Acasă Local Toate tramvaiele noi ar putea ajunge la Craiova în 2022

Toate tramvaiele noi ar putea ajunge la Craiova în 2022

Programate pentru anul 2023, conform contractului semnat cu furnizorul - firma poloneză Pesa, cele 17 tramvaie noi destinate transportului public în comun din Craiova ar putea ajunge pe traseele RAT în acest an. Informaţia a fost făcută publică de către primarul Lia Olguţa Vasilescu. Edilul Craiovei susţine că aşteaptă ca toate cele 17 tramvaie noi să fie furnizate până la finalul anului 2022. Află din articol când va fi gata şi reabilitarea celor două tronsoane de cale de rulare a tramvaiului şi ce se întâmplă cu cele 30 de autobuze electrice, comandate la firma turcă BMC.

Contractul cu firma poloneză Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA pentru furnizarea celor 17 tramvaie destinate transportului public din Craiova a fost semnat în data de 19 iulie 2021

Toate tramvaiele noi ar putea ajunge la Craiova în 2022. Craiovenii ar putea scăpa, în sfârşit, de imaginea tramvaielor vechi, depăşite fizic şi moral (uneori trase şi de basculantă), care circulă pe traseele RAT.

Cele 17 tramvaie noi achiziţionate de Ministerul Dezvoltării cu fonduri europene ar putea sosi în Bănie în acest an, cu toate că ele erau programate pentru anul 2023. Informaţia a fost făcută publică de către primarul Lia Olguţa Vasilescu la un post local de televiziune şi confirmată pentru Gazeta de Sud. „Tramvaiele vor ajunge anul acesta. Nu unul, aşa cum se ştia iniţial, ci toate. Producătorul s-a mişcat destul de repede şi va furniza cele 17 tramvaie până la finele anului 2022“, a spus edilul Craiovei.

Contractul cu producătorul ales în urma procedurii de achiziţie publică, firma poloneză Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA, a fost semnat în data de 19 iulie 2021. Furnizorul se obliga să livreze cele 17 tramvaie cu lungimea de peste 25 m, destinate transportului public în comun din Craiova, în doi ani de la semnarea contractului. Primul tramvai trebuia să sosească în a 22-a lună, după care livrarea urma să aibă o frecvenţă de trei tramvaie pe lună, pentru ca în ultima lună să fie aduse ultimele patru tramvaie. „Reprezentanţii firmei din Polonia ne-au spus că vor face eforturi să le livreze cât mai repede“, afirma Olguţa Vasilescu, în momentul semnării contractului dintre Pesa şi Primăria Craiova.

Tramvaiele noi trebuia să ajungă, iniţial, din Ucraina

Se pare că polonezii s-au ţinut de cuvânt, iar cele 17 tramvaie vor ieşi pe poarta fabricii în acest an, producţia lor nefiind afectată de războiul din Ucraina. Aici se poate spune că municipiul Craiova a avut noroc. Asta pentru că, iniţial, tramvaiele urma să fie furnizate de firma ucraineană Tatra-Yug, desemnată câştigătoare a licitaţiei.

Contestaţiile formulate însă de firmele perdante şi apoi o decizie definitivă a Curţii de Apel Bucureşti au dus la inversarea clasamentului final al ofertelor, iar câştigători au ieşit polonezii de la Pojazdy Szynowe Pesa. Licitaţia a demarat în ianuarie 2019 şi a durat mai bine de doi ani.

Toate tramvaiele noi ar putea ajunge la Craiova în 2022. Pe ce trasee vor circula

Valoarea totală a achiziţiei celor 17 tramvaie este de 202.349.385 de lei, din care 170.049.385 de lei este valoarea totală eligibilă (fonduri europene şi bugetul de stat). Din aceşti bani, 144.541.977,25 lei reprezintă finanţarea nerambursabilă primită de la UE, 22.106.420,05 lei valoarea nerambursabilă de la bugetul de stat, iar 3.400.987,70 lei cofinanţarea beneficiarului (municipiul Craiova). 32.300.000 de lei reprezintă valoarea TVA neeligibilă, aferentă cheltuielilor eligibile.

