12 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinDiva care nu există

Diva care nu există

În aceste zile se desfăşoară la Tokyo, ultimele concerte ale Hatsune Miko, una dintre cele mai populare vedete din Japonia, informează www.repubblica.it. După câţiva ani de succese, Hatsune a decis să se retragă de pe scenă şi, pentru a-şi lua rămas bun de la public, a organizat patru concerte la Tokyo Dome City Hall. Biletele s-au vândut în doar câteva ore şi pentru a mulţumi milioanele de fani, spectacolele sunt transmise în direct şi în multe săli de cinematograf din Hong Kong, Taiwan, Shanghai. Şi nu e de mirare, de vreme ce Hatsune Miko nu greşeşte niciodată nici o notă, nu uită nici un cuvânt şi nu iese din ritm. Pentru că Hatsune pur şi simplu nu există. Hatsune este o voce generată de computer şi o imagine digitală, este un software realizat de Crypton Future Media, pe scurt este un Idoru, adică o divă digitală. Melodiile din repertoriul său nu au autori clari, sunt rodul creativităţii fanilor şi care utilizează softul Crypton pentru a crea melodii, pe care mai apoi vocea sintetizată le interpretează. Melodiile care sunt cel mai mult pe placul fanilor, intră în repertoriul divei virtuale, care în acest fel nu comite nici o greşeală şi nici nu lansează vreun single care să nu fie „perfect“ pentru ascultătorii săi. Cu greu vreun star japonez în carne şi oase poate depăşi o astfel de „maşinărie infernală“ şi să reuşească să învingă un mecanism complex, format din computer, muzică şi chiar şi concerte. Însă, la urma urmei, cine urcă pe scenă la Tokio Dome? Nimeni, bineînţeles. Pe scenă este proiectată o imagine tridimensională a solistei, desenată de computer şi capabilă nu doar să cânte, ci, bineînţeles, să şi danseze, spre satisfacţia publicului.

Benzi desenate

Hatsune nu este însă o divă cu trăsături umane, ci imaginea sa este cea a unei manga, caracteristicile sale sunt cele din benzile desenat, aşa-numitele „anime“. Cei de la Crypton Future Media nici nu şi-au imaginat că iniţiativa lor va avea un astfel de impact. „Pentru noi, obiectivul era acela de a implica publicul, fanii sunt de fapt vedetele, melodiile pe care Hatsune le cântă sunt scrise, alese şi iubite de public, care ştie că este doar un instrument, un fel de reprezentare al unei colectivităţi…“. Hatsune Miku este doar ultima dintr-o lungă listă de vedete virtuale, deschisă în urmă cu 15 ani, tot în Japonia, de Kyoko Date, care la acel moment a fost un adevărat fenomen, fiind prima divă dintr-o epocă digitală, care pe atunci se afla abia la început. Progresele din anii următori au fost numeroase, aşa-numitele „idoru“ au fost tot mai mediatizate de posturile de televiziune, pe internet, în cinematografie, ajungând chiar să fie prezentatoare tv (Ananova, care a prezentat mai multe telejurnale pe internet între 2001-2004) sau modele (una dintre cele mai cunoscute fiind Webbie Tookai, care în Japonia a fost folosită pentru multe campanii publicitare). Ca să nu mai vorbim de muzicienii virtuali de la Gorillaz şi de actorii „computerizaţi“ din „Avatarul“ lui James Cameron.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS