16.4 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiUn Raport pe care politicienii dimboviteni nu l-au inteles

Un Raport pe care politicienii dimboviteni nu l-au inteles

Comisia Europeana a dat publicitatii, miercuri dupa-amiaza, Raportul de tara privind Romania. Un document care evalueaza stadiul de pregatire al unei tari pentru admiterea in Uniunea Europeana. Daca intrarea in organismul economic continental poate fi comparata cu selectia unui atlet pentru a concura la 10.000 de metri, Raportul de tara are notele unuia din numeroasele teste fizice anterioare verdictului. Spre deosebire de Consiliul Europei, unde admiterea Romaniei s-a facut dupa criteriul scolii care te invata sa nu te mai scobesti in nas cind se intoneaza Imnul de Stat, Uniunea Europeana e obligata la mari prudente inainte de a primi un stat in hotarele sale. Desigur, prin perioada de preaderare, o tara poate fi cit de cit perfectionata economic pentru a face fata regulilor de fier din Uniunea Europeana. Numai ca, oriciti bani ai viri intr-un stat, oricit de multi inspectori i-ai trimite ca sa-i biciuiasca guvernul cu mustrari, realitatile economice de structura nu pot fi perfectionate peste noapte in stilul hei-rupismului romantic revolutionar de la Bumbesti-Livezeni. Autoritatile dintr-o tara precum Romania pot manifesta insufletiri majore in dorinta de a se vedea notate cit mai bine. Fie pentru ca admiterea in Uniune inseamna cit mai multi bani veniti pe gratis, intr-o mina obisnuita cu risipa, fie pentru ca Excelentul din calificative poate servi electoral. Pentru mai marii Uniunii, lucrurile stau net diferit. Desi criteriile politice conteaza, asa cum conteaza si alintarile oficiale de la Bucuresti, ei sint constienti totusi ca o tara cu economia slabanoaga e un pericol mortal daca e primita pe ochi frumosi. E ca si cum atletul de care faceam vorbire in metafora de mai sus ar fi selectat pentru cursa finala numai si numai pentru ca si-a spalat tricoul si, in plus, afiseaza pe spate emblema competitiei, pictata de o mina excelenta. Admiterea sa intr-o confruntare a rezistentei fizice exceptionale l-ar putea face sa cada in nas dupa citeva ture, compromitindu-se nu numai pe el insusi, dar si intreaga competitie.

Au fost necesare aceste consideratii, deoarece in reactiile politice la Raportul Comisiei Europene am putut sesiza o intelegere hai-hui a documentului. Textul e rezultatul unei evaluari lucide, cum sta bine unei investigatii a economicului, si nu efectul unor simpatii sau antipatii ale Bruxelles-ului. Pentru o clasa politica matura, el ar trebui sa constituie punctul de plecare al unor masuri radicale. O mai buna foaie de temperatura a tarii si inca realizata pe gratis nu exista la ora actuala. Din nefericire, politicienii nostri de Dimbovita au gasit un nou prilej de a plasa demagogia intr-o afacere unde are loc doar pragmatismul. Reprezentantii opozitiei s-au grabit sa foloseasca documentul ca pe un top de hirtie cu care sa-i dea Puterii in cap. Theodor Stolojan, distinsul presedinte al PNL, a fost atit de fericit de pesimismul aprecierilor incit si-a ingaduit o gluma, lucru rar la Domnia sa. Reprezentantii PRM si PD au prezentat Documentul ca pe o dovada ca PSD trebuie sa plece de la putere, lasind locul formatiunilor de opozitie. Nu s-a inteles de catre domnii opozitionisti ca Raportul nu da seama de cei doi ani de guvernare PSD, nici macar de cei 12 ani de tranzitie postdecembrista, ci de cei 100 de ani de bilbiieli ale Romaniei in efortul de a intra in veacul democratiei si economiei de piata.

O opozitie lucida, inteleapta prin constiinta puterii sale, ar fi asteptat reactia guvernului la Raport, pentru a-si exprima punctul de vedere despre ce va face Puterea, si nu despre cum e apreciata Romania. Ar fi fost bine nu numai din punct de vedere al interesului national, dar si din cel al interesului politic al opozitiei. Aceasta, deoarece in toata tarasenia cu documentul nu atit aprecierile Comisiei ni se par ingrijoratoare, cit mai ales raspunsul actualului regim. Intr-o transmisie in direct la toate jurnalele TV existente in spatiul orar dintre 19.00 si 20.00, premierul Adrian Nastase si-a luat angajamentul sa grabeasca adoptarea legilor cerute de Comunitatea Europeana. Domnia sa pare a nu fi inteles esenta problemei. Nimic mai usor pentru un guvern precum cel PSD de a da Romaniei legile Uniunii Europene. Printr-o baterie de Ordonante de Urgenta, tara poate avea intr-o singura dupa-amiaza toata legislatia de la Bruxelles. Nu-i nevoie pentru asta decit de citiva traducatori buni si de o tipografie moderna, care sa scoata editii speciale din Monitorul Oficial. Problema problemelor e alta. Si anume transpunerea in practica a acestor legi. Raportul Comisiei nu lasa loc nici unei indoieli. Romania sta bine la capitolul Tiparire a legilor comunitare. Cum insa aceste legi nu se aplica, Romania sta catastrofal la realitatea economica de tip european. Domnul premier nu vrea sa priceapa ca slabiciunea de fond a guvernului sau consta tocmai in neglijarea principalei misiuni a unui executiv: aceea de a urmari implementarea legilor elaborate de parlament. Inversind rolurile, guvernul Nastase nu se mai ocupa de mult de executie, de administrarea tarii, axindu-se pe elaborarea proiectelor de legi si, mai ales, pe emiterea Ordonantelor de Urgenta.

Aceasta e esenta criticii din Raportul de tara. O cerinta pe care nici Puterea, nici Opozitia n-au inteles-o. Vorba aia: Cum ii turcul, si pistolul!

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS