Acasă Local Scandal pentru întreținerea drumurilor naționale din Oltenia. Se lasă cu contestaţii!

Scandal pentru întreținerea drumurilor naționale din Oltenia. Se lasă cu contestaţii!

Se anunţă mare scandal în urma atribuirii contractelor pentru întreţinerea periodică în următorii patru ani a drumurilor naţionale din Oltenia. Acordul cadru a avut o valoare totală estimată de 98,5 milioane de euro, alegerea făcută de DRDP Craiova stârnind controverse. Loturile Craiova, Slatina, Târgu Jiu şi Râmnicu Vâlcea, care însumează peste 70 de milioane de euro, au fost atribuite unei singure firme. Asta după ce constructori importanţi au fost eliminaţi din joc pe considerente ilogice şi ilegale, după cum susţin unii dintre ei. Se lasă cu contestaţii!

Firma care va întreţine drumurile naţionale de pe raza districtelor Craiova, Slatina, Târgu Jiu şi Râmnicu Vâlcea ar putea fi decisă în instanţă

Atribuire cu cântec la megalicitaţia de 98 de milioane de euro pentru întreţinerea periodică a drumurilor naţionale din Oltenia, aflate în administrarea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova. Din suma totală pusă la bătaie de CNAIR, prin DRDP Craiova, pentru turnarea de covoare asfaltice şi execuția de marcaje rutiere pe drumurile naţionale în următorii patru ani, 70 de milioane de euro vor lua drumul Piteştiului.

Patru din cele şase contracte, cele pentru loturile Craiova, Slatina, Târgu Jiu şi Râmnicu Vâlcea, au fost atribuite unei singure firme: General Trust Argeş SRL, din Piteşti. Licitația a fost lansată la începutul lunii iunie şi a avut ca termen final de primire a ofertelor data de 12 iulie. Suma pusă pe masă a fost de 409.966.039 lei fără TVA (valoare estimată), pentru toate cele șase loturi de lucrări. Față de acordul trecut, acum a fost introdus și „lotul Orșova“, pe lângă cele clasice: Craiova, Slatina, Târgu Jiu, Drobeta Turnu Severin și Râmnicu Vâlcea. 

În cursă au intrat 11 asocieri de firme, însă alegerea făcută de DRDP Craiova a stârnit controverse. Potrivit datelor din sistemul electronic de achiziţii publice, câştigătorul a fost selectat, procedura aflându-se în faza de depunere a eventualelor contestaţii. Ceea ce se va şi întâmpla, potrivit surselor GdS. Mai ales că unii constructori s-au trezit eliminaţi din motive pe care le consideră puerile. Se va ajunge, astfel, la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) şi, posibil, în instanţă, dacă decizia nu va fi una favorabilă. Atribuirea loturilor Craiova, Slatina, Târgu Jiu şi Râmnicu Vâlcea către General Trust Argeş SRL este considerată de contestatari ca fiind una „cu dedicaţie“. De aici şi scandalul care se preconizează. 

Scandal pentru întreținerea drumurilor naționale din Oltenia. Ce firme au participat la licitaţie

La licitaţia pentru megacontractul de 98 de milioane de euro privind întreţinerea periodică a drumurilor naţionale din Oltenia s-au prezentat 11 firme şi asocieri de firme. În cursă au intrat inclusiv austriecii de la Strabag, dar şi turcii de la Ozaltin Insaat Ticaret, care lucrează în judeţul Olt la modernizarea tronsonului de 53 km al DN 6 Craiova – Alexandria (contract de 258 milioane lei). Strabag a depus ofertă pentru loturile 3 şi 4 (Târgu Jiu şi Râmnicu Vâlcea), iar asocierea Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi AS (lider) – Visio Construction Works s-a înscris la licitaţia pentru lotul 5 (Slatina). Trustul de Construcţii Drobeta SA a depus ofertă pentru lotul 2 (Drobeta Turnu Severin), iar Kirlic Group SRL pentru lotul Târgu Jiu. 

Firma care asfaltat recent centura de nord a Craiovei, Strade Bauunternehmung SRL, a depus oferte pentru loturile Craiova şi Târgu Jiu, în calitate de lider al asocierii din care mai face parte Panadria SRL (judeţul Olt). Aceeaşi asociere, dar cu Panadria lider, s-a înscris la licitaţia pentru loturile 4 şi 5 (Râmnicu Vâlcea şi Slatina). La licitaţia pentru întreţinerea drumurilor naţionale s-au mai prezentat firmele Alpha Construct Sistem SA şi Route Center Construct SRL, care s-au asociat şi au depus oferte pentru loturile 2 (Drobeta Turnu Severin), 3 (Târgu Jiu) şi 6 (Orşova), şi General Trust Argeş SRL, pentru loturile Craiova, Târgu Jiu, Râmnicu Vâlcea şi Slatina. 

Scandal pentru întreținerea drumurilor naționale din Oltenia. Cine a obținut contractele

Conform surselor GdS, „lotul Craiova“, care a avut o valoare estimată de 75.879.184 de lei (fără TVA), a fost atribuit firmei General Trust pentru suma de 70,4 milioane de lei (fără TVA). Drumurile naţionale din județului Vâlcea, cu o valoare estimată de 122.777.439 de lei fără TVA (cele mai scumpe la capitolul întreținere), au ajuns tot pe mâna General Trust, pentru suma de 108,6 milioane de lei. Lotul Slatina a revenit tot firmei din Piteşti, pentru suma de 73,7 milioane de lei (81.278.559 lei fără TVA, valoarea estimată), la fel şi întreţinerea drumurilor naţionale de pe raza municipiului Târgu Jiu. Acest lot a fost atribuit pentru suma de 37,3 milioane de lei fără TVA, de la o valoare estimată de 39.503.095 lei (fără TVA). 

Scandal pentru întreținerea drumurilor naționale din Oltenia. Se lasă cu contestaţii!
Scandal pentru întreținerea drumurilor naționale din Oltenia. Se lasă cu contestaţii!

În fine, „lotul Severin“, cu o valoare estimată de 63.513.595 de lei (fără TVA), a revenit asocierii Route Center Construct SRL (lider) – Alpha Construct Sistem SA pentru suma de 58,9 milioane de lei fără TVA, iar „lotul Orșova“, estimat la 27.014.166 lei (fără TVA), tot celor două firme, de data asta cu Alpha Construct Sistem SA lider (25,1 milioane de lei valoarea de atribuire). 

Ce condiţii trebuia îndeplinite

Criteriul de atribuire a contractelor a fost „cel mai bun raport calitate – preț“, unde componenta financiară reprezenta 60% din ofertă. 10% din punctaj era dat de autobasculantele folosite în activitatea de așternere mixtură asfaltică (norma de poluare), iar restul de 30% se acorda pentru o capacitate a stației de producție mai mare sau egală cu 240 tone/oră. 

De asemenea, ofertantul mai trebuia să facă dovada că are la dispoziție sau are acces (dotare proprie / închiriere / alte forme de punere la dispoziție) la o serie de autoutilaje, instalații și echipamente tehnice necesare pentru execuția lucrărilor la nivelul celui mai mare contract subsecvent. Asta presupunea 20 de autobasculante (distincte pe fiecare lot), o stație de preparare mixturi asfaltice cu productivitate de minim 160 t/oră, un repartizator finisor pentru mixturile asfaltice dotat cu sistem de nivelare electronic (distinct pe fiecare lot) și un autogudronator (distinct pe fiecare lot). 

Scandal pentru întreținerea drumurilor naționale din Oltenia. De ce chichiţă s-a legat DRDP Craiova

Potrivit surselor GdS, una dintre chichiţele găsite de DRDP Craiova care au adus „victoria“ General Trust era legată de Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN), o entitate care îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea CNAIR. Unul dintre constructori a prezentat un contract de asistenţă încheiat cu CESTRIN, organism autorizat să desfăşoare activități de analize, testări, investigații, inspecţii, monitorizări, asistenţă tehnică necesare ameliorării și modernizării infrastructurii rutiere. CESTRIN, prin propriile lucrări de studii, a reușit să își formeze o capacitate de expertiză tehnică importantă în domeniul rutier, după cum se specifică pe site-ul Centrului, un lucru benefic până la urmă în orice tip de intervenţie, mai ales în cazul drumurilor naţionale. 

