13.4 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinHamlet, doar Hamlet

Hamlet, doar Hamlet

Festivalul Internaţional Shakespeare a continuat cu alte reprezentaţii de succes. Sâmbătă a venit rândul Teatrului Schaubuhne să-l aducă pe Hamlet în faţa pu-blicului, pentru ca ieri să asistăm la spectacolul eseu al Teatrului Naţional craiovean „Doar Hamlet“.

Publicul iubitor de teatru, care sâmbătă seară a umplut până la refuz sala „Amza Pellea“ a Naţionalului craiovean, a urmărit cu interes o nouă reprezentaţie „Hamlet“, de această dată în interpretarea actorilor Teatrului Schaubuhne din Berlin.
Piesa „Hamlet“ a regizorului Thomas Ostermeier a fost „plină de atuuri, cel puţin în prima oră a reprezentaţiei, care constă într-un tur de forţă de piese jucate una după alta“, aşa cum o descrie prezentarea de pe site-ul oficial al instituţiei culturale din Berlin. „Tensiunea începe să descrească, iar piesa se transformă din una senzaţională în una doar bună, deşi cei şase actori implicaţi oferă reprezentaţii extraordinare, în special Lars Eidinger, în rolul principal“.
Am asistat la un „Hamlet“ care se bazează foarte mult pe tehnica video, al cărui pionier în Germania a fost Frank Castorf, însă Ostermeier foloseşte camera într-un mod diferit. „În timp ce Castorf este interesat de spaţiile ascunse, Ostermeier ne prezintă mecanismele prin care oamenii şi lucrurile sunt maximizate. El îşi proiectează imaginile pe o perdea făcută din lanţuri aurii, strălucitoare, prin care, în acelaşi timp, spectatorul priveşte pentru a vedea jocul actorilor de pe scenă, acţiune care se desfăşoară la o masă lungă. Judith Rosmair, în rolul Gertrude, poartă ochelari fumurii, arătând pur şi simplu ca o femeie obişnuită, cu ochelari de soare, însă proiecţia video alb-negru, care prezintă publicului prim-planuri luate foarte de aproape, o transformă într-o vedetă urmărită de paparazzi. Imaginea cu care începe piesa, imaginea lui Hamlet recitându-şi celebrul monolog, prezentat însă la o dimensiune exagerată, capătă un înţeles simbolic, fiind considerat un comentariu cu privire la imensitatea cuvintelor, care au devenit suficient de familiare încât să fie deşertate de înţeles. În momentele de tensiune ale piesei, proiecţia video este întreruptă“.
Aceeaşi simfonie cântată de alţi actori a sensibilizat publicul din sala „Amza Pellea“, care a răsplătit protagoniştii cu ovaţii la scenă deschisă.

Incursiunea continuă

Seria reprezentaţiilor Constelaţiei „Hamlet“ a fost completată şi de spectacolul eseu realizat de Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ în colaborare cu Filarmonica „Oltenia“, în regia Alinei Rece.
Astăzi, de la ora 11.00, în sala studio „I.D. Sârbu“, universul hamletian surprins în viaţa de fiecare zi va fi redat graţie filmului realizat de Bogdan Cristian Drăgan, „Just Hamlet“. Oameni simpli – ţărani, gropari, precupeţi – care nu cunosc acţiunea piesei, răspund unor întrebări care îi obligă să se transpună în personajele lui Shakespeare. A fi sau a nu fi? Restul e tăcere. „Just Hamlet…“. Pelicula, realizată în colaborare cu Doru Ciolacu, va fi precedată de un scurt moment de teatru în interpretarea actriţei Naţionalului craiovean, Anca Dinu, care joacă şi rolul reporterului din film.
Seara se va încheia cu reprezentaţia actorilor de la Street Theatre Group din Miriang City din Coreea de Sud, de la ora 19.00.
Cu siguranţă, prezentarea celui mai valoros text al literaturii dramatice universale, capodopera capodoperelor, va crea încă o dată iubitorilor teatrului, critici, dar şi simpli spectatori deopotrivă posibilitatea comparaţiilor. Marile idei care străbat de la un capăt la altul piesa lui Shakespeare, nenumăratele replici cu valoare de maxime, învăţămintele din istorie, filosofie, politică, morală îl vor determina pe spectator să reflecteze încă o dată asupra responsabilităţilor în faţa marilor probleme şi întrebări ale umanităţii.

În loc de sfârşit

Festivalul Internaţional Shakespeare de la Craiova se va încheia cu spectacolul prezentat de Teatrul Meno Fortas din Vilnius în regia lui Eimuntas Nekrosius, marţi, 4 mai, de la ora 19.00, în sala „Amza Pellea“ a Teatrului Naţional „Marin Sorescu“.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU