22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăMagazin100 de lucruri pentru a trăi

100 de lucruri pentru a trăi

Un nou curent, lansat bineînţeles dincolo de Ocean, are şanse să cucerească Europa. Mi-nimalismul este un stil de viaţă care presupune renunţarea la obiectele inutile şi ne cere să ne limităm doar la strictul necesar, informează Repubblica.it.

Un nou curent venit de dincolo de Ocean militează pentru o viaţă cât mai simplă, bazată doar pe 100 de lucruri. „Gata cu sclavia faţă de obiecte. Consumurile trebuie redimensionate, mai bine începeţi imediat“, cer adepţii noului curent. „Se începe cu şifonierele, cu hainele, la urma urmei avem oricum prea multe. Reducerea garderobei este primul gest şi vă dă forţa să continuaţi şi în restul casei. Dacă aruncaţi multe obiecte, vă vaccinaţi împotriva tentaţiei de a cumpăra. După câteva luni, şi obiceiurile dumneavoastră de consumator vor începe să se schimbe“, acestea sunt doar câteva dintre sfaturile din manualul „Provocarea celor 100 de obiecte“, un fel de Biblie pentru adepţii noului curent.
Autorul Dave Bruno, din San Diego, California, este divinizat de fanii săi pe Facebook şi are adepţi pe întreg teritoriul Statelor Unite. Familii întregi au aderat la ceea ce este definit a fi o „nouă aritmetică a vieţii“, adică „adunare minimă, scădere maximă“.
Regulile noului stil de viaţă sunt simple. Trebuie să vă eliberaţi de toate obiectele inutile, să rezistaţi în faţa tentaţiei de a face noi achiziţii impulsive, „dictate“ de reflexele pavloviene care sunt declanşate de campaniile publicitare sau de invidia care se trezeşte în noi după ce ne uităm în „curtea vecinului“. Pe scurt, trebuie să învăţăm să trăim doar cu 100 de lucruri, nici unul mai mult.

Numărul magic

„În realitate, acest număr nu trebuie considerat un fetiş, ci ne ajută să concentrăm, să ne focalizăm pe obiectivul final“, a explicat Bruno, care este deschis la compromisuri şi medieri. Fenomenul „celor 100 de obiecte“ este şi pe placul ecologiştilor, şi, totodată, şi-a găsit adepţi şi printre persoane dintre cele mai variate sfere. În plus, nu trebuie minimalizată nici funcţia economică a noului fenomen: America vrea să înveţe să trăiască sub limitele propriului buget, stând departe de tentaţia de face datorii. La această funcţie economică se adaugă şi dimensiunea psihologică, eliberarea de stres. Deloc întâmplător, în ultima perioadă sunt tot mai căutaţi aşa-numiţii „life-coach“, persoane care îi învaţă pe americani cum să trăiască, un fel de psihoterapeuţi care supraveghează toate alegerile cotidiene ale elevilor lor. Şi, în fine, nu trebuie omisă opţiunea educativă: americanii vor să îşi pregătească din timp copiii şi nepoţii să trăiască fericiţi cu mai puţine lucruri, având în vedere că acestea vor fi primele generaţii occidentale nevoite să se limiteze, spre deosebire de părinţii lor. Şi astfel, cu numeroase motivaţii, care de care mai diferite, o adevărată armată de familii americane se recunoaşte în noua definiţie de  „personal downsizers“.

Marea curăţenie

Aşa-numitul „downsizing“ a fost sinonimul restructurărilor feroce din companii, al concedierilor în masă pentru profit, iar drept rezultat a avut o industrie manufacturieră tot mai diminuată. Acum, „downsizing“ a fost îmbrăţişat de noua categorie de consumatori. Cotidianul Washington Post a prezentat o zi în casa familiei Swindlehurst, din Minneapolis, care începe cu marele gest de a se „purifica“: membrii familiei golesc şifonierele, dulapurile, sertarele, garajul şi cămările. Pare redescoperirea unei tradiţii antice, a aşa-numitelor „yard-sale“, care presupuneau vânzarea pe trotuarul din faţa casei a obiectelor inutile, obicei practicat mereu de familiile americane. Însă acum e diferit, golirea şifonierului nu este un prilej pentru a porni la vânătoare de noi achiziţii.

Efectele crizei

Un studiu al companiei de asigurări MetLife a relevat faptul că 40% din „generaţia mileniu“ (americanii născuţi între anii ‘80 şi începutul anilor ‘90) sunt convinşi că au deja tot ce le trebuie pentru o viaţă decentă. În 2008, înainte de marea criză economică, procentul americanilor convinşi de acest fapt era de doar 28 la sută. În acelaşi timp, în timpul recesiunii, procentul celor care se simt sub presiunea „de a cumpăra mai mult“ a coborât de la 66 la 47 la sută. Sean Gosiewski, director al Alliance for Sustainability, salută această evoluţie a sistemului de valori: „Ne aşteaptă 20 de ani în care toţi trebuie să ne redimensionăm aşteptările de consum şi să adoptăm obiceiuri de viaţă mai simple“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU