22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăMagazinReclame şocante pentru trezirea conştiinţei

Reclame şocante pentru trezirea conştiinţei

Amuzante, romantice, dramatice… Zilnic, pe micile ecrane rulează zeci de reclame, care de care mai colorate, mai zgomotoase. Însă, în ultima perioadă, agenţiile de publicitate se întrec în sporturi şocante.

Reclamele romantice, amuzante sau dramatice par să-şi fi pierdut de mult farmecul. Acum sunt „pe val“ reclamele şocante, menite a zgudui din temelii conştiinţa publicului. Mai nou, stârnesc aprigi discuţii nu doar imaginile cu modele anorexice, ci şi campaniile publicitare despre mediu sau politică. Din  America şi până în Europa, cea mai nouă tendinţă în materie de publicitate o reprezintă reclamele şocante. Căţeluşi care se îneacă şi iepuri care mor de foame. Sau sfârşitul acestei lumi pe care o cunoaştem. Totul începe cu un tată care îi spune o poveste fiicei sale, înainte de a merge la culcare. Apoi, povestea devine macabră. „Sfârşitul e fericit?“, întreabă fetiţa. „Depinde de noi“, răspunde o voce de femeie din fundal. Această reclamă, aleasă de guvernul britanic pentru a sensibiliza familiile la problema climei, a atras o avalanşă de critici. Spotul, transmis la oră de maximă audienţă, face parte dintr-o amplă campanie de şase milioane de lire sterline, lansată de Ministerul Energiei şi Schimbărilor Climatice pentru a combate poluarea cu dioxid de carbon. Advertising Standard Authority, organismul care se ocupă cu monitorizarea reclamelor difuzate în Marea Britanie, a primit peste 200 de reclamaţii din partea unor părinţi indignaţi. De asemenea, şi conservatorii din opoziţie nu au pierdut ocazia de a-şi spune părerea. Parlamentarlul Philip Davies consideră reclama ca fiind „şocantă“ şi spune că „demonstrează cât de caraghios este punctul de vedere al guvernului, dacă a decis să sperie copiii pentru a combate schimbările climatice“.

Polemici religioase

În ultima perioadă, în staţiile de metrou din New York au loc tot mai multe „ciocniri“ între atei şi credincioşi. Şi de această dată, conflictul a izbucnit din cauza unei noi campanii publicitare lansate de o coaliţie de asociaţii ateiste. Mesajul „Milioane de newyorkezi trăiesc fără Dumnezeu. Tu?“ apare pe fundalul unui cer albastru cu câţiva nori risipiţi. Mulţi dintre credincioşi au considerat mesajul ca fiind o provocare şi o insultă. „Mi-am învăţat copilul să creadă în Dumnezeu şi să trăiască respectându-I învătăţurile. Dacă vede această reclamă, va crede că mama lui este mincinoasă“, spune Amie Roberts, de 36 de ani, din Bronx. Reclamele vor fi expuse începând de săptămâna viitoare în 12 staţii de metrou, campania fiind finanţată cu 25.000 de dolari de un donator anonim. În opinia lui Michael de Dora, purtătorul de cuvânt al Center for Inquiry, important este ca ateii „să ştie că nu sunt singuri“. „Am vrut ca newyorkezii să ştie că există o întreagă comunitate în acest oraş, care gândesc exact ca ei“, spune De Dora. Potrivit unui sondaj recent cu privire la religia newyorkezilor, comunitatea ateistă are nu mai puţin de un milion de membri. Acest număr nu convinge însă deloc Arhidioceza din oraş. Purtătorul de cuvânt Joseph Zwilling refuză să creadă că 15 procente dintre newyorkezi ar fi atei. „Sincer, nu le înţeleg mesajul“, a comentat acesta. De altfel, mulţi dintre localnici spun că această campanie este destul de provocatoare. „Este greşit, toţi ar trebui să credem în Dumnezeu“, protestează, la rândul său, Rafael Rodrigues, de 20 de ani, din Harlem. Alţii cred că credinţa ţine de intimitatea fiecăruia. Aaron Donovan, purtătorul de cuvânt al agenţiei care administrează transporturile publice din oraş, este de părere că acest tip de reclame poate fi expus în staţiile şi vagoanele de metrou. Unica regulă este să nu fie imagini cu oameni dezbrăcaţi sau să conţină cuvinte vulgare.

Recunoaşterea oficială
„Era şi timpul să existe un astfel de mesaj, să se facă auzită şi vocea ateilor“, crede Jance Everhart, membră a Asociaţiei New York City Atheist. Femeia aminteşte şi cuvintele lui Barack Obama, în ziua învestirii sale în funcţie: „America este o naţiune formată din credincioşi şi atei“ şi adaugă: „în acel moment am fost recunoscuţi oficial“. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII