Acasă Actualitate Lifturile-fantomă din spitalul judeţean

Lifturile-fantomă din spitalul judeţean

Mii de bolnavi şi angajaţi ai Spitalului de Urgenţă Craiova au fost privaţi anul trecut de lifturi moderne, deoarece responsabilii din spital nu au fost în stare să organizeze licitaţia pentru achiziţionarea unor ascensoare noi. Şi asta în condiţiile în care au avut la dispoziţie mai bine de 500.000 de euro, bani oferiţi de Consiliul Judeţean Dolj.

Din 1971, de când a fost dat în folosinţă Spitalul de Urgenţă Craiova, lifturile nu au mai fost modernizate. Ba din cauza lipsei banilor, ba din cauza lipsei interesului autorităţilor, ascensoarele au ajuns piese de muzeu şi au funcţionat cu ajutorul cârpelilor, de pe o zi pe alta. Într-un final, CJ Dolj a pus la dispoziţia spitalului o sumă considerabilă, 2,1 milioane de lei plus TVA (peste 500.000 de euro) pentru achiziţia a zece ascensoare noi din 12 posibile. Pentru ca lucrurile să meargă şnur, CJ i-a lăsat pe cei din spital să se ocupe şi de organizarea licitaţiei. Ceea ce trebuia să se finalizeze în câteva luni cu achiziţia unor ascensoare moderne de care să beneficieze bolnavi şi angajaţi ai spitalului deopotrivă, s-a transformat într-un eşec lamentabil. Pentru că nu au ştiut să întocmească un caiet de sarcini care să respecte normele europene în domeniu, responsabilii spitalului au anulat licitaţia la începutul anului trecut şi o reiau la începutul acestui an. Deci, un an de întârziere, în care banii de la CJ au stat inutil în conturi, în timp ce alte lucrări importante au fost amânate tocmai din cauza lipsei finanţării.   

Noi licităm, nu gândim

Pe 17 decembrie 2011, Spitalul de Urgenţă a publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) anunţul de participare prin care invita firmele de specialitate să furnizeze, livreze, monteze şi să pună în funcţiune zece ascensoare noi. Lifturile suportau diferite greutăţi, de la 300 la 1.000 de kilograme, dar specialiştii spitalului au uitat să coreleze aceste sarcini cu dimensiunea cabinei, astfel încât să respecte standardul ISO în domeniu. Au întocmit caietul de sarcini, fişa de date şi au dat drumul la licitaţie. Cum suma pusă la bătaie era extrem de generoasă, firmele s-au arătat foarte interesate. În loc să analizeze preţurile şi detaliile tehnice ale ofertelor, responsabilii spitalului s-au trezit că au o problemă. Una foarte mare, ridicată de una dintre firmele participante la licitaţie, care a pus spitalului o întrebare simplă: „Având în vedere că în normele europene EN 81, dimensiunile specificate în caietul de sarcini corespund unui ascensor cu sarcina 1.600 kg/21 persoane, vă rugăm să specificaţi dacă se va păstra cerinţa privind sarcina nominală (13 persoane/1.000 kg) sau se va menţine ca şi cerinţă minimă dimensiunile specificate (1.500 x 2.200 x 2.100 mm)“. Luaţi pe nepregătite, membrii comisiei de licitaţie s-au plesnit cu palma peste frunte, au întrebat în stânga şi în dreapta şi au dat următorul răspuns: „Se vor respecta cerinţele menţionate în caietul de sarcini, cu menţiunea că se va păstra numărul de fabricaţie iniţial cu condiţia înlocuirii tuturor componentelor ascensoarelor cu componente noi“. Dându-şi seama că nici acest răspuns nu era cel potrivit, atâta timp cât era vorba de achiziţia unor lifturi noi şi nu de modernizarea lor, şi de frică să nu fie daţi în judecată şi să facă o boacănă mai mare, reprezentanţii spitalului au tras obloanele şi au anulat licitaţia. Prostia şi nepriceperea le-au ambalat într-o explicaţie care face referire la Legea achiziţiilor publice. Oficial, motivul anulării s-a datorat unor abateri grave de la prevederile legislative.
„În conformitate cu art. 72 (2)(k) din HG nr. 925/2006 – pentru aprobarea normelor de aplicare a OUG nr. 34/2006, comisia de evaluare a contractului de FURNIZARE, LIVRARE, RESPECTIV MONTARE ŞI PUNERE ÎN FUNCŢIUNE ASCENSOARE numită prin decizia nr. 2036/12.10.2011 propune anularea procedurii în conformitate cu prevederile art. 209 (1) lit. c din OUG nr. 34/2006 privind achiziţiile publice, întrucât pe parcursul evaluării ofertelor au fost constatate abateri grave de la prevederile legislative, erori care afectează procedura de atribuire, autoritatea contractantă aflându-se în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca acestea să conducă la încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a) – f) din OUG nr. 34/2006, cu referire la caracteristicile tehnice şi funcţionale impuse prin caietul de sarcini (capacitatea ascensorului, suprafaţa cabinei etc.), caracteristici ce nu se regăsesc în specificaţiile normei europene în vigoare E.N. 81.1. privind ascensoarele electrice“, este motivul oficial al anulării.

