10.6 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiSpaţiul de frânare

Spaţiul de frânare

Circulăm des în coloană, iar păstrarea unei distanţe de siguranţă între vehicule e chintesenţa menţinerii fluenţei şi siguranţei traficului. Din ce în ce mai des, accidentele grave sunt „produse“ de cei care nu circulă corect în coloană. Duminică, 19.07.2009, 259 de maşini au fost antrenate într-un accident pe una dintre autostrăzile Germaniei, rezultând 66 de răniţi, dintre care zece în stare critică. Acest accident ne demonstrează că 259 de şoferi au circulat la o distanţă prea mică faţă de autoturismul din faţă. Nu unul, nu doi, ci sute. Nu pe un drum secundar, ci pe autostradă, acolo unde animalele nu se plimbă pe carosabil pentru că plasele nefurate le împiedică, adică tocmai acolo unde nu ai avea de ce să frânezi brusc. Şi totuşi s-a întâmplat.

Cerinţele legii

OUG nr. 195/2002 ne obligă, dacă circulăm în spatele unui vehicul, „să păstrăm o distanţă suficientă faţă de acesta, pentru evitarea coliziunii“, reluată în Regulament cu completarea că trebuie să putem evita coliziunea cu vehiculul din faţă inclusiv când „conducătorul acestuia reduce brusc viteza sau opreşte în mod neaşteptat“.

Realităţile fizicii

Spaţiul de frânare creşte exponenţial în funcţie de viteză, mai exact, creşte cu pătratul vitezei. Studiile au relevat că distanţa între autovehicule trebuie să fie egală cu distanţa parcursă în timpul de reacţie necesar. Evaluat la 2 secunde, acest timp ne dă următoarele distanţe: la 30  km/h = 16,6 m, la 50 km/h = 27,8 m, la 70 km/h = 38,8 m şi la 90 km/h = 50 m.

Realitatea din trafic

Mulţi, prea mulţi nu păstrează distanţa necesară pentru a evita coliziunea. Merg kilometri buni în spatele celui din faţă la doi-trei metri în situaţia în care nu pot depăşi. Mergând în spate la distanţe de frânare nesigure, şoferul e închis într-un ciclu accelerare – frânare care-i uzează maşina inutil şi-i creşte consumul de combustibil tot inutil. Alţii depăşesc autovehiculele care menţin un spaţiu rezonabil faţă de autovehiculul din faţă, deşi observă că se circulă în coloană şi vor rămâne tot în coloană, câştigând pe traseul Piteşti-Craiova doar 7,5 minute, însă consumând 30% mai mult combustibil.

Cum procedăm în condiţiile în care cel din spatele nostru circulă prea aproape?

Aprindem avariile pentru câteva secunde. Dacă a înţeles mesajul nostru şi lasă o distanţă rezonabilă, ne continuăm drumul în coloană cu viteza coloanei. Dacă nu înţelege mesajul nostru, luăm piciorul de pe acceleraţie şi reducem viteza până la limita la care, dacă ne-ar tăia calea un câine, să nu fim tamponaţi din spate de inconştient. Dacă reducând viteza credeţi că pierdeţi timpul, întrebaţi pe cineva care a avut accident cât timp a pierdut la poliţie, service, asigurări, despre calitatea reparaţiei şi comparaţi.

Cum circul eu
în coloană?

Merg odată cu coloana, depăşind odată cu ea autovehiculele lente şi las spaţiu corect faţă de cel din faţa mea. Avantaje?! Fără stres am venit cu un plin din Luxemburg până în Craiova, 1.902 km, cu o viteză medie de 72,3 km/h consumând 63,74 litri motorină, circulând pe lângă autostradă în Austria şi Ungaria. Însă, cel mai important e că ajung la timp şi bine unde îmi propun.

(Mâine: Soluţia e pâra contravenienţilor?)

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

67 COMENTARII