8 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinVasul de croazieră, un cămin ideal

Vasul de croazieră, un cămin ideal

Viaţa pe apă este tratată din ce în ce mai serios, iar plăcerea de a deţine o ambarcaţiune de lux atrage (paradoxal!) atenţia publicului care nu are norocul să locuiască lângă un port sau măcar să aibă o casă de vacanţă la malul apei.

Această industrie dedicată elitelor a fost tema unei expoziţii în premieră la Bologna Fiere – „Design on Board“. Timp de trei zile, cei aflaţi la SAIE (târgul de construcţii) au vizitat şi acest pavilion inovativ, unde „life on board“ a fost subiectul explorat din toate punctele de vedere – design, materiale, mobilă, electrocasnice, accesorii. Aici s-au combinat pragul cel mai înalt al calităţii, cel al rafinamentului estetic şi cel al exclusivismului.

„If you want to build a ship, don’t herd people together to collect wood and don’t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless immensity of the sea“, a zis Antoine de Saint Exupéry şi am lăsat pasajul în engleză, deoarece nimic din materialul ce urmează nu are tradiţie în limba română…

Deşi la târgul românesc de lux sau în alte reviste care au teme de acest gen am văzut ambarcaţiuni de dimensiuni reduse, privite ca şi cum ar face parte din viaţa noastră – să fim serioşi! – mai durează până vom ajunge să tratăm iahtul şi golful precum aristocraţii autentici.

Revenind la acest târg, care a oferit şansa de a vedea un eveniment profesionist, adresat designerilor, arhitecţilor de interior şi constructorilor de ambarcaţiuni, dar şi proprietarilor de iahturi (cu sau fără motor), trebuie menţionat faptul că, fiind prima ediţie, publicul a avut acces doar pe bază de invitaţie şi nu s-a pus deloc accent (aşa cum se doreşte la expoziţii şi târguri) pe numărul vizitatorilor, ci pe un schimb calitativ de informaţii între specialişti.

„Design on board“ a reprezentat ocazia de a etala o ofertă completă de soluţii, materiale şi tehnologii, cu conţinut înalt de design şi inovaţie, adresat celor care au înţeles tendinţa pieţei nautice, care tratează barca în sensul unui al doilea cămin. Nu doar în filme se întâmplă ca miliardarii excentrici să îşi părăsească domeniile şi palatele pentru a locui pe o ambarcaţiune, ce le oferă, pe lângă luxul cu care sunt obişnuiţi, plăcerea de a înfrunta zilnic o provocare: viaţa pe apă. E o izolare nobilă care îţi creşte adrenalina şi îţi oferă şansa unei meditaţii perpetue asupra existenţei, dar nu precum Robinson Crusoe, ci în deplinătatea tuturor cuceririlor ce se referă la confort.

 

Amenajări cu materiale preţioase

 

Este extraordinar să vezi de la câţiva centimetri mobilierul ca de chihlimbar, rotunjit, lucios, pulsând o viaţă proprie, lavoarele în foiţă de aur sau din răşini ca mierea, strălucind datorită încrustaţiilor de diamante industriale, electrocasnicele şi aparatura compactă, fotoliile din piele de crocodil sau covoarele fine, ţesute manual. Totul în piele, sidef şi accesorii naturale… Este minunat!

Expoziţia este focusată puternic pe designul ce metamorfozează fiecare lucru (prin prisma necesităţilor specifice vieţii pe apă, unde amenajarea interioară, ancorarea pieselor de mobilier, sursele de energie sau organizarea activităţilor sunt mult diferite de traiul terestru). Aici, cuvântul de ordine este plăcerea. Trebuie să îţi facă plăcere ce vezi, ce simţi, cum stai, cum dormi, cum mănânci, cum miroase habitaclul… Totul, până la scopul şederii pe iaht şi la relaţia cu marea.

Împătimiţii căminelor pe apă au o filozofie a lor, selecţia fiecărui obiect care există în combinaţia respectivă având o logică imbatabilă. Tocmai de aceea furnizorii de mobilă şi accesorii (până la textile şi cosmetice de baie) au colecţii ce se susţin una pe alta, instrumentând materiale şi tehnologii exclusive, menite să transforme în ceva unic plăcerea şederii pe apă – pleasure craft…

Firmele participante au expus aici în urma unei selecţii riguroase, realizate de un comitet tehnic (format în mare parte din designeri) ce şi-a propus un scop precis: de a prezenta şi promova într-un show cele mai importante repere ale acestei pieţe.

În cele trei zile, organizatorii au pus la dispoziţia vizitatorilor un program de conferinţe şi întâlniri cu arhitecţi şi constructori, în vederea unor discuţii specializate cu experţii pieţei nautice. S-au prezentat noile curente şi tendinţe care fac din această piaţă una privilegiată şi s-au oferit informaţii concrete despre creativitatea pusă în slujba necesităţilor specifice locuirii pe apă. Dintre cele câteva tronsoane de conferinţă, poate fi punctat numele ultimului, numit chiar „Design on Board“, unde la secţiunea „contributors“ au fost toţi designerii despre care v-am vorbit de-a lungul vremii în revista Căminul: Ron Arada, Philippe Starck, Piero Lissoni, Odile Decq. Ei au comparat viziunea interiorului terestru cu cea a ambarcaţiunii. Bineînţeles, viziunea lor a avut ca reper comun „forma ce urmează funcţia“.

Pentru cei ce au habar de aceste sporturi şi pasiuni, dar şi pentru curioşi, voi enumera câteva prezenţe la expoziţie, sugerându-vă să consultaţi paginile lor de web pentru detalii suplimentare.

O unealtă esenţială în căutarea unor informaţii şi ilustraţii care să conteze rămâne revista de specialitate TOP YACHTS. Ea oferă trenduri, soluţii, proiecte, filozofii şi viziuni asupra viitorului pieţei nautice, într-o modalitate vizuală excepţională. Parcă le atingi, parcă ai mirosul mării în nări, parcă adie briza, iar luciul uluitor al bărcii îţi intersectează privirea… Pentru cei interesaţi există site-ul www.panamaeditore.it. Iar reviste precum Interni on Board, DDN Yacht sau Yacht design te invită la aceleaşi plăceri vizuale.

 

Mobilă de lux şi arhitecţi de renume

 

Mergând mai departe, poţi găsi într-un grup de presă specializat, cum este Editrice Habitat, toţi jucătorii importanţi din industria mobilei, importatori şi distribuitori, showroom-uri, case de design, dar şi fabrici, reţele de magazine targetate etc. Ceea ce am văