joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinPicătura de cunoaştere

Picătura de cunoaştere

Plantele se apără cu aspirină

Cercetătorii americani au descoperit că plantele afectate de secetă sau de temperaturi nepotrivite pentru dezvoltarea lor elimină o substanţă chimică asemănătoare aspirinei. Potrivit echipei din cadrul Centrului Naţional pentru Cercetare Atmosferică din Colorado, substanţa, numită salicilat de metil, poate ajuta plantele să reziste la condiţii neprielnice şi le-ar putea da posibilitatea să „semnaleze“ pericolul. „Spre deosebire de oameni, care iau aspirină pentru a calma febra, plantele au capacitatea de a produce propria substanţă asemănătoare aspirinei, care declanşează formarea proteinelor ce întăresc sistemul de protecţie biochimică“, a explicat Thomas Karl, conducătorul echipei de cercetători.

„Măsurătorile pe care le-am efectuat arată că plantele care reacţionează la secetă, temperaturi nepotrivite sau alţi factori de stres eliberează în atmosferă cantităţi semnificative din această substanţă“, a spus Karl. Acidul acetilsalicilic sau aspirina a fost obţinut iniţial din coajă de copac, prin urmare oamenii de ştiinţă ştiau deja că este vorba de o substanţă de origine vegetală, însă până acum nu s-a ştiut că acidul acetilsalicilic poate fi emis şi sub formă de gaz. Cercetătorii spun că au descoperit substanţa din întâmplare, când au încercat să monitorizeze compuşii organici volatili emişi de plante. Au constatat că, în cazul copacilor care sufereau din cauza secetei, nivelul de salicilat de metil emis creştea odată cu scăderea temperaturii în timpul nopţii şi mai ales când temperatura creştea brusc în ziua următoare.

S-a mai descoperit că există o anumită „comunicare“ între plante la nivel de ecosistem şi că plantele folosesc substanţele chimice pe care le emit pentru a semnaliza pericolul, ca de exemplu un atac al insectelor sau apariţia unei boli.