17 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinClaudiu Bleonţ, într-un spectacol de zile mari

Claudiu Bleonţ, într-un spectacol de zile mari

Teatrul Liric „Elena Teodorini“ va găzdui astăzi, de la ora 19.00, spectacolul cu şi din dragoste pentru Mozart, „Amadeus“, aducând în faţa publicului craiovean un Salieri interpretat extraordinar de Claudiu Bleonţ, într-o reprezentaţie a Teatrului „Teodor Costescu“ din Severin.

Iubitorii craioveni de teatru vor avea ocazia, odată ce vor alege să asculte spovedia lui Salieri din „Amadeus“, să se tranforme în confesori.
Îl vor cunoaşte, de asemenea, pe Mozart prin textul lui Peter Shaffer, răsplătit cu unul dintre cele opt Oscaruri câştigate de producţia cinematografică omonimă, şi vor descoperi „cât de largă e viaţă, cât de generos e Dumnezeu şi cât de mici, lacome şi frustrate sunt sufletele şi minţile noastre“, devenind martori la „o întâlnire cu miracolele teatrului“, după cum menţiona Claudiu Bleonţ.
„Amadeus“ este o reprezentaţie născută cu şi din dragoste pentru „Mozart“, este, după cum a declarat actorul Teatrului Naţional Bucureşti, „o slujbă de pomenire a lui Mozart“.

O experienţă unică în teatru

Omul aşezat în scaunul spectatorului va trăi sentimente profunde. Claudiu Bleonţ, în rolul lui Salieri, îl va transforma, graţie textului lui Peter Shaffer, în confesorul său şi de aici se vor naşte o serie de emoţii. Forţa textului, interpretarea senzaţională vor stârni măcar o lacrimă în ochii spectatorului, căci „noi facem acest spectacol de două ore pentru o lacrimă a unui om în public. În filmul lui Mel Gibson, după ce Iisus îşi dă duhul pe cruce, de sus, dintr-o lacrimă se vede Golgota şi lacrima aia cade şi naşte cutremurul“.
Sentimentul iubirii cu şi pentru Mozart, cel care stă, de fapt, la baza creării acestui spectacol, va ajunge, cu siguranţă la sufletul publicului şi se va împleti cu alte şi alte trăiri pe care le va isca Salieri, interpretat de Claudiu Bleonţ, care „îşi va etala toate paletele şi toate faţetele, tot ce a acumulat în toţi cei 30 de ani din teatru. Rolul acesta e ca o erupţie, iar lava care e aruncată din crater rămâne în tot felul de ipostaze, fiecare interpretând în felul lui ceea ce vede“, după cum menţiona regizorul Toma Enache.
Şi trăirile vor curge odată cu mărturisirea primului păcat de către Salieri: „Primul păcat pe care trebuie să vi-l mărturisesc este o lăcomie fără margini“.
Şi de aici încolo publicul este învestit să fie confesor, duhovnic, un om care ascultă o spovedanie. Salieri nu face decât să mărturisească toată dimensiunea întunecată a omului şi recunoaşterea acestor profunde păcate. „Publicul le primeşte ca un confesor şi trăieşte fără să-şi dea seama, subliminal, cu o ciudată delicateţe de ascultare care nu se întâmplă la alt spectacol de teatru. În acelaşi timp, Salieri şi Mozart sunt două dimensiuni pe care le conţine omul ca fiinţă… Publicul va trăi şi simţi ceea ce înseamnă în esenţă teatrul: experienţa catharsisului, o energie, ascultând un text, văzând un spectacol care-ţi dă o emoţie cu care poţi să pleci acasă şi să continui ceea ce ţi se pare greu“, a precizat Claudiu Bleonţ.
Salieri este „un fel de Iuda care trebuie să săvârşească răul pentru a se împlini «lucrarea». (…) Păcatul cel mai mare e deznădejdea. Iuda nu a fost condamnat că l-a trădat pe Iisus. El trebuia să îndeplinească această sarcină, ca Isus să dea ultimul mesaj, al Învierii“.
Alături de personajul Salieri, publicul confesor îşi va recunoaşte propriile păcate căci, „nimic din ceea ce este omenesc nu ne e străin“, Salieri zăcând în fiecare dintre noi. „Pe Salieri poţi să-l vezi în Cain, Richard, în toate personajele care au avut porniri prin invidie, prin lăcomie, prin trufie, de a-l nega pe celălalt. Umbra neagă lumina, dar din această tensiune lumina creşte. Această alchimie se cultivă prin textul lui Peter Shaffer, această alchimie lucrează asupra spectatorului“.
Totul se va învârti în jurul atât de comunei întrebări care ne guvernează uneori şi astăzi, de fapt întrebare-cheie a spectacolului, care în cele din urmă îşi va găsi răspunsuri foarte variate şi foarte profunde în acest text de Oscar, un text genial scris de Peter Schaffer. „De ce celălalt şi nu eu? De ce Mozart şi nu Salieri? De ce, Doamne, îl alegi pe celălalt şi nu pe mine? De ce ăla să aibă mai mult şi nu eu ? De ce ăla să fie mai deştept decât mine şi nu eu?“.

Turneu naţional

Reprezentaţiile de la Craiova, care vor avea loc astă-seară şi mâine, de la ora 19.00, în sala Teatrului Liric „Elena Teodorini“, fac parte dintr-un turneu naţional care a trecut prin oraşe precum Râmnicu Vâlcea, Târgu Jiu, Deva, Alba Iulia, Mediaş, Constanţa, Bucureşti, Piteşti, Sibiu. După Craiova, „Amadeus“ se va juca la Severin, Timişoara, Arad, Lugoj.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS