Acasă Local Cine va întreţine drumurile naţionale din Oltenia? Constructorul, la mâna instanţei

Cine va întreţine drumurile naţionale din Oltenia? Constructorul, la mâna instanţei

Cine se va ocupa de întreţinerea periodică a drumurilor naţionale din Oltenia în următorii patru ani? O întrebare la care şi instanţa ar putea avea ceva de spus. DRDP Craiova a ales constructorii, dar s-a trezit cu nu mai puţin de şase contestaţii. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor le-a respins pe toate în data de 26 octombrie, dar se pare că lucrurile nu vor rămâne aşa. Cel mai probabil se va ajunge la instanţă.

Întreţinerea periodică a drumurilor naţionale din Oltenia se va face în baza unui acord cadru pe patru ani în valoare totală de peste 90 de milioane de euro. Acordul are șase loturi, patru fiind contestate

Cine va întreţine drumurile naţionale din Oltenia? „Războiul“ pentru megacontractul de 98 de milioane de euro (valoare estimată) privind întreţinerea periodică a drumurilor naţionale din Oltenia va ajunge la instanţă. Vorbim de un acord cadru pe patru ani şi de şase loturi de lucrări, pentru care Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova a pus la bătaie 409.966.039 lei fără TVA (valoarea totală estimată).

Licitaţia a demarat la începutul lunii iunie şi a avut ca termen final de primire a ofertelor data de 12 iulie. În luptă au intrat 11 asocieri de firme, însă alegerea făcută de DRDP Craiova a stârnit controverse. Patru din cele şase loturi scoase la licitaţie, în speţă loturile Craiova, Slatina, Târgu Jiu şi Râmnicu Vâlcea, au fost atribuite unei singure firme: General Trust Argeş SRL. Dacă ne referim la valoarea contractelor, aproape 60 de milioane de euro (valoare de atribuire) din cele 98 de milioane de euro puse în joc (valoare estimată), ar urma astfel să ia drumul Piteştiului.

„Războiul“ s-a transformat imediat în revoltă, trei dintre ofertanţi considerând că alegerea făcută de DRDP Craiova ar fi fost una „cu dedicaţie“. De aici şi scandalul care a urmat. Direcția Regională de Drumuri și Poduri, care are în administrare drumurile din Oltenia, s-a ales cu nu mai puţin de şase contestaţii, depuse de austriecii de la Strabag, de Strade Bauunternehmung SRL (Dolj) şi de Panadria SRL (Olt). Asta după ce firmele în cauză s-au trezit eliminate din competiţie, din diverse motive.

Cine va întreţine drumurile naţionale din Oltenia? 290 milioane de lei, valoarea contractelor atribuite firmei General Trust

Când a selectat câştigătorii megalicitaţiei de 98 de milioane de euro, DRDP Craiova a atribuit „lotul Severin“ asocierii Route Center Construct SRL (lider) – Alpha Construct Sistem SA pentru suma de 58,9 milioane de lei fără TVA, iar „lotul Orșova“ tot celor două firme, de data asta cu Alpha Construct Sistem SA lider, pentru suma de 25,1 milioane de lei. Loturile Craiova, Slatina, Târgu Jiu şi Râmnicu Vâlcea au revenit General Trust Argeş SRL, pentru o valoare de atribuire însumată de 290 de milioane de lei. Cum s-a ajuns la eliminarea celor trei constructori?

După cum a relatat pe larg GdS, una dintre chichiţele găsite de DRDP Craiova care au adus „victoria“ General Trust Argeş SRL era legată de Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN), o entitate care îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea CNAIR. Când unii dintre constructori au prezentat un contract de asistenţă încheiat cu CESTRIN, DRDP Craiova a considerat că ar exista un conflict de interese, având în vedere că CESTRIN aparţine de CNAIR. Şi i-a scos de la licitaţie. Aşa că au apărut contestaţiile. După o lună de analiză a documentelor, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a mers pe mâna DRDP Craiova şi a respins, pe fond, toate cele șase contestaţiile (26 octombrie). De fapt, CNSC a emis o singură decizie pentru toate contestaţiile, cu aceeaşi soluţie: le-a respins, ca nefondate.

Ce au cerut contestatarii

Decizia CNSC a fost publicată pe site-ul instituției vinerea trecută (28 octombrie). Cererile au fost multe, dar Consiliul nu le-a luat în seamă. Spre exemplu, Strade Bauunternehmung SRL a cerut anularea adresei de comunicare a rezultatului licitației, a actelor care au stat la baza emiterii acesteia, precum și a tuturor și oricăror acte subsecvente, obligarea autorității contractante la reevaluarea ofertei depuse, cu consecința declarării acesteia drept conformă și admisibilă și obligarea autorității contractante la reevaluarea ofertei depuse de General Trust Argeș SRL, cu consecința declarării acesteia ca neconformă și inadmisibilă. De asemenea, firma din Craiova a cerut să fie reluată procedura de atribuire de la etapa evaluării ofertelor.

