joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinPicătura de cunoaştere

Picătura de cunoaştere

Insectele ar putea înlocui şoarecii de laborator

Fluturii de noapte, omizile sau drosofilele ar putea înlocui în curând milioanele de şoareci folosiţi în fiecare an pentru testele medicale de laborator, potrivit cercetătorilor. Biologii au descoperit că anumite celule ale mamiferelor şi insectelor reacţionează la fel în cazul infecţiilor. Aceste concluzii ar putea permite industriei farmaceutice să se dispenseze de 80 la sută dintre rozătoarele folosite în prezent în laboratoare şi să economisească timp şi bani. „Deja se folosesc larve de insecte pentru testele iniţiale ale noilor medicamente, apoi se trece la şoareci pentru confirmarea rezultatelor“, a explicat Kevin Kavanagh, biolog la Universitatea naţională din Irlanda, în cadrul unei prezentări în faţa Societăţii de Microbiologie Generală.
„Această metodă de testare este mai rapidă deoarece insectele produc rezultate în 48 de ore, în timp ce testele pe şoareci dau rezultate în general între patru şi şase săptămâni. Şi este şi mai ieftin“, a mai spus el.
Kavanagh şi colegii săi au descoperit că polinuclearele neutrofile, de tipul globulelor albe din sistemul imunitar al mamiferelor, şi hematocitele, care joacă un rol similar la insecte, au aceeaşi reacţie în caz de infecţie microbiană. Aceste celule produc proteine asemănătoare, care migrează la suprafaţa celulei pentru a combate microbii. Apoi, ele ingerează corpul străin şi secretă enzime pentru a-l distruge.
Aproape 85 la sută dintre mamiferele folosite pentru experimente sunt rozătoare – majoritatea şoareci – datorită dimensiunii lor mici şi a rapidităţii de a se reproduce, această particularitate permiţând studierea mai multor generaţii.