10 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiViitorul Băniei este îngheţat

Viitorul Băniei este îngheţat

În timp ce romii se luptă epopeic, retezând din loc în loc urechea vreunui trecător, alt conflict epic de o imensă importanţă pentru craioveni îşi desface iţele în centrul îndepărtatei Europe. Acest război nu se poartă prin lovituri de săbii şi în adidaşi albi de vinilin. E un război al tăieturilor din vârfuri de stilou, un război în care cavalerii poartă serviete de piele şi diplome de şcoli înalte. Acolo se joacă adevăratul destin al capitalei Estului sălbatic, fosta cetate a banilor olteni.
Că interesul Ford pentru fabrica olteană a dat brusc greutate regiunii este un lucru pe care îl pot vedea şi orbii. De la anunţarea încheierii tranzacţiei, au apărut rapid investitorii germani şi proiectele de şosele expres cu punct terminus în Craiova. Premierul Tăriceanu nu scapă nici un prilej să-şi asocieze imaginea cu aceea a potentaţilor directori de la Ford, în timp ce preşedintele, prin portavocea Stolojan, dezvăluie iscusitele sale intrigi prin care i-a determinat pe americani să vină la Craiova. Iar noi, trăitorii acestor pământuri, am reînceput să visăm. Euforic. „Ai auzit? Vine Ford“, se spune cu o recunoştinţă apropiată de misticismul evreilor ce anunţau venirea lui Mesia. Am primit în aceste zile chiar telefoane de felicitare şi simţeam promisiunea prosperităţii în trotuarele craiovene.
Apoi, săptămâna trecută, a venit bomba. Comisarul UE pentru concurenţă anunţa deschiderea unei anchete referitoare la privatizarea din Craiova: „Trebuie să ne asigurăm că procesul de privatizare a fost deschis şi transparent, fără ajutoare ilegale din partea statului“. Până la închiderea anchetei, procesul de privatizare este stopat, Comisia Europeană cerând României să oprească ajutoarele financiare prevăzute în contractul cu Ford ca o condiţie sine qua non a preluării fostei fabrici Daewoo. De altfel, preţul de doar 57 de milioane de euro a părut suspect de mic de la început, însă calul de dar nu se caută la dinţi. Apoi a mai intrigat şi retragerea nemotivată a General Motors şi a ruşilor, compania Ford fiind singura care a depus o ofertă. Colac peste pupăză, povestea lui Stolojan despre isprăvile prezidenţiale în cazul ştergerii datoriilor fabricii Daewoo către stat şi înţelegerea tacită dintre Băsescu şi şefii Ford vin să confirme suspiciunea demnitarilor europeni. Care îşi îndreaptă cu dragă inimă microscopul către o companie americană ce vine să concureze firmele europene din regiune, cunoscută fiind apetenţa UE către anchetarea predilectă a marilor jucători americani pe piaţa europeană.
În lumea noastră strâmbă, normalitatea include înţelegeri făcute de autorităţile care ignoră cu bună-ştiinţă legi al căror gardian ar trebui să fie. Dar noi suntem şi săraci. Săracii nu îşi permit luxul corectitudinii şi nici Oltenia nu are vocaţie de martiră a justiţiei. Aşadar, ochii noştri se închid la sintagma „ajutoare ilegale din partea statului“. Dar ochii europenilor nu, iar România este silită să respecte deciziile venite de la Bruxelles, fie că îi convin, fie că nu.
Apropiatele alegeri europene dobândesc astfel o importanţă mai mare ca oricând pentru olteni. Pe cine vom trimite acolo, cine va fi vocea noastră pe câmpul de luptă al adevăratului război? Vom continua să ne tăiem în adidaşi de vinilin sau ne vom îndrepta ochii spre locul unde se joacă soarta Băniei cu adevărat. Căci de la Bruxelles vine decizia care ne poate scăpa de săbii, scuipaţi şi sărăcie. În prezent, din acel loc vine doar îngheţul peste viitorul Băniei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

7 COMENTARII