Comisia Europeană a stabilit strategia pentru dezvoltarea unei pieţe digitale unice pe continent. Strategia cuprinde 16 acţiuni principale, grupate pe 3 piloni, pe care Comisia le va întreprinde până la sfârşitul anului 2016. Competenţele digitale pentru angajaţii europeni sunt o prioritate.
Luând cuvântul la lansarea Strategiei, președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker a declarat: „Astăzi punem bazele viitorului digital al Europei. Vreau să văd rețele pan-continentale de telecomunicații, servicii digitale care trec frontierele și un val de start-up-uri europene. Vreau să văd că fiecare consumator obţine cele mai bune tranzacţii și că orice afacere accesează cea mai largă piață – oriunde s-ar afla în Europa. Exact acum un an, am promis să fac piaţa unică digitală una dintre prioritățile mele de top. Astăzi, îndeplinim acea promisiune. Cele 16 etape ale strategiei noastre pentru piața unică digitală vor ajuta piaţa unică să se adapteze la era digitală.”
Strategia are la bază trei piloni:
– un acces mai bun al consumatorilor şi al întreprinderilor la bunuri şi servicii digitale în întreaga Europă;
– crearea condiţiilor adecvate şi a unor condiţii de concurenţă echitabile pentru dezvoltarea reţelelor digitale şi a serviciilor inovatoare;
– valorificarea la maximum a potenţialului de creştere al economiei digitale.
Măsurile prevăd ca nivelurile de competenţe digitale „să fie ridicate în rândul angajaților din toate sectoarele economice și în rândul solicitanților de locuri de muncă” afirmând că „este nevoie de o schimbare în modul în care sistemele de educație și formare profesională se adaptează la revoluția digitală.” Ca un punct de acțiune, Strategia afirmă: „Comisia va aborda competențele digitale și expertiza ca o componentă cheie a viitoarelor inițiative ale sale privind aptitudinile și formarea.”
Raportul de ţară 2015, publicat de Comisia Europeană, a arătat că forţa de muncă din România deţine cel mai slab nivel de abilităţi IT din Europa. Este vorba de 77% din forţa de muncă de la noi comparativ cu media de 32% în UE.