10 C
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinAnxietatea ne îmbătrâneşte cu şase ani

Anxietatea ne îmbătrâneşte cu şase ani

Un studiu recent realizat în Statele Unite a relevat faptul că anxietatea îmbătrâneşte femeile înainte de vreme, relatează Daily Mail. O echipă de oameni de ştiinţă de la Spitalul Brigham din Boston a descoperit că una dintre cele mai comune forme ale acestei afecţiuni, respectiv tulburarea fobic-anxioasă, care afectează în general femeile, poate declanşa procesul de deteriorare celulară, care la rândul lui poate duce la îmbătrânire prematură. În timpul studiului s-a constatat că femeile mai în vârstă care experimentează o frică iraţională (de exemplu, teamă de mulţimi sau de înălţime) prezintă o anomalie la nivelul telomerilor, adică a „bucăţilor“ de ADN repetitiv situate la capătul fiecărui cromozom şi care protejează materialul genetic. Oamenii de ştiinţă au constatat că în cazul femeilor care suferă de anxietate lungimea telomerilor este mai mică decât în cazul doamnelor şi domnişoarelor de aceeaşi vârstă, dar mai calme. Aceşti telomeri sunt consideraţi de specialişti drept indicatori ai îmbătrânirii biologice sau celulare, astfel că fenomenul de scurtare a lungimii acestora este asociat cu un risc mai crescut de apariţie a cancerului, a bolilor cardiace şi a demenţei, dar şi cu o rată mai mare a mortalităţii.

Experimentul

Echipa de medici a recoltat mostre de sânge de la un eşantion format din peste 5.000 de femei cu vârste cuprinse între 42 şi 69 de ani, pe care le-au rugat să completeze un chestionar al cărui obiectiv a fost identificarea eventualelor simptome de fobie pe care le-au experimentat. Cercetătorii au constatat că, invariabil, simptomele tulburărilor fobic-anxioase au fost asociate cu prezenţa unor telomeri mai scurţi la nivel cromozomial. Potrivit oamenilor de ştiinţă, lungimea redusă a telomerilor în cazul femeilor anxioase s-a reflectat în efecte care confirmau o îmbătrânire la nivel celular echivalentă cu o îmbătrânire biologică de aproximativ şase ani, în comparaţie cu situaţia femeilor fără probleme de anxietate. „Mulţi se întreabă cât de adevărată este ipoteza potrivit căreia stresul şi factorii de stres accelerează procesul de îmbătrânire. Studiul pe care noi l-am realizat este deosebit de important, întrucât arată clar existenţa unei legături între prezenţa unei forme obişnuite de stres psihologic, respectiv tulburarea fobic-anxioasă, şi apariţia şi funcţionarea unui mecanism de îmbătrânire prematură“, a explicat doctorul Olivia Okereke, coordonatoarea studiului. Aceasta a precizat că cercetările trebuie continuate pentru a se stabili direcţia cauză-efect, mai precis pentru a afla dacă stările de anxietate provoacă scurtarea telomerilor sau fenomenul este exact invers.
Oana Olaru