Acasă Opinii Corpul de Control al premierului va remite Parchetului o nota privind un...

Corpul de Control al premierului va remite Parchetului o nota privind un act initiat de Radu Berceanu

Corpul de Control al premierului Adrian Nastase va transmite Parchetului de pe linga Curtea Suprema de Justitie (CSJ) o nota de informare asupra unei hotariri de guvern emisa in 1999 privind transmiterea unei cantitati de titei de la SNP Petrom catre societatile Petrotel Lukoil si Petromidia, se arata in nota intocmita de Corpul de Control. Hotarirea Guvernului 595/1999 prevedea trecerea din proprietatea statului in proprietatea privata a celor doua rafinarii a unei parti din titeiul reprezentind stocul minim obligatoriu pentru functionarea sistemului de alimentare prin conducte a rafinariilor, cunoscut si sub denumirea de „zestre a conductelor si stocul mort al rezervoarelor“. Potrivit notei intocmite de Corpul de Control al premierului, actul normativ emis in 1999 ofera posibilitatea „transformarii unui proces de natura tehnica, de interes national, unde titeiul este un accesoriu al sistemului de transport, avind o valoare financiara simbolica, intr-un act de natura comerciala de interes privat si, implicit, posibilitatea unor societati cu capital privat de a realiza un profit substantial, pe seama statului“. In acest context, in documentul Corpului de Control se arata ca nota de fundamentare care a stat la baza actului normativ, si care a fost semnata de fostul ministru al industriei si comertului, Radu Berceanu, nu aduce nici un argument tehnic, economic, financiar sau de strategie guvernamentala care sa justifice aceasta initiativa legislativa. „La emiterea acestui act normativ nu s-a tinut cont de Legea petrolului, care prevede ca sistemul national de transport al petrolului face parte din domeniul public de interes national si este de importanta strategica“, se arata in nota Corpului de Control. In plus, hotarirea nu a tinut cont, in opinia acestuia, nici de pozitia SNP Petrom, care a atentionat ca, fiind vorba de societati comerciale, transferul unei parti din stocurile minime de titei se poate face prin acordul partilor, sau prin hotarire judecatoreasca. Nota de control mai arata ca ministrul finantelor din acea perioada, Decebal Traian Remes, a refuzat avizarea notei de fundamentare a proiectului de hotarire guvernamental, motivind ca „nu este abilitat sa intervina in relatiile contractuale dintre agentii economici“. O alta observatie cuprinsa in actul intocmit de Corpul de Control indica faptul ca la alcatuirea hotaririi in cauza nu a fost consultata nici Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM), care reprezinta interesele statului in domeniul petrolului. De altfel, pe linga propunerea de trimitere a unei note de informare catre Parchetul de pe linga CSJ, Corpul de Control va informa si Ministerul Industriei si Resurselor (MIR) si ANRM „pentru a fi avuta in vedere la identificarea solutiilor legislative privind situatia juridica a titeiului care reprezinta zestrea conductelor si stocul mort al rezervoarelor“. Potrivit notei de control, efectele hotaririi emise in 1999 constau in faptul ca, in prezent, Petromidia a retras de la societatea Oil Terminal circa 17.000 de tone de titei din cantitatea de 53.749 de tone aflata in depozitele societatii, iar Petrotel Lukoil face presiuni pentru restituirea integrala a cantitatii de 60.556 de tone titei de la societatile Conpet si Oil Terminal, reprezentind, de asemenea, zestrea conductei si stocul mort al rezervoarelor. Calculele efectuate de expertii Corpului de Control indica faptul ca valoarea de cumparare a cantitatii de titei repartizata prin actul normativ mentionat rafinariei Petromidia este de 142,1 milioane lei, in timp ce valoarea de piata este de 115,7 de miliarde lei, ceea ce ar duce la obtinerea unui profit net de 7,2 milioane de dolari. In cazul rafinariei Petrotel, valoarea de cumparare este de 121 de milioane de lei, in timp ce valoarea de piata este de peste 130 de miliarde de lei, insemnind realizarea unui profit net de 8,1 milioane de dolari. Diferenta dintre valoarea de cumparare si cea de piata provine din faptul ca transferul cantitatilor de titei mentionate s-a facut la preturile anului 1996, atunci cind fosta regie Rafirom a predat SNP Petrom zestrea conductelor si stocul mort al rezervoarelor aferent cantitatilor de titei provenite din import. Astfel, efectele financiare care se pot crea in urma transformarii zestrei conductelor si a stocului mort in marfa sint de circa 15,4 milioane de dolari in favoarea celor doua rafinarii private. In opinia Corpului de Control, cele doua societati au „profitat“ de alcatuirea defectuoasa a hotaririi din 1999 si au actionat pentru transformarea zestrei conductelor, din produs tehnic, in marfa. Printre alte efecte care ar putea fi generate de HG 595/1999, Corpul de Control mai mentioneaza inoperabilitatea unui sfert din capacitatea de depozitare din Portul Constanta, diminuarea capacitatii de transport a societatii Conpet si imposibilitatea asigurarii aprovizionarii cu titei din import a rafinariilor Rafo Onesti si Petrotel Lukoil.

Radu Berceanu: Acuzatiile Corpului de Control al premierului sint absolut nefondate

Hotarirea de Guvern din 1999 privind transferarea unei cantitati de titei de la SNP Petrom catre societatile comerciale Petrotel Lukoil si Petromidia a „corectat“, la sugestia Bancii Mondiale si a altor organisme, o incurcatura contabila generata de guvernul Vacaroiu, a declarat ieri Radu Berceanu, fostul ministru al industriei. El a adaugat ca acuzatiile care i se aduc in nota informativa intocmita de Corpul de Control al primului-ministru sint „absolut nefondate“. Berceanu a explicat ca „zestrea de titei“ a fost impartita de catre Guvernul Vacaroiu intre toate rafinariile romanesti, private sau de stat, in conformitate cu ponderea fiecareia. Unele dintre rafinarii au fost privatizate, iar in contractul de privatizare au fost consemnate activul si pasivul fiecareia, impreuna cu „zestrea de titei“ care ii revenea. „Din incurcaturile generate de Nicolae Vacaroiu, zestea de titei se mai gasea, dupa aceasta impartire, inca o data si in actele contabile ale Petrom“, a spus Berceanu. Situatia a fost semnalata si de Banca Mondiala, iar ulterior „a fost corectata“ prin respectiva Hotarire de Guvern. „Prin acesta, atit Petrom, cit si Rafo, Petromidia, Darmanesti, Astra si alte rafinarii si-au pus la punct acesata problema de natura contabila. Cel mai simplu lucru este ca, dindu-si seama de aceasta mare nenorocire, guvernul de acum sa dea o noua hotarire prin care sa o anuleze pe cea din 1999 si sa dea inapoi toata zestrea de titei Petrom, dupa care sa mearga sa discute problema cu Banca Mondiala si cu alte organisme, a adaugat Berceanu. In opinia sa, nota intocmita de Corpul de Control a fost realizata „special pentru presa“, din moment ce ea a fost impartita ziaristilor si nu a fost trimisa la parlament, de exemplu. Berceanu a mai spus ca Hotarirea de Guvern din 1999 a fost publicata in Monitorul Oficial in urma cu trei ani, perioada in care Adrian Nastase era vicepresedintele Camerei Deputatilor, iar Dan Ioan Popescu, actualul ministru al industriei, era presedintele Comisiei de specialitate din aceeasi Camera. „Nu – mi aduc aminte ca vreunul dintre ei sa fi spus ceva pe aceasta tema. (…) Acum, dintr-o data, cind sint anumite lucruri care ii jeneaza, Ponta a primit sarcina sa gaseasca ceva“, a remarcat Berceanu, adaugind ca Victor Ponta, in calitate de sef al Corpului de Control al primului-ministru, poate sa verifice „probleme de legalitate, nu unele de oportunitate“. Corpul de Control al premierului Adrian Nastase va transmite Parchetului de pe linga Curtea Suprema de Justitie (CSJ) o nota de informare asupra unei Hotariri de Guvern emisa in 1999 privind transmiterea unei cantitati de titei de la SNP Petrom catre societatile Petrotel Lukoil si Petromidia, se arata in nota intocmita de Corpul de Control. Hotarirea Guvernului 595/1999 prevedea trecerea din proprietatea statului in proprietatea privata a celor doua rafinarii a unei parti din titeiul reprezentind stocul minim obligatoriu pentru functionarea sistemului de alimentare prin conducte a rafinariilor, cunoscut si sub denumirea de „zestre a conductelor si stocul mort al rezervoarelor“. Potrivit notei intocmite de Corpul de Control al premierului, actul normativ emis in 1999 ofera posibilitatea „transformarii unui proces de natura tehnica, de interes national, unde titeiul este un accesoriu al sistemului de transport, avind o valoare financiara simbolica, intr-un act de natura comerciala de interes privat si, implicit, posibilitatea unor societati cu capital privat de a realiza un profit substantial, pe seama statului“. In acest context, in documentul Corpului de Control se arata ca nota de fundamentare care a stat la baza actului normativ, si care a fost semnata de fostul ministru al industriei si comertului, Radu Berceanu, nu aduce nici un argument tehnic, economic, financiar sau de strategie guvernamentala care sa justifice aceasta initiativa legislativa.

Exit mobile version