Poate a doua oară
este cu noroc

Lunile au trecut, au venit campaniile electorale, iar spitalul nu dădea nici un semn că va mai relua licitaţia. Şi asta în timp ce banii stăteau nefolosiţi. Aşa s-a împlinit anul de la prima încercare de înlocuire a ascensoarelor din cel mai mare spital din Oltenia. În decembrie 2012, membrii comisiei de licitaţie şi-au luat inima în dinţi şi au publicat un nou anunţ de participare. Culmea este că dimensiunile şi greutatea pe care o suportă lifturile, aceleaşi care au dus la anularea primei licitaţii, au apărut şi în noul caiet de sarcini. Numai că, spre deosebire de decembrie 2011, în 2012 nu a mai fost vorba de achiziţie de lifturi noi, ci de modernizarea celor existente. Practic, responsabililor din spital le-a luat un an ca să modifice din pix doar titulatura procedurii, pentru că în rest nimic nu s-a schimbat. Doar numărul ascensoarelor a crescut la 11, implicit şi suma pe care o au la dispoziţie, care a sărit de la 2,1 milioane, la aproape 2,6 milioane de lei plus TVA. Preşedintele comisiei de licitaţii din cadrul spitalului, Radu Mantale, a explicat că nici în această situaţie nu sunt corelate greutatea şi dimensiunile cabinei, dar că acest lucru nu mai este necesar dacă este vorba despre modernizare şi nu despre achiziţie. „Recunosc, a fost şi o scăpare. Noi nu ne-am dat seama să facem proiect pentru prima licitaţie. Acum, fiind vorba despre modernizare, se pot păstra elementele vechi, iar noi vom păstra glisierele pentru că nu sunt uzate. În rest, este vorba despre lifturi noi, doar că acum se numeşte modernizare şi nu achiziţie“, a spus Mantale. El a precizat că membrii comisiei au ajuns la dimensiunile greşite, după ce au ascultat sfatul firmei care a proiectat şi montat lifturile în anii ‘70. Aceasta i-ar fi sfătuit să dubleze sarcina de la 500 de kilograme, cât au în prezent lifturile. „Noi aveam un lift în modernizare şi am pornit de la aceste date. Aceste dimensiuni sunt potrivite pentru tărgi şi paturile de la ATI. Dacă e să fie cineva vinovat, să ştiţi că noi suntem, nu cei de la consiliul judeţean“, a mai spus Mantale. Cât despre reprezentanţii CJ Dolj, aceştia sunt foc şi pară pe membrii comisiei de licitaţie, pe care îi consideră responsabili de întârzierea cu cel puţin un an a modernizării ascensoarelor.
Dacă de această dată va fi cu noroc, spitalul judeţean va beneficia de lifturi moderne în următorii doi ani. La licitaţia lansată acum două săptămâni, termenul de execuţie a crescut de la 12 la 24 de luni. Dacă la aceasta adăugăm şi eventualele constestaţii şi termenul de 20 februarie, când se vor deschide ofertele, în cel mai fericit caz, firma câştigătoare va începe lucrul cel mai devreme în primăvară.

Exit mobile version