sâmbătă, 20 aprilie, 2024

Planeta de diamant

O echipă de astronomi crede că este posibil să fi descoperit o planetă făcută din dia­mante. Oamenii de ştiinţă de la Universitatea din Manchester susţin că au descoperit în Calea Lactee ceea ce cred că la un moment dat a fost o stea masivă, dar care de-a lungul timpului s-a transformat într-o planetă mică, numită şi pulsar, a cărei particularitate este faptul că este făcută din pietre preţioase, mai precis, diamante. Pulsarii sunt stele foarte mici (cu o rază de 10-15 km), dar foarte dense, care emit energie sub forma unui flux de unde radio. Pe măsură ce un pulsar se deplasează şi undele radio ajung în mod repetat pe Terra, telescoapele radio detectează un tipar de impulsuri radio.
Echipa de cercetători de la universitatea britanică a detectat iniţial o astfel de stea şi a urmărit descoperirea cu ajutorul unui telescop montat la un observator din Cheshire. Curând, astronomii au descoperit lângă pulsar şi o altă planetă, care exercită o puternică atracţie gravitaţională asupra acestuia. Echipa de cercetare, din care fac parte oameni de ştiinţă din Australia, Germania, Italia şi Statele Unite, este de părere că planeta de diamant descoperită este de fapt o rămăşiţă a stelei originale, a cărei materie a fost „capturată“ de către pulsar. Potrivit astronomilor, planeta de diamant ce gravitează în jurul pulsarului este foarte mică, având un diametru de aproximativ 64.000 de kilometri, însă este atât de aproape încât, dacă ar fi mai mare, ar fi distrusă de forţa gravitaţională a stelei.
Oamenii de ştiinţă au explicat că, probabil, această rămăşiţă de stea este formată în mare parte din carbon şi oxigen, pentru că un corp ceresc făcut din elemente mai uşoare, de exemplu hidrogen şi heliu, ar fi prea mare pentru a putea rezista, în condiţiile orbitale măsurate de cercetători. Astronomii spun că densitatea stabilită pentru corpul ceresc oferă indiciul că materia din care este făcută planeta este cristalină, cu alte cuvinte, o mare parte din structura acesteia ar putea fi similară cu cea a diamantului.

12 COMENTARII