14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiUn mod de a face politică

Un mod de a face politică

Un viceprim-ministru și președinte executiv al PSD este inculpat pentru felul în care a condus o campanie electorală – cea de la referendumul din 2012 privind suspendarea președintelui României. Ce reproșează Parchetul sunt încălcări repetate ale legii în exercitarea funcției de șef de campanie electorală, nu altceva.
Când comentez aceste fapte încerc să nu mă refer la persoane (deși persoana respectivă este un produs-emblemă) și nici la detaliile dosarului de urmărire penală. Judecătorii vor decide. Publicul va afla amănunte de dosar, iar mass-media se vor ocupa de aspectele mai spectaculoase ale procesului. Lucruri normale, fără interes pentru materialul de față.
Am mai scris despre catastrofala campanie condusă de USL în vara anului 2012 în timpul referendumului de suspendare a președintelui. Am spus că această campanie poate fi un exemplu de manual pentru categoria „Nu faceți așa!“. Reamintesc faptele. USL obține majoritatea în parlament prin negocieri de culise, doboară guvernul fărâmițat al democrat-liberalilor, iese victorios în alegerile locale, iar primul-ministru Victor Ponta ține morțiș să se ducă în locul președintelui la Consiliul European din iunie 2012. Se duce, dar fără mandat. Partenerii europeni se supără, îl atenționează, iar Victor Ponta reacționează cu un vot de suspendare a președintelui Băsescu. Impulsiv, căci Traian Băsescu era la cea mai redusă cotă de încredere din lunga sa viață politică, cu un partid distrus și cu audiența publică sfărâmată. Campania începe cu o decizie a Curții Constituționale prin care referendumul este declarat valid numai dacă se prezintă 50% plus unu din electorii aflați pe liste. Lucru greu, dar nu imposibil. La alegerile din România prezența a 9,2 milioane de electori nu este un fenomen neobișnuit. Chiar dacă avem două-trei milioane de electori în afara României, chiar dacă interesul pentru politică este din ce în ce mai redus (mare greșeală, dar aceasta este o altă discuție).
Campania USL s-a derulat pe tema „demiteți-l, a tăiat pensiile, salariile etc“. Însă, după decizia CC, campania nu mai era despre votul DA pentru demitere. Campania devenise o luptă pentru VINO LA VOT. Din toate sondajele, dar și evenimentele vieții cotidiene, devenise limpede tuturor că Traian Băsescu este la capătul puterilor. Publicul se ridicase împotriva lui. Acum problema devenise nu să convingi publicul SĂ VOTEZE DA, ci să convingi publicul să vină la vot. Cine trebuia convins să vină la vot? Susținătorii lui Băsescu, dezamăgiți, derutați, neîncrezători. Campania USL trebuia redirecționată imediat către suporterii lui Traian Băsescu, spunându-le „veniți la vot, e în pericol“. Conducerea campaniei președintelui a avut un moment de ezitare, dar apoi a văzut inteligent că dacă  își îndeamnă suporterii să nu vină la vot ar putea obține absența cvorumului, adică a majorității de prezență cerută de lege. Însă USL a continuat cu forță „dați-l jos!“. Mai mult decât o eroare, o prostie.  
O prostie, da, dar care arată ca o hârtie de turnesol ce mizerabil judecă unii politicieni publicul. Este grupul acelor politicieni care consideră că trebuie să cumpere electoratul cu privilegii ilegale (am auzit în campanie primari care au permis jaful din pădurile publice ca să obțină voturi), cu bani sau produse. Este grupul acelor politicieni care se transferă de la un șef la altul sau de la un partid la altul peste noapte, în funcție de calculul cost-beneficiu pe termen scurt. Este grupul politicienilor care consideră că funcția publică, obținută cu cheltuială în avans, este un mecanism prin care se recuperează de opt ori cheltuielile campaniei, ca la Caritas. Este grupul politicienilor care fac trafic de influență ca singura procedură de coordonare politică. Degeaba le vorbești acestor oameni despre agenda publică, dorința de transparență și eficiență, aspirația către reducerea corupției. Ei sunt convinși că publicul poate și trebuie să fie cumpărat, că publicul este tabloid și ușor de păcălit, că funcția publică li se cuvine și este un motor de producție pecuniară personală.
Campania USL arată în toate detaliile incapacitatea acestor politicieni de a înțelege ce vrea publicul și de ce. Că șeful acestei campanii este inculpat este o probă puternică a independenței reale a Ministerului Public. Dar grupul-politicienilor-care-cumpără-voturi-și-recuperează-banii-prin-spolierea bugetului nu a dispărut. E aici, printre noi, cumplit de eficient.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS