Acasă Sanatate Cercetătorii au descoperit de ce răceala și gripa sunt mai des întâlnite...

Cercetătorii au descoperit de ce răceala și gripa sunt mai des întâlnite iarna

Deși bacteriile și virusurile sunt prezente în aer tot timpul anului, rareori oamenii răcesc vara. Cercetătorii au găsit, se pare, explicația pentru care răceala și gripa sunt afecțiuni specifice sezonului rece, conform Digi-world.tv.

Cercetătorii susţin că au găsit motivul biologic pentru care ne alegem cu mai multe boli respiratorii în timpul iernii. Se pare că aerul rece în sine dăunează răspunsului imunitar de la nivelul nasului.

„Este pentru prima dată când avem o explicație biologică și moleculară cu privire la un factor al răspunsului nostru imunitar înnăscut care pare a fi limitat de temperaturi mai scăzute”, a spus medicul rinolog Zara Patel.

Aerul rece este asociat cu o infecție virală crescută

Reducerea temperaturii din interiorul nasului cu până la 5 grade Celsius ucide aproape 50% dintre miliardele de celule care luptă cu virusurile și bacteriile din nări, potrivit studiului publicat în The Journal of Allergy and Clinical Immunology, citat de CNN.

„Aerul rece este asociat cu o infecție virală crescută, deoarece, în esență, îți pierzi jumătate din imunitate doar prin acea scădere mică a temperaturii”, a explicat şi rinologul Benjamin Bleier.

Un virus sau o bacterie respiratorie invadează nasul, principalul punct de intrare în organism. Imediat, partea din față a nasului detectează germenul, cu mult înainte ca partea din spate a nasului să fie conștientă de intrus. În acel moment, celulele care căptușesc nasul încep imediat să creeze miliarde de copii simple ale lor, numite vezicule extracelulare sau EV.

„EV-urile nu se pot divide așa cum o fac celulele, dar sunt ca niște miniversiuni ale celulelor special concepute pentru a ucide aceste virusuri. EV-urile acționează ca momeli, așa că atunci când inhalați un virus, acesta se lipește de aceste momeli în loc să se lipească de celule”, a spus Bleier. Aceste miniversiuni ale celulelor sunt apoi expulzate de celule în mucusul nazal, unde nu mai invadează germenii înainte de a putea ajunge la destinație și de a se înmulți.

„Aceasta este una dintre, dacă nu singura parte a sistemului imunitar care lasă corpul tău să lupte împotriva bacteriilor și virusurilor înainte ca acestea să ajungă efectiv în corpul tău”, a mai transmis Bleier.

Reducerea temperaturii în interiorul nasului scade la jumătate imunitatea

Când este atacat, nasul crește producția de vezicule extracelulare cu 160%, arată studiul. Celulele din organism conțin, de asemenea, un ucigaș viral numit micro ARN, care atacă germenii invadatori. Cu toate acestea, EV-urile din nas conțin de 13 ori mai multe secvențe de micro ARN decât celulele normale, a constatat studiul, așa că nasul vine la luptă înarmat cu niște superputeri în plus.

Dar ce se întâmplă cu aceste avantaje când vine vremea rece?

Pentru a afla, Bleier și echipa sa au expus patru participanți la studiu la 15 minute de temperaturi de 4,4 grade Celsius, apoi au măsurat condițiile din interiorul cavităților nazale.

„Ceea ce am descoperit este că atunci când ești expus la aer rece, temperatura din nas poate scădea cu până la 5 grade Celsius. Și asta este suficient pentru a elimina în esență toate avantajele imunitare pe care le are nasul”, a spus Bleier.

Acest lucru a fost suficient pentru a elimina aproape 42% din veziculele extracelulare din luptă, reducând la jumătatea capacitatea sistemului imunitare de a lupta împotriva infecțiilor respiratorii.

Cum putem ţine virozele respiratorii la distanţă

Măștile și fularele ajută cavitatea nazală să păstreze o temperatură constantă.

„Cu cât poți menține mai cald mediul intranazal, cu atât mai bine va putea funcționa acest mecanism de apărare imunitar înnăscut. Poate încă un motiv pentru a purta măști”, a transmis și medicul Patel.

Exit mobile version