DRDP Craiova a considerat însă că, în acest caz, ar exista un conflict de interese, având în vedere că CESTRIN aparţine de CNAIR. Asta ar însemna, în opinia DRDP, că autoritatea contractantă ar presta servicii în favoarea constructorului, care are calitatea de ofertant în cadrul licitaţiei. De aici conflictul de interese. Faptul că un organism al statului ar verifica un constructor poate fi, până la urmă, un avantaj, nu un dezavantaj. Rămâne de văzut ce părere va avea şi CNSC în acest caz sau instanţa, dacă se va ajunge până aici.

General Trust a primit şi drumurile naţionale din Buzău şi Piteşti

General Trust Argeş SRL, firmă controlată de omul de afaceri Cătălin Spătaru, considerat „regele asfaltului“ din Argeş, a mai primit recent două contracte similare. General Trust a câştigat licitaţiile pentru întreţinerea periodică a drumurilor naţionale de pe raza SDN Buzău şi Piteşti, aflate în administrarea DRDP Bucureşti. Ambele proceduri au demarat pe 17 aprilie 2022 şi s-au derulat pe repede înainte. Este vorba de licitaţii deschise accelerate, având ca justificare „urgenţa“. Astfel, autoritatea contractantă a redus termenul de depunere a ofertelor la 15 zile lucrătoare, iar contractele au revenit societăţii din Piteşti. Mai exact, vorbim de un acord cadru pe 4 ani pentru covoare asfaltice pe reţeau de drumuri naţionale administrată de DRDP Bucureşti.

Atribuirea apare în SEAP cu data de 31 august şi are o valoare de 42.202.488 lei fără TVA (10,2 milioane de euro cu TVA) pentru „lotul Buzău“ şi de 57.608.004 lei fără TVA (13,9 milioane de euro cu TVA) pentru „lotul Piteşti“. Licitaţia pentru drumurile naţionale din Buzău a avut o valoare estimată de 45.619.276 lei fără TVA (au fost 4 ofertanţi), iar cea pentru întreţinerea drumurilor naţionale din Argeş a fost estimată la 66.444.488 lei fără TVA (cu 5 ofertanţi participanţi).

General Trust mai are în derulare două contracte importante de modernizare drumuri, ambele încheiate cu Consiliul Judeţean Argeş. Unul pentru DJ 504 Limită judeţ Teleorman – Popești – Izvoru – Recea – Cornațel – Vulpești (DN 65A), km 110+700 – km 136+695, cu o valoare majorată de 77.568.638,38 lei fără TVA, celălalt pentru modernizarea DJ 503 Limită Judeţ Dâmbovița – Slobozia – Rociu – Oarja – Catanele, km 98+000 – km 140+034, cu o valoare majorată de 76.411.681,13 lei fără TVA. 

Ce profit a avut General Trust Argeş SRL în ultimii ani

Firma General Trust Argeş SRL a fost înfiinţată în 2003 şi are sediul central la Piteşti. Potrivit ultimului bilanţ depus la Ministerul de Finanţe (MF), aferent anului 2021, societatea a avut o cifră de afaceri netă de 130.346.531 lei, venituri totale de 184.085.876 lei şi cheltuieli de 174.551.967 lei. Adică a înregistrat un profit brut de 9.533.909 lei şi un profit net de 8.379.140 lei. Anul trecut, General Trust Argeş SRL a avut un număr mediu de 415 salariaţi. 

Şi în pandemie firma a ieşit pe profit, chiar unul însemnat. Conform datelor de pe site-ul MF, în 2020 General Trust Argeş SRL a lucrat în plin. A avut o cifră netă de afaceri de 114.191.028 lei şi un profit net de 14.888.083 lei (cu 420 de salariaţi). O creştere spectaculoasă, dacă este să ne raportăm la anul anterior. În 2019, firma din Piteşti a raportat o cifră de afaceri netă de 64.962.396 lei, venituri totale de 88.439.021 lei şi cheltuieli de 86.638.667 lei. Adică un profit net de 1.544.894 lei (343 de salariaţi).

Exit mobile version