Acasă Local Craiovei nu i s-au aprins toate beculeţele pentru a atrage turişti

Craiovei nu i s-au aprins toate beculeţele pentru a atrage turişti

La capitolul turism, Craiova se remarcă, deocamdată, doar prin manifestările culturale şi luminiţele de sărbători

Craiova are potenţial turistic, dar mai are de tras până să ajungă în top la nivel naţional. Asta reiese din Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Zonei Urbane Craiova 2021-2030 întocmită de Banca Mondială şi aflată în etapa de consultare publică pe site-ul primăriei.

E drept că Banca a cam încurcat puţin borcanele, adică oraşele, la câteva menţiuni apărând Suceava în loc de Craiova, dovadă că a urmat un anumit tipar şi a omis să schimbe numele oraşului la a cărui strategie lucra. Aşa că nu putem băga mâna în foc chiar pentru toate cifrele trecute în SIDU Craiova 2021-2030, însă concluzia în ceea ce priveşte turismul pare să reprezinte Craiova. Mai ales că se vorbeşte de festivaluri care au legătură doar cu Bănia. 

Turismul de tip business, preponderent în Craiova

Trecând la turism, din strategia Băncii Mondiale aflăm că municipiul Craiova „prezintă un potențial turistic puternic pentru următorii ani, înregistrând o triplare efectivă a numărului de sosiri turistice comparativ cu anul 2009“ şi că „la nivelul zonei metropolitane se poate observa una dintre cele mai mari creșteri la nivel național, de la 2.525 de sosiri turistice în anul 2009 până la 17.644 sosiri turistice în 2018“. Unul dintre factorii determinanți pentru această creștere îl reprezintă turismul de tip business, fiind în strânsă corelație cu dezvoltarea fabricii Ford, după cum se explică în document. Cu toate acestea, Banca Mondială a constatat că „municipiul Craiova reprezintă un model de creștere sinuos“ în ceea ce priveşte turiştii, înregistrând trei ani consecutivi de scădere şi doi de creştere a procentului de sosiri turistice. 

Vestea bună era că Bănia a recuperat decalajele faţă de 2009, iar în 2018 municipiul nu se mai afla pe ultimul loc în ceea ce privește numărul de sosiri turistice, depășind un alt pol de creștere – Ploiești. „Cu toate că are o durată medie de ședere sensibil mai mare decât în București și Iași, municipiul Craiova înregistrează cel mai mic indice de utilizare netă a capacității de cazare în funcțiune comparativ cu Polii de Creștere din România, pentru anul 2019. Un procent echivalent de grad de ocupare se regăsește doar în Ploiești, un oraș cu o capacitate scăzută de atragere a turismului dată fiind proximitatea față de stațiunile turistice montane din Valea Prahovei“, se arată în document. 

Banca Mondială: Craiova are o piață turistică foarte limitată

Potrivit Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană, turismul joacă un rol marginal în economia polului de creștere Craiova, care se clasează pe ultimul loc din acest punct de vedere printre polii de creștere din România. „Dominat de turismul de afaceri și de weekend, Craiova are o piață turistică foarte limitată. Intervenția în timp optim asupra obiectivelor turistice cele mai vizitate poate avea un efect multiplicator pe termen mediu și lung și poate sta la baza creării de pachete de servicii turistice specifice turismului de tip city-break“, este părerea experţilor Băncii Mondiale.

Conform analizei potențialului de atractivitate al ofertei turistice, Craiova se situează pe locul 9 la nivel național, cu un scor total de 68 din 100 de puncte. La nivelul Polilor de Creștere naționali, municipiul este depășit doar de Brașov, Constanța și Cluj-Napoca. Datele corespunzătoare metodologiei efectuată pentru Politica Urbană a României relevă însă faptul că Polul de Creștere Craiova, deși depășit de Iași și Timișoara în privința mai multor indicatori turistici, prezintă un potențial important de dezvoltare. 

Ce punctaje a mai obţinut Craiova la capitolul turism

Ce punctaje a mai obţinut Craiova la capitolul turism? Pentru resursele turistice naturale, Craiova a obţinut 11 puncte, în principiu prin prisma cadrului său natural și a arealelor naturale protejate. Datorită faptului că nu este o stațiune de interes național intrată în circuitul internațional, Craiova nu a obținut punctaj în această secțiune. A excelat însă la resursele turistice antropice (create de om), unde a obținut un punctaj maxim în metodologia Băncii Mondiale. Asta pentru că municipiul beneficiază de o structură importantă de monumente istorice, instituții de spectacole, muzee, case memoriale și colecții publice. De asemenea, un rol important pentru scorul maxim este realizat de către manifestările sale culturale anuale, au mai stabilit experţii Băncii Mondiale. 

Cu alte cuvinte, Craiovei nu i s-au aprins chiar toate beculeţele pentru a atrage turişti, dar manifestările culturale şi luminiţele de sărbători au adus un mare plus oraşului. Mai ales că lipsa pârtiilor de schi și a centrelor naționale de informare turistică sunt consideraţi ca „factori defavorabili“. Noroc cu Aeroportul Internaţional Craiova. Pentru că are acces la infrastructura aeriană de transport, Craiova a obţinut la acest capitol punctaj maxim. Accesul la aeroport, la cale ferată și la drumuri naționale și europene a oferit Craiovei un scor de 15 puncte. Deci, e loc de mai bine! 

Exit mobile version