Primăria Craiova a stabilit traseele pe care vor circula noile tramvaie încă din 2019, când abia se deschiseseră ofertele. Astfel, cele 17 tramvaie vor fi distribuite pe trei rute ale operatorului local de transport, după cum urmează: ruta 100 – zece tramvaie; ruta 101 – trei tramvaie; ruta 102 – patru tramvaie. Noile tramvaie au 27 de metri lungime, 2,40 m lăţime, 350 de milimetri de la nivelul şinei, fără trepte şi înclinări (înălţimea podelei în zona uşilor de acces), 218 locuri – din care 58 pe scaune fixe, nerabatabile, o viteză maximă de 70km/h, cu limitare la 50 km/h, 4 uşi duble şi două uşi simple, sisteme de încălzire, ventilaţie şi condiţionare a aerului, GPS şi sistem e-ticketing, plus supraveghere video la exterior şi interior cu 10 camere pe fiecare tramvai.

Va fi gata şi reabilitarea liniilor de tramvai?

În această primăvară vor demara şi lucrările de modernizare a două tronsoane din calea de rulare a tramvaiului. Este vorba de linia de tramvai din zona Henry Ford și de cea din zona Peco Severinului – Cernele, lucrări pentru care au fost obţinute fonduri europene de peste 15 milioane de euro. Proiectele presupun nu doar modernizarea căii de rulare a tramvaiului (1.400 m), a aparatelor de cale și a unor stații pentru călători, ci și a rețelelor de contact și a rețelelor electrice de alimentare a firului de contact. Primul contract a fost semnat pe 19 ianuarie, cu firma care va reabilita calea de rulare a tramvaiului de pe strada Henry Ford. Contractul a fost atribuit pentru suma de 21.111.744,18 lei (fără TVA), adică puţin peste 5 milioane de euro (TVA inclus), asocierii Mari-Vila Com SRL Bucureşti – Metalcolect Prod SRL Târgu Jiu. Constructorul are 7 luni la dispoziţie să termine lucrările.

Calea de rulare a tramvaiului de pe Calea Severinului va intra, curând, în reabilitare. Lucrările nu se vor încheia înainte de a sosi noile tramvaie

Luna trecută, Primăria Craiova a atribuit şi al doilea contract de modernizare a căii de rulare a tramvaiului, care presupune reabilitarea completă a liniei de la OMV Severinului până la CLF, unde este bucla de întoarcere. Aici, lucrările vor fi executate de Urban Profile Grele SRL, care a venit cu Swietelsky Constructii Feroviare SRL, ca terţ susţinător, şi cu TIAB SA – subcontractant. Contractul are o valoare de 37.046.714,93 lei (fără TVA), adică 8,9 milioane de euro cu TVA. Cele două faze ale modernizării liniei de tramvai din zona Peco Severinului – Cernele va trebui abordate integrat, atât la proiectare, cât și la execuție, pentru a exista o corelare a intervențiilor din teren. Lucrările sunt complexe, aşa că termenul de finalizare a lor este mai mare: 17 luni.

Probleme cu livrarea autobuzelor electrice de la BMC?

Vor fi reabilitate cele două tronsoane de cale de rulare până la sosirea tramvaielor noi? Primarul Olguţa Vasilescu susţine că va fi gata doar linia de tramvai de pe strada Henry Ford. „Calea de rulare de la Ford va fi gata până vin tramvaiele noi. Acolo lucrările au termen scurt, de 7 luni. La celălalt tronson se va lucra şi anul viitor, dar nu este o problemă, pentru că tramvaiele vor circula până la OMV“, a spus edilul. Circulaţia în zona Peco Severinului – Cernele va fi suplinită cu autobuze, pe perioada lucrărilor la linia de tramvai.

Primăria Craiova aşteaptă şi 30 de autobuze electrice, de la firma turcă BMC Truck&Bus

Aici ar putea fi o problemă, pentru că RAT SRL nu dispune de autobuze suficiente care să preia sarcina tramvaielor. Şi nici nu s-ar putea baza de ultima achiziţia de astfel de mijloace de transport în comun: cele 30 de autobuze electrice de la BMC. Primăria Craiova a semnat, în septembrie 2021, contractul cu firma turcă BMC Truck&Bus privind furnizarea a 30 de autobuze electrice de 12 metri și a 37 de stații de încărcare (30 lente și 7 rapide). Contractul avea o valoare de 92 de milioane de lei cu TVA şi prevedea un termen total de livrare de 22 de luni, cu primul autobuz furnizat în luna a 15-a (decembrie 2022). Se pare însă că turcii nu s-ar ţine de cuvânt în privinţa furnizării autobuzelor conform graficului stabilit, punând întârzierea pe seama războiului (cu unele componente ar depinde de Ucraina).

Exit mobile version