Acasă Actualitate Pacienţii se plâng, dar nu fac sesizări

Pacienţii se plâng, dar nu fac sesizări

Din totalul apelurilor şi petiţiilor către Casa de Asigurări de Sănătate Dolj înregistrate în acest an, majoritatea au avut ca scop obţinerea de informaţii, foarte puţine fiind sesizări ale unor nereguli din sistemul sanitar

Aproape 3.000 de doljeni au apelat de la începutul anului şi până în prezent la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) pentru a rezolva sau lămuri diferite probleme personale legate de sistemul sanitar de stat. Jumătate dintre aceştia s-au adresat CJAS Dolj prin telefon (1.432), cam tot atâţia au venit în audienţă, iar restul au preferat să redacteze o petiţie (97). Problema este că, deşi mulţi dintre pacienţi se plâng de nereguli de care s-au lovit în sistemul sanitar, puţini sunt cei care fac şi o sesizare scrisă în acest sens la Casa de Asigurări de Sănătate, cea care poate controla şi sancţiona furnizorii de servicii medicale, în baza contractului încheiat cu aceştia.
Cel mai elocvent exemplu este dreptul persoanelor asigurate de a verifica serviciile medicale de care au beneficiat într-o anumită perioadă de timp, conform raportărilor făcute la CJAS de medici, spitale şi farmacii. Deşi li s-a conferit acest drept de la sfârşitul lunii septembrie, iar CAS Dolj a comunicat modalităţile prin care pacienţii pot beneficia de astfel de informaţii, până acum Casa nu a primit nici o solicitare scrisă în acest sens. Au existat doar câteva apeluri, prin care s-au cerut informaţii despre acest drept, dar nimic mai mult. Cum astfel de solicitări se fac în scris şi personal, iar pacienţii nu s-au arătat dornici să afle dacă medicii au fost corecţi în ceea ce priveşte raportarea serviciilor prestate în cazul lor, singurele explicații sunt că fie pacienţii sunt comozi, fie au încredere deplină în medici, fie le este teamă să sesizeze anumite situaţii de care s-au lovit, cu gândul că pot păţi şi mai rău de atât.

Ce verificări poate face CAS

Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate poate verifica dacă, în momentul în care pacientul internat în spital a cumpărat anumite medicamente, la solicitarea doctorilor, acestea existau în stocul unităţii medicale sau dacă apar în fişa bolnavului, pentru decontările pe caz rezolvat. Pentru a întreprinde însă astfel de controale şi a lua măsuri, asiguratul trebuie să facă o sesizare scrisă la Casă. Dacă o persoană internată a fost pusă să-şi facă analize în afara unităţii sanitare, pe baza unui bilet de trimitere, CAS poate, de asemenea, să ia măsuri. Astfel de cazuri s-au descoperit în urma unor controale tematice, iar furnizorii în culpă au fost sancţionaţi, dar, pentru ca verificările să se înteţească şi să se transforme din tematice în inopinate, este nevoie de sesizare din partea pacientului, care nu prea există. „În baza sesizărilor primite, se fac controale pentru a verifica dacă acestea se confirmă şi se iau şi măsuri, în funcţie de cele descoperite şi de prevederile contractului“, susţin reprezentanţii CAS Dolj.
Ce solicită, în schimb, pacienţii? Majoritatea cer informaţii legate de serviciile la care au dreptul. Cele mai multe solicitări au privit protezele, ortezele şi dispozitivele medicale.
Din statistica CAS Dolj, la această categorie de informaţii au fost 202 apeluri şi 465 de audienţe, mulţi interesându-se de lista de aşteptare şi perioada în care mai au dreptul la o proteză, orteză sau dispozitiv medical nou. Apeluri şi audienţe multe s-au înregistrat şi pentru informaţiile privind modalităţile de asigurare (190 de apeluri şi 181 de audienţe).
În rest, s-au consemnat sub 100 de apeluri/audienţe privind asistenţa medicală primară şi spitalicească, asistenţa medicală în ambulatoriul de specialitate, medicamentele în tratamentul ambulatoriu, programele naţionale de sănătate, concediile medicale, cardul european de sănătate sau formularele europene. 

Cum poţi face sesizări

Sesizările la CAS Dolj se pot face în scris, la adresa str. 1 Decembrie 1918, nr.  8, Craiova, sau telefonic, la numărul TELVERDE 0800800962. Asiguraţii care au constatat deficienţe privind serviciile medicale se pot prezenta şi la sediul instituţiei, în audienţă, în fiecare miercuri, între orele 10.00-12.00. Pentru a afla însă de ce servicii medicale a beneficiat într-o anumită perioadă de timp, asiguratul trebuie să depună o cerere la Compartimentul Relaţii Publice, Purtător de Cuvânt al CAS Dolj (camera 21), la care se va anexa copia actului de identitate. Astfel de cereri se pot depune în zilele de marţi şi joi, între orele 9.00-11.00.

Cum afli dacă eşti sau nu asigurat 

Cel mai simplu mod prin care orice cetăţean poate afla dacă e sau nu asigurat îl reprezintă accesarea paginii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, la adresa www.cnas.ro. Se accesează rubrica „interfaţă SIUI online“ din partea dreaptă, se selectează „Asiguraţi“ şi se introduce CNP-ul şi codul afişat. Sistemul electronic va afișa imediat „asigurat“ sau „neasigurat“.

Exit mobile version