24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiPreşedintele din campania electorală versus Preşedintele din Constituţia României

Preşedintele din campania electorală versus Preşedintele din Constituţia României

Am privit cuprins oarecum de lehamite, dar şi de ceva temeri pentru viitorul democraţiei româneşti la dezbaterea celor doi finalişti ai alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii. Dacă ar fi să însumez toate promisiunile făcute de domnul Geoană şi de domnul Băsescu şi să am puterea să le şi pun în practică, România ar deveni cea mai civilizată şi prosperă ţară a Uniunii Europene. În acelaşi timp, dacă ar fi să transform în dosare penale toate acuzaţiile cu care s-au murdărit reciproc domnii candidaţi, cred că DNA ar avea de lucru cel puţin zece ani de acum înainte. Totuşi, nu promisiunile electorale şi nici acuzaţiile cu iz penal mă preocupă. Am observat că ambii candidaţi finalişti au uitat sau se fac că uită care sunt, în realitate, atribuţiile pe care Preşedintele Republicii le are, în conformitate cu legea fundamentală a statului nostru, Constituţia României. Să le reamintim candidaţilor, dar şi votanţilor că funcţia de Preşedinte în Republica România este reglementată de Capitolul II din Constituţia revizuită prin referendumul din 18 – 19 octombrie 2003. Să enumerăm, pe scurt, „fişa postului“ de Preşedinte.
„Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării. Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile sta-tului, precum şi între stat şi societate. Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament. Preşedintele României poate lua parte la şedinţele Guvernului în care se dezbat probleme de interes naţional privind politica externă, apărarea ţării, asigurarea ordinii publice şi, la cere-rea primului-ministru, în alte situaţii. Preşedintele României prezidează şedinţele Guvernului la care participă.
Preşedintele României adresează Parlamentului mesaje cu privire la principalele probleme politice ale naţiunii. După consultarea preşedinţilor celor două Camere şi a lideri-lor grupurilor parlamentare, Preşedintele României poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură. În cursul unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singură dată. Parlamentul nu poate fi dizolvat în ultimele şase luni ale mandatului Preşedintelui României şi nici în timpul stării de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă.
Preşedintele României, după consultarea Parlamentului, poate cere poporului să-şi exprime, prin referendum, voinţa cu privire la probleme de interes naţional. Preşedintele încheie tratate internaţionale în numele României, negociate de Guvern, şi le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil. Celelalte tratate şi acorduri internaţionale se încheie, se aprobă sau se ratifică potrivit procedurii stabilite prin lege. Preşedintele, la propunerea Guvernului, acreditează şi recheamă reprezentanţii diplomatici ai României şi aprobă înfiinţarea, desfiinţarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice. Reprezentanţii diplomatici ai altor state sunt acreditaţi pe lângă Preşedintele României.
Preşedintele României este comandantul forţelor armate şi îndeplineşte funcţia de preşedinte al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Preşedintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenţă în întreaga ţară ori în unele unităţi administrativ-teritoriale şi solicită Parlamentului încuviinţarea măsurii adoptate, în cel mult cinci zile de la lua-rea acesteia. Preşedintele îndeplineşte şi alte atribuţii, conferă decoraţii şi titluri de onoare, acordă gradele de mareşal, de general şi de amiral, numeşte în funcţii publice, în condiţiile prevăzute de lege, acordă graţierea individuală. În exercitarea atribuţiilor sale, Preşedintele României emite decrete care se publică în Monitorul Oficial al României“.
După cum observăm, nimic despre politica fiscală, despre sistemul de sănătate, despre salariile profesorilor, despre reducerea cheltuielilor bugetare etc. Toate acestea sunt apanajul guvernului, aprobat de Parlament, dar asta e o altă poveste. Candidatul din campania electorală a îmbrăcat altă haină, aceea de preşedinte „model american“, preşedintele executiv, şef de guvern, un model de preşedinte total diferit de modelul românesc al Constituţiei statului nostru. Românii vor vota, înţelegând mai mult sau mai puţin ceea ce votează, însă regula democraţiei este simplă şi merită respectată, indiferent de nivelul de înţelegere al poporului: Vox populi, Vox dei! Dixit!

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

45 COMENTARII