Centura de nord a Craiovei a fost reasfaltată integral. Constructorul mai are de trasat marcajele rutiere
Întreţinerea periodică a drumurilor naţionale din Oltenia se va face în baza unui acord cadru pe patru ani în valoare totală de peste 90 de milioane de euro. Acordul are șase loturi, patru fiind contestate. Imagini de la reasfaltarea centurii de nord a Craiovei, care s-a încheiat luna trecută.

La rândul ei, Panadria SRL a cerut anularea răspunsului prin care DRDP Craiova i-a refuzat accesul la dosarul de achiziție publică, obligarea autorității contractante de a pune la dispoziție dosarul de achiziție publică, repunerea în termenul de contestare a modului de evaluare a ofertei firmei General Trust și pronunțarea unei decizii ulterior datei la care se va permite accesul la dosarul achiziției publice, la care va fi comunicat punctul vedere al autorității contractante, plus anularea rezultatului procedurii de atribuire.

Cine va întreţine drumurile naţionale din Oltenia? CNSC nu a stat la discuții

În fine, Strabag SRL a solicitat CNSC anularea adresei de comunicare a rezultatului licitației, publicată în SEAP în data de 09.09.2022, prin care oferta Strabag a fost exclusă din procedura de atribuire, anularea raportului procedurii de atribuire și a actelor anterioare sau subsecvente și/sau conexe acestuia, în ceea ce privește declararea ofertei depuse de General Trust Argeș SRL ca fiind câștigătoare, respectiv de excludere a ofertei Strabag SRL. Austriecii au mai cerut CNSC să oblige Direcția de Drumuri și Poduri să reevalueze temeinic și legal oferta depusă, cu consecința constatării caracterului admisibil al acesteia, și să reevalueze și oferta câștigătoare, cu consecința remedierii punctajului acordat acesteia și emiterea unui nou raport/rezultat al procedurii.

Totul a fost în zadar. Consiliul a procedat la conexarea contestațiilor formulate în cadrul aceleiași proceduri de atribuire, a admis la fiecare contestație în parte cererea de intervenție voluntară formulată de General Trust Argeș SRL, și le-a respins apoi, ca nefondate. „Împotriva prezentei decizii se poate formula plângere în termen de 10 zile de la comunicare pentru părțile cauzei, respectiv de la data luării la cunoștință de către alte persoane vătămate“, se arată în încheierea deciziei CNSC.

Cine va întreţine drumurile naţionale din Oltenia? Urmează instanţa

Ce va urma? Potrivit surselor GdS, „războiul“ nu se va încheia aici. Constructorii scoşi de la licitaţie îşi vor susţine cauza în instanţă, unde vor solicita ca ofertele depuse să fie luate în considerare de DRDP Craiova şi analizate. Asta înseamnă că licitaţia nu se va încheia, iar cele patru loturi de lucrări – Craiova, Slatina, Târgu Jiu şi Râmnicu Vâlcea rămân în aer până la o decizie finală a magistraţilor.

Lucrări de întreţinere perioadică a drumurilor naţionale din Oltenia. Imagini de la turnarea de covor asfaltic pe DN 65 Craiova – Pitești, lucrare executată de Strade Bauunternehmung SRL

Reamintim că Strabag a depus oferte pentru loturile 3 şi 4 (Târgu Jiu şi Râmnicu Vâlcea), Strade Bauunternehmung SRL a depus oferte pentru loturile Craiova şi Târgu Jiu, iar Panadria SRL s-a înscris la licitaţia pentru loturile 4 şi 5 (Râmnicu Vâlcea şi Slatina). General Trust Argeş SRL s-a prezentat la licitaţia pentru loturile Craiova, Târgu Jiu, Râmnicu Vâlcea şi Slatina şi le-a obţinut pe toate.

General Trust a obținut și întreținerea drumurilor naționale din Argeș și Buzău

Criteriul de atribuire a contractelor a fost „cel mai bun raport calitate – preț“, unde componenta financiară reprezenta 60% din ofertă. 10% din punctaj era dat de autobasculantele folosite în activitatea de așternere mixtură asfaltică (norma de poluare), iar restul de 30% se acorda pentru o capacitate a stației de producție mai mare sau egală cu 240 tone/oră.

Recent, General Trust Argeş SRL a mai primit două contracte similare. Firma din Piteşti a câştigat licitaţiile pentru întreţinerea periodică a drumurilor naţionale de pe raza SDN Buzău şi SDN Piteşti, aflate în administrarea DRDP Bucureşti. Valoarea de atribuire: 42.202.488 lei fără TVA (10,2 milioane de euro cu TVA) pentru „lotul Buzău“ şi 57.608.004 lei fără TVA (13,9 milioane de euro cu TVA) pentru „lotul Piteşti“. Potrivit ultimului bilanţ depus la Ministerul de Finanţe, aferent anului 2021, General Trust a avut o cifră de afaceri netă de 130.346.531 lei şi un profit net de 8.379.140 lei.

Citeşte şi:

(VIDEO) Mai mult de jumătate din Centura de Nord a Craiovei a fost reasfaltată

(VIDEO) Centura de nord a Craiovei a fost reasfaltată integral

Exit mobile version