12 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinVisând la autostrăzi inteligente

Visând la autostrăzi inteligente

Sisteme informatice care preiau controlul asupra autovehiculului, trafic rutier verificat de sisteme radar similare cu cele aeronautice şi asfalt capabil să topească gheaţa. Deşi, la prima vedere, pare o utopie, există străzi unde astfel de „miracole“ chiar se întâmplă.

Peste 10-15 ani, autovehiculele vor vorbi între ele, iar strada le va avertiza în legătură cu prezenţa unor obstacole. Semafoarele vor indica mereu culoarea verde, pentru că vor fi sincronizate electronic în funcţie de fluxul de trafic. Dacă şoferii sunt indisciplinaţi şi nu respectă Codul Rutier şi indicatoarele, ce se poate face pentru a evita eventualele accidente? Simplu: este suficient ca altcineva să preia controlul asupra autovehiculului. Aşa se întâmplă pe autostrada M25 din Londra, unde de vara trecută se află în faza de experiment Intelligent Speed Adaption (ISA), un revoluţionar dispozitiv capabil să intervină asupra comenzilor autovehicului pentru a-i obliga pe şoferi să se menţină în limitele de viteză impuse de lege. ISA identifică poziţia şi viteza autovehicului „dialogând“ cu sistemul GPS de la bord, compară aceste informaţii cu cele din baza de date şi intervine direct asupra motorului autovehiculului, limitându-i puterea astfel încât să nu depăşească restricţiile prevăzute pe acel tronson de drum. Pentru moment, ISA se află în faza de experiment, fiind instalat pe mai multe autobuze şi taxiuri, iar în opinia specialiştilor ar putea reduce procentul de incidente cu zece la sută.

Sisteme de monitorizare electronice

Mai puţin invazive, dar la fel de utile sunt sistemele electronice de monitorizare a traficului capabile să urmărească autovehiculele şi deplasările acestora şi care comunică în timp real accidente, autovehicule staţionate şi anomaliile din trafic. Unul dintre cele mai evoluate este Deep View, realizat de o companie italiană şi care a fost testat cu succes timp de doi ani pe autostrada Veneţia-Trieste. Deep View foloseşte sisteme radar instalate la trei kilometri unul de celălalt, care urmăresc autovehiculele exact cum procedează turnurile de control cu avioanele. În cazul în care se observă accidente, ambuteiaje, ceaţă sau alte condiţii meteo nefavorabile, avertizează forţele de ordine, precum şi pe toţi automobiliştii prin intermediul unor mesaje afişate pe ecrane luminoase, mesaje audio difuzate la radio şi alarme pe GPS. După faza de experiment, care a costat peste trei milioane de euro, autorităţile italiene intenţionează să extindă sistemul Deep View la 30 la sută din reţeaua de autostrăzi din Italia.
Alţii au mers şi mai departe. Uniunea Europeană a investit recent peste 80 de milioane de euro pentru un proiect privind siguranţa circulaţiei, al cărui obiectiv este acela de a crea un sistem care, exploatând tehnologia wireless, permite maşinilor „să vorbească“ între ele, cu strada şi cu spaţiul înconjurător. Prin schimbul de informaţii în timp real va fi posibil, de exemplu, să se modifice sincronizarea semafoarelor astfel încât să se regleze fluxurile de trafic în funcţie de exigenţe, să se evite ambuteiajele şi încetinirile. În acest fel, şoferii vor putea fi informaţi în legătură cu prezenţa unor obstacole pe stradă. Autovehiculele se vor avertiza reciproc în cazul unor frânări bruşte, de exemplu, cu mult înainte ca şoferii să îşi dea seama. Mai multe companii auto, precum Fiat, Nissan sau Toyota, au prezentat deja prototipuri funcţionale şi prevăd introducerea acestor tehnologii între 2015 şi 2020. Acestea nu vor fi prea costisitoare, având în vedere că va fi nevoie doar de adăugarea unor componente electronice la autovehicule.

Tehnologia asflatului
Credeaţi că asfaltul este doar un amestec urât mirositor de bitum şi pietriş? Nimic mai fals. Cele mai noi tipuri conţin şi polimeri supertehnologici, capabili să topească gheaţa şi zăpada. Acest amestec este obţinut prin adăugarea la banalul bitum a unor aditivi chimici speciali. Acest asfalt, deja disponibil în comerţ, se află în faza de experiment în provincia Como, din Italia. Potrivit specialiştilor, el oferă numeroase avantaje. În anumite limite, evită formarea stratului de gheaţă pe străzi, facilitează munca utilajelor de deszăpezire şi diminuează sensibil pierderea de aderenţă a pneurilor. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII