24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiDin viața cotidiană a unui cercetător obișnuit

Din viața cotidiană a unui cercetător obișnuit

Prin 1999 eram antrenați în studiile necesare creării obiectului cu număr de cod X90. Tema era să spunem inginerilor dacă mașina de 5.000 de dolari are vreo șansă pe piața europeană. Noi eram convinși că are, dar convingerile unui cercetător nu au nici o valoare în fața experților care le știu pe toate și englezește pe deasupra. Descoperim că în așa-zisele piețe emergente (caz: România) există o grupă mare de consumatori care vor utilitate, simplitate și funcționalitate. Adică vor produse care arată modern, merg bine, sunt rezistente, sunt simplu de reparat și îndeplinesc funcțiile de bază ale unui automobil: să mă ducă de colo-colo, să ducă bagajele, să nu se oprească în drum. Denumim cerința FUS (Functionality, Utility, Simplicity). Mircea Kivu a făcut o superbă prezentare în fața inginerilor de la Paris, iar eu am fost invitat la definirea planului strategic. Măsurăm piața la nivelul a… milioane de bucăți pe o durată de zece ani. Inginerii spun că au nevoie de dublu. Mai găsim (în aceleași date) o minigrupă de consumatori care vor SUV-uri urbane. Cifrele începeau să se închege. Să mai povestesc că inginerii spuneau că nu se poate face un automobil ieftin și sigur? Că este imposibil să nu pui ABS, CBS, PROTV și CNN pe bord? Puneți, dar ca opțiuni. Consumatorii emergenți, care își calculează fiecare bănuț, vor scalabilitate – ca să buimăcesc lumea cu termeni inutili. Vrei aer condiționat? Mai dai atâta. Opțiuni. Multe. Dreptul de a alege. FUS. Pune-l să gândească. Să facă trade-off. Adică să cântărească singur. Este ceea ce îi place cel mai mult. Nu vorbim de moluște cu gura căscată la televizor. Vorbim de oameni cărora le place să decidă.
Ies primele modele de lut. Descarcă-le, ascunde-le, asamblează-le. Un model bun pentru Monte Carlo. Respins. Unul care semăna cu Lada. Respins. Un model care părea un fel de vehicul marțian. Respins. Un model Moulin Rouge. Respins. Facem studii psihologice, psihanalitice, etnografice, antropologice. Ce înălțime medie au românii? Ce greutate? Cât de lungi le sunt picioarele?    
Am terminat contractul. Cu concluzia unui inginer care lucrase în Spania: dacă merge, îmi tai gâtul. Nu și l-a tăiat. E pensionar, îngrijește via lângă Bordeaux, cu două mașini pentru care voia să-și taie beregata.
După aproape un an eram la pescuit pe malul Dunării. Văd o mașină nouă parcată. Nu o văzusem pe șosele. Proprietarul avea 130 de kilograme, soție, doi copii, cort, masă, scaune, saci de dormit, scule de pescuit, frigider, tot ce-ți trebuie pentru camping. Trei cartoane de bere. Și-mi spune: Am relații. Am luat-o cu pile. E mare, simplă, funcțională. Îmi fac treaba cu ea. E ieftină. E mai bună decât… și spune o marcă coreeană care se producea în România. E mașina familiei mele.
Acesta a fost sloganul campaniei. Ca prin minune, nu numai obiectul fusese adoptat de oameni, ci și sloganul.
Studiam intrarea pe piață a unui brand prestigios de băuturi nealcoolice. Praf la plic. Totul în retortă. Publicul respinge. Vine și campania la testare. Publicul respinge. Livrăm raportul. Sună un șef de la Londra. Pe scurt, care este concluzia dumneavoastră? NU MERGE. Nu asta așteptam de la dumneavoastră. După un buget cu care puteai să faci un spital, produsul este retras. Șeful promovat. Cercetătorul înlocuit.  
Să faci produse pe care le vor oamenii. Să proiectezi servicii pe care le cumpără oamenii. Să conduci în interesul oamenilor.
Simplu. Nu știu de ce, mulți fac ochii mari, a mirare, când le spui aceste banalități rezistente la uzura timpului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS