10 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăSportRaliul Dakar, intre viata si moarte

Raliul Dakar, intre viata si moarte

Al-Qaida a anuntat ca ar putea atenta la integritatea fizica a participantilor la rally-raid-ul saharian, competitie in care si-au pierdut viata 49 de persoane, „lista neagra“ fiind deschisa in 1979, când a murit francezul Patrick Dodin.


Pentru al doilea an consecutiv, Raliul Dakar va porni, astazi, de la Lisabona, cu o saptamâna mai târziu decât de obicei, pentru ca, dupa 15 etape, care insumeaza 7.915 km, sa ajunga la finis, pe 21 ianuarie. Startul celei de-a 29-a editii se va da de lânga turnul Belém, din capitala Portugaliei, urmând sa strabata alte cinci tari: Spania, Maroc, Mauritania, Mali si Senegal.


Cunoscut este faptul ca traseul a fost modificat dupa amenintarile facute de organizatia terorista Al-Qaida, care a anuntat ca ar putea atenta la integritatea fizica a concurentilor prin intermediul Grupului Salafista in zona sahariana dintre Mauritania, Mali si Niger. In ceea ce priveste securitatea, organizatorii nu au abordat numai problema teroristilor, dar si pe cea a vitezei maxime admise, care a fost redusa la 160 de kilometri pe ora. De asemenea, vehiculele nu vor mai avea acces nelimitat la un sistem de navigatie GPS ultraperformant, care sa le indice ruta ce trebuie urmata, ca anul trecut. Acesta, desi se va gasi in dotarea fiecarei masini sau motociclete, va putea fi pus in functiune numai in cazuri de urgenta. Pentru a se anula diferenta de dotare dintre echipele oficiale si cele private, s-a decis ca doua dintre etape sa se dispute fara asistenta tehnica din partea echipajelor specializate in acest sens. Participantii se vor putea baza doar pe ajutorul colegilor.


In total vor lua startul 187 de masini, 250 de motociclete si 88 de camioane. Linia de sosire va fi la Dakar, in Senegal, pe 21 ianuarie.


O competitie insângerata


Raliul Dakar este supranumit „cursa nebunilor“ din cauza conditiilor extrem de dure in care se desfasoara, care au produs numeroase accidente soldate cu victime.


Editia de anul trecut a celei mai dure competitii auto-moto din lume a fost plina de evenimente nefericite, trei persoane pierzându-si viata. Este vorba despre motociclistul australian Andy Caldecott, care a decedat pe loc dupa ce a cazut in timpul parcurgerii unei probe speciale, despre un baietel de zece ani care a fost accidentat mortal de echipajul leton format din Maris Saukans si Andris Dambis, precum si despre un copil de 12 ani, care a decedat dupa ce a fost lovit de un camion de asistenta, in Senegal.


In editia din 2005 a Raliului Dakar si-au pierdut viata doi motociclisti, spaniolul Juan Manuel Perez si italianul Fabrizio Meoni, acesta din urma suferind un atac de cord.


Pâna in prezent, numarul victimelor din Raliul Dakar este 49, „lista neagra“ fiind deschisa in 1979, când a murit francezul Patrick Dodin. Cea mai tragica editie a fost cea din 1986, când au murit sapte persoane, intre care si creatorul acestei competitii, francezul Thierry Sabine. La sapte ani de la disputarea primei editii, Thierry Sabine a decedat dupa ce s-a prabusit cu un elicopter care asigura asistenta tehnica. Printre cei care si-au gasit sfârsitul in aceasta periculoasa cursa s-au numarat, in afara pilotilor, mecanici, medici, ziaristi si spectatori.


Câstigatorii Raliului Dakar


Autovehicule: 2006: Alphand / Picard (Franta / Mitsubishi); 2005: Peterhansel / Cottret (Franta / Mitsubishi); 2004: Peterhansel / Cottret (Franta / Mitsubishi); 2003: Masuoka / Schulz (Japonia / Mitsubishi); 2002: Masuoka / Maimon (Japonia / Mitsubishi); 2001: Kleinschmidt / Schulz (Germania / Mitsubishi); 2000: Schlesser / Magne (Franta / Renault); 1999: Schlesser / Monnet (Franta / Renault); 1998: Fontenay / Picard (Franta / Mitsubishi); 1997: Shinozuka / Magne (Japonia / Mitsubishi); 1996: Lartigue / Prin (Franta / Citroen); 1995: Lartigue / Prin (Franta / Citroen); 1994: Lartigue / Prin (Franta / Citroen); 1993: Saby / Seriyes (Franta / Mitsubishi); 1992: Auriol / Monnet (Franta / Mitsubishi); 1991: Vatanen / Berglund (Finlanda / Citroen); 1990: Vatanen / Berglund (Finlanda / Peugeot); 1989: Vatanen / Berglund (Finlanda / Peugeot); 1988: Kankkunen / Piironen (Finlanda / Peugeot); 1987: Vatanen / Giroux (Finlanda / Peugeot); 1986: Metge / Lemoyne (Franta / Porsche); 1985: Zaniroli / Da Silva (Franta / Mitsubishi); 1984: Metge / Lemoyne (Franta / Porsche); 1983: Ickx / Brasseur (Belgia / Mercedes); 1982: Marreau / Marreau (Franta / Renault); 1981: Metge / Giroux (Franta / Range Rover); 1980: Kottulinsky / Luffelman (Suedia / Volkswagen); 1979: Genestier / Terbiaut (Franta / Range Rover).


Motociclete: 2006: Coma (Spania / KTM); 2005: Despres (Franta / KTM); 2004: Roma (Spania / KTM); 2003: Sainct (Franta / KTM); 2002: Meoni (Italia / KTM); 2001: Meoni (Italia / KTM); 2000: Sainct (Franta / BMW); 1999: Sainct (Franta / BMW); 1998: Peterhansel (Franta / Yamaha); 1997: Peterhansel (Franta / Yamaha); 1996: Orioli (Italia / Yamaha); 1995: Peterhansel (Franta / Yamaha); 1994: Orioli (Italia / Cagiva); 1993: Peterhansel (Franta / Yamaha); 1992: Peterhansel (Franta / Yamaha); 1991: Peterhansel (Franta / Yamaha); 1990: Orioli (Italia / Cagiva); 1989: Lalay (Franta / Honda); 1988: Orioli (Italia / Honda); 1987: Neveu (Franta / Honda); 1986: Neveu (Franta / Honda); 1985: Rahier (Belgia / BMW); 1984: Rahier (Belgia / BMW); 1983: Auriol (Franta / BMW); 1982: Neveu (Franta / Honda); 1981: Auriol (Franta / BMW); 1980: Neveu (Franta / Yamaha); 1979: Neveu (Franta / Yamaha).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS