joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinPicătura de cunoaştere

Picătura de cunoaştere

Sânge de Neanderthal

Oamenii zilelor noastre au păstrat ceva din sângele de Neanderthal, sub forma unor gene amestecate printre cele de Homo sapiens. Cel puţin aceasta este concluzia unui studiu revoluţionar de genetică umană, realizat de mai multe universităţi din întreaga lume şi coordonat de Institutul „Max Planck“ de Antrolopogie Evoluţionistă din Leipzig, Germania. Potrivit studiului, ale cărui rezultate i-au surprins chiar şi pe specialişti, 1%-4% din genomul populaţiilor actuale din Eurasia provine de la omul de Neanderthal. De asemenea, studiul a mai confirmat faptul că genomul actual uman îşi are originea în mare parte în cel al unei mici populaţii africane. Rezultatele studiului confirmă aşa-numita teorie „Out of Africa“, conform căreia Homo sapiens a apărut în Africa în urmă cu aproximativ 200.000 de ani, iar din populaţia africană s-a desprins şi a migrat, în urma cu 50.000-60.000 de ani, un grup relativ mic de oameni, care au colonizat apoi celelalte continente. În acelaşi timp, se confirmă şi faptul că  omul de Neanderthal a fost o specie separată, diferită de Homo sapiens. În opinia oamenilor de ştiinţă, persistenţa unor gene neanderthaliene în genomul uman arată că, în cursul convieţuirii celor două specii, a existat la un moment dat o hibridizare limitată între ele. Pentru acest studiu, specialiştii au comparat ADN-ul uman prelevat de la numeroşi indivizi, din ţări de pe mai multe continente, cu ADN-ul extras din fosilele a trei exemplare de Homo neanderthalensis, găsite în peştera Vindija, din Croaţia.