-platnicii

În ceea ce priveşte portofoliul de clienţi al firmelor din domeniu, aceştia susţin că, pe lângă sistemul bancar, firmele de telecom au început să apeleze din ce în ce mai mult la serviciile lor. „Deservim majoritatea băncilor de top din România şi 90% din piaţa de telecom, piaţa asigurărilor, a IFN-urilor, utilităţilor, dar şi alte companii din diferite domenii de activitate. O parte importantă din portofoliul pe care îl administrăm este reprezentată de credite bancare neperformante“, a spus directorul general EOS KSI România.
„Portofoliul de clienţi al companiei noastre a evoluat în acest an, ca şi în anul 2008, ajungând la peste 25 de clienţi B2C în prezent. Avem contracte de colaborare cu 14 bănci (majoritatea din top 10), patru instituţii financiar-bancare, cinci companii de telecomunicaţii, trei companii de asigurări, precum şi cu alte firme din domeniul bunurilor de consum. Nu putem spune că am fost solicitaţi în mod deosebit de un sector particular din cele pe care le deservim. În general, în anul 2009, cererea de servicii de recuperare creanţe a crescut din partea tuturor clienţilor“, susţine şi reprezentantul KRUK Internaţional.

Restanţierii au rămas fără sprijinul familiei sau al prietenilor

Dat fiind contextul actual economic, recuperatorii de creanţe au fost nevoiţi să-şi schimbe strategiile în acest an. „Am înregistrat o scădere a ratelor de succes comparativ cu anii anteriori. Strategia pe care am folosit-o în 2009 a fost să ne concentrăm pe plăţi în mai multe tranşe, dar sume mai mici. Principala provocare, dar şi realizare în 2009 a fost să păstrăm ratele de succes la nivelul celor din 2008, prin alocarea mai multor resurse în procesul de colectare. În plus, în 2009, caracteristicile plăţilor s-au modificat din cauza schimbărilor economice (creditele nu au mai putut fi refinanţate prin credite bancare sau prin împrumuturi de la familie/prieteni, în plus, a devenit foarte dificilă vânzarea de active pentru a se achita datoriile într-o singură tranşă). Suma medie pe care un român o poate achita lunar a scăzut cu aproximativ 30% în 2009 comparativ cu 2008, ajungând la 450 de lei“, a explicat directorul general al EOS KSI România.

Creanţele, recuperate amiabil sau în instanţă

Creditorii aşteaptă adesea prea mult timp înainte de a externaliza creanţele către companiile de colectare şi pierd în acest fel şansa de a obţine o recuperare eficientă a creanţelor lor. În acest caz, timpul înseamnă bani. Cu cât mai repede se ia această decizie (de a apela la o agenţie de colectare a creanţelor), cu atât procesul de colectare a acestora va avea rezultate mai bune. „În ceea ce priveşte metoda cea mai bună de recuperare, preferăm să apelăm într-o primă fază la colectarea amiabilă a creanţelor, atât pentru cazurile externalizate către noi de partenerii de afaceri (bănci, companii de telecomunicaţii şi societăţi de asigurare), cât şi pentru creanţele ce fac parte din portofoliile cumpărate. Pe de altă parte însă, în situaţia în care nu este posibilă colectarea creanţei prin recuperare amiabilă, recuperarea se poate face şi pe cale judiciară, în funcţie de tipul de portofoliu aflat în discuţie şi de bunăvoinţa debitorului de a plăti sau nu restanţele pe care le înregistrează  clienţii noştri“, susţine şi directorul KRUK Internaţional.

Criza a suplimentat cheltuielile recuperatorilor

În perioade de criză, companiile de recuperare a creanţelor au o sarcină mai dificilă, deoarece, ca urmare a deteriorării situaţiei financiare a consumatorilor, obligaţiile de plată pur şi simplu nu mai sunt onorate în aceeaşi măsură. „În aceste condiţii, companiile de recuperări creanţe au nevoie de mai mult timp, trebuie să facă eforturi sporite şi să efectueze cheltuieli mai mari pentru a recupera creanţele, deoarece folosesc procese mai intensive şi instrumente mai sofisticate de colectare a creanţelor. Din punct de vedere al volumelor pieţei, dar şi al cazurilor externalizate şi vândute, dacă în 2008 dimensiunile erau de circa 2,4 miliarde de lei, acestea au crescut la peste 4 miliarde de lei în 2009“, a mai spus Isabela Iacob. Pe de altă parte, Georg Kovacs susţine că marjele de profit al companiei au scăzut în 2009. „Estimam că piaţa de colectare creanţe în 2009 va fi la acelaşi nivel cu cea din 2008 – aproximativ 25 de milioane de euro. Chiar dacă am avut mai multe cazuri în portofoliu, companiile specializate în servicii de colectare creanţe au fost afectate de scăderea ratelor de succes. Astfel, marjele de profit au scăzut, chiar dacă au ales să aloce acelaşi volum de resurse şi să colecteze sume mai mici, sau dacă au ales să obţină aceleaşi rezultate ca în 2008 printr-un efort suplimentar“, a conchis directorul EOS KSI România.

Cristina CHICOŞ
Mădălina DRĂGHICI

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

7 COMENTARII