12.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinHărţi olfactive ale lumii

Hărţi olfactive ale lumii

O tânără pasionată de arta grafică lucrează cu multă dedicaţie pentru a realiza un atlas geografic senzorial, relatează publicaţia britanică The Mail

Cu toţii ne exploatăm simţurile zi de zi, intrând în contact cu cei din jur, privind la televizor, citind o carte, ascultând muzică sau delectându-ne cu mâncărurile preferate. Simţul tactil, văzul, auzul şi gustul sunt cele care ne ghidează zi de zi, însă de simţul olfactiv pare că uităm. Rareori îi dăm importanţă şi îl folosim pentru a înregistra şi rememora evenimente, cu toate că fiecare om ştie că un anumit miros îi face plăcere, ca de exemplu aroma cafelei, mirosul ierbii proaspăt cosite sau izul sărat al brizei mării. Considerând că simţul olfactiv este neglijat pe nedrept, Kate McLean, designer grafic şi fotograf, a decis să combine pasiunea sa pentru hărţi cu dorinţa de a face dreptate acestui simţ şi a început să realizeze hărţi olfactive ale oraşelor din lume.
Până acum a realizat patru astfel de hărţi – pentru Paris (Franţa), Edinburgh şi Glasgow (Scoţia) şi Newport (Ţara Galilor) -, care sunt rezultatul unei munci laborioase, dar făcută cu dragoste, care a presupus vizitarea fiecărui colţişor al oraşului reprezentat senzorial şi sute de întâlniri cu locuitorii acestuia, apoi captarea şi recrearea mirosurilor percepute, pentru realizarea unei hărţi cât mai exacte. Experienţele ei au dus-o printre pescarii de pe râul Clyde din Glasgow, în cele mai mirositoare cartiere din New York, în Paris, acolo unde, spune ea, fiecare stradă este un deliciu olfactiv, dar şi în aerul tare şi curat al plajei din Newport. Toate detaliile olfactive au fost supuse atentei observaţii a nasului lui Kate şi, în cele din urmă, fiecare şi-a găsit un loc pe hărţile realizate.

De ce hărţi olfactive?

Vorbind despre această pasiune a ei, Kate a explicat că este fascinată de hărţi încă din copilărie. Pe atunci şi-ar fi dorit să creeze hărţi ale lumii, însă şi-a dat repede seama, cu tristeţe, că arta cartografiei deja exista. Crescând, i-a venit ideea. „Dacă lumea fizică, geografică fusese deja reprezentată, eu am decis să descopăr un alt teritoriu, aşa că peisajul pe care îl prezint este olfactiv“, a spus Kate McLean. Ea spune că unul dintre principalele obiective este acela de a sensibiliza turiştii şi de a-i convinge să îşi exploateze la maximum simţul olfactiv atunci când vizitează un loc pentru prima dată. „După un an, amintirea unui miros rămâne intactă, spre deosebire de o amintire vizuală, care se estompează în proporţie de 70 la sută după trei luni“, şi-a continuat tânăra pledoaria. „Prima dată când simţim un miros nou ne dăm imediat seama dacă ne place sau nu, iar ulterior îl asociem cu locul unde l-am simţit prima dată. Prin urmare, propunerea mea ar fi ca mirosul să fie folosit ca un element de marketing, care să contribuie la întipărirea amintirilor legate de un anumit loc“, a mai spus Kate.

Plimbare printre mirosuri

Designerul şi-a început demersul în Paris pentru că, graţie paletei foarte generoase de mirosuri şi arome, acest oraş este o adevărată „colecţie de parfumuri aşezate ca într-un dulap“. Apoi a mers în Edinburg, unde şi-a dat seama că există un miros specific, acela de extract de malţ provenit de la berării, dar şi că acesta este potenţat de mirosurile secundare, care au o putere de evocare la fel de mare. A mers apoi prin Glasgow, Scoţia, şi prin Newport, Ţara Galilor, unde a simţit colţ cu colţ, stradă cu stradă, mirosurile specifice ale oraşului. Deşi a pornit la drum cu ideea de a realiza hărţile olfactive pe baza propriilor experienţe, curând şi-a dat seama că interactivitatea este o soluţie mai bună. Astfel, le-a cerut părerea oamenilor pe care i-a întâlnit în cale, care i-au oferit o listă completă şi detaliată a mirosurilor şi aromelor din oraşele lor.
În Newport, a avut cea mai interesantă experienţă de până acum. Conversaţiile purtate cu cei care au ajutat-o i-au relevat informaţii preţioase şi descrieri exacte şi amănunţite ale mirosului perceput în general în aer – iz de apă, sare, alge, apă de mare, fum -, dar şi detalii cu privire la mirosul străzilor, caselor şi al mijloacelor de transport de aici.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS