vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăMagazinPicătura de cunoaştere

Picătura de cunoaştere

Fântâna tinereţii veşnice

Insula Paştelui a fost dintotdeauna înconjurată de mister, relatează www.ditadifulmine.com. Nici până în prezent nu a fost explicat misterul statuilor Moai, acele capete uriaşe de pe Insula Paştelui, şi nici cauzele care au dus la dispariţia civilizaţiei care popula Rapa Nui, numele polinezian al insulei. Mai nou, alt mister legat de mica insulă pierdută în mijlocul Pacificului a stârnit interesul oamenilor de ştiinţă. Acesta este legat de „fântâna tinereţii veşnice“, o definiţie oarecum incorectă, având în vedere că cercetările realizate de specialiştii de la University of Texas Science Center, în colaborare cu colegii lor de la Universitatea din Michigan şi de la Jackson Laboratory din Ban Harbor, se concentrează asupra rolului insulei şi nicidecum asupra apei. Iniţial, s-a observat că anumite exemplare de viermi şi de insecte, care au intrat în contact cu eşantioanele de sol prelevate de pe Insula Paştelui în 1965, aveau o perspectivă de viaţă mai lungă, în comparaţie cu animalele care nu intraseră în contact cu solul prevenit de pe Rapa Nui.
Responsabilă pentru această prelungire a vieţii ar fi rapamicina, un antibiotic natural produs de bacteria Streptomyces hygroscopicus, cu scopul de a se proteja de rivalii săi naturali, alte bacterii şi ciuperci.

Aliat împotriva bătrâneţii

De altfel, rapamicina nu este o descoperire nouă în domeniul medical, ea fiind deja utilizată pentru a evita respingerea organelor transplantate. În plus, în ultima perioadă această substanţă este folosită şi pentru tratarea tumorilor. Ea inhibă proteina mTOR, care reglează creşterea şi supravieţuirea celulelor. Însă, în momentul în care cercetătorii au început să testeze un compus pe bază de rapamicină pe şoareci, diferiţi genetic unii de ceilalţi, s-a constatat că exemplarele supuse tratamentului trăiau în medie cu 16% mai mult decât semenii lor netrataţi. În general, tratamentele antiîmbătrânire funcţionează atunci când încep să fie administrate la vârstă fragedă, astfel că cercetătorii nu se aşteptau să obţină cine ştie ce rezultate la şoarecii de vârsta a doua. Însă, experimentul a avut succes, permiţând şoarecilor să trăiască mult mai mult timp decât cel estimat. În cazul în care substanţa ar avea acelaşi efect asupra oamenilor, ea ar garanta o prelungire a vieţii cu şase până la nouă ani. „Suntem extrem de încântaţi pentru că acesta este primul remediu care permite încetinerea îmbătrânirii, chiar dacă aceasta a început să se instaureze“, a explicat Randy Strong, farmacolog la Universitatea din Texas. Deşi pentru moment nu se ştie dacă acţiunea rapamicinei poate să prelungească efectiv viaţa mamiferelor, efectul său asupra proteinei mTOR permite corpului să îşi mărească apărarea împotriva deteriorării celulelor şi să încetinească procesul de creştere. Oricum ar fi, sunt necesare studii ulterioare, iar cercetătorii afirmă că va mai dura ceva timp până vom avea un medicament împotriva îmbătrânirii.