Acasă Bani & Afaceri Atenţie la preţul înşelător!

Atenţie la preţul înşelător!

În hipermarketuri întâlniţi preţuri scrise cu caractere mari, de cinci-şase centimetri, dar unitatea de măsură este scrisă într-un colţ abia vizibil, cu litere minuscule. GdS vă arată tehnici înşelătoare de marketing, prin care clientul se poate păcăli, dacă nu este atent.

„Eticheta este cel mai bun consilier de vânzări“, spun specialiştii în mark eting şi publicitate. Dar eticheta unui produs aflat pe raft poate deveni supărătoare pentru consumator, dacă se observă că magazinul are intenţia să înşele vigilenţa consumatorului. O cititoare a GdS ne-a sesizat pe reporter@gds.ro despre modul în care sunt afişate preţurile într-un hipermarket din Craiova. „Oamenii se păcălesc adesea de preţul/100g de produs, care apare scris cu caractere mari, şi nu văd adevăratul preţ, raportat la kilogram, al produsului, care apare scris mic“, a spus cititoarea noastră. În fotografiile trimise, craioveanca ne sesizează despre felul în care sunt afişate preţurile la raft, în hipermarketul Auchan, la raionul destinat produselor vrac. Se observă că preţul mare de cinci-şase centimetri este doar pentru 100 de grame de produs, dar 100 de grame este scris cu font mic, în partea dreaptă (jos) a preţului uriaş. În exemplul de faţă, 14,48 lei pe suta de grame. De fapt, adevăratul preţ care îi conferă cumpărătorului imaginea reală despre preţul produsului pe unitatea de măsură, pe care îl cumpără este afişat în stânga, jos, unde scrie 144 lei/kilogram de ceai de fructe. Nu discutăm despre preţul exorbitant al ceaiului, ci despre modul de prezentare a preţului în faţa clientului. Ajuns în faţa raftului la raionul produse vrac, omul observă că unitatea de măsură (100 de grame) este scrisă mărunt, mărunt, disproporţionat faţă de preţul propriu-zis, de trei ori mai mare decât unitatea de măsură. Fără să observe că preţul scris mare este pentru 100 de grame de produs, clientul pune în pungă ceai cât cuprinde. La cântar constată că o punguţă de ceai de 300 de grame costă o mică avere. Dacă ar fi fost mai mare scrisă unitatea de măsură, alta ar fi fost percepţia clientului.

Ce spune legea

HG nr. 947/2000, republicată în 2008, privind modalitatea de indicare a preţurilor produselor oferite consumatorilor spre vânzare obligă afişarea preţului pe unitatea de măsură de către comercianţi în loc vizibil. Art. 4 din actul normativ citat stipulează: „Art. 4: (1) Preţul de vânzare şi preţul pe unitatea de măsură se indică într-o formă clară, lizibilă şi uşor de identificat. (2) Indicarea preţurilor se face astfel încât consumatorul aflat în suprafaţa de vânzare să le poată vedea în locurile de prezentare fără a întreba vânzătorul“. Comercianţii trebuie să afişeze preţurile cu caractere suficient de mari, pentru a putea fi citite de către clienţi. Dar legiuitorul a clarificat exact situaţia în care comerciantul vinde un produs sau o gamă de produse vrac. Articolul 6 din HG nr. 947 precizează clar: „Pentru produsele vândute în vrac prin cântărire sau măsurare este obligatorie indicarea numai a preţului pe unitatea de măsură“.

Cum comentează Protecţia Consumatorilor

Comisariatul Judeţean pentru Protecţia (CJPC) Dolj susţine că până acum nu s-a primit vreo reclamaţie privind prezentarea înşelătoare a preţurilor anumitor produse. „Dacă nu este afişat preţul pe kilogram la ceaiuri, atunci poate fi o problemă. Un astfel de aspect poate fi sancţionat cu amendă între 5.000 şi 25.000 de lei, plus obligaţia de a fi remediată problema, conform OG nr. 21/1992, modificată. Preţurile trebuie să fie uşor de citit şi afişate la loc vizibil“, a spus Dan Vasile, comisar în cadrul CJPC Dolj.

Hipermarketul explică situaţia

Directorul de marketing al Auchan România, Tiberiu Daneţiu, a precizat că în zona de ceaiuri a hipermarketului oamenii cumpără mai puţin, respectiv cu sutele de grame, ceea ce explică exprimarea preţurilor la 100 de grame de produs. „Există pe etichetă şi preţul pe kilogram, conform legii şi preţul pe suta de grame şi el este lizibil pentru consumator. Prin prezentarea preţului pe 100 de grame, noi vrem practic să îl ajutăm pe consumator să îşi facă el calculele, pentru că asemenea produse se cumpără în cantităţi sub un kilogram“, a menţionat reprezentantul companiei. El a recunoscut că există o disproporţie între preţul propriu-zis şi unitatea de măsură. Situaţii similare se pot întâlni şi la alte magazine. Aşadar, atenţie la preţurile afişate! Pot fi mici capcane pentru cumpărători.

Lucrează din 2001 în mass-media şi consideră că cel mai important lucru în această meserie este corectitudinea. Jurnalist specializat pe domeniul economico-financiar, își călăuzește pașii după motto-ul „În afaceri, ca și în viață, trebuie să fii fair-play. Doar în acest fel câștigi cu adevărat!”
Exit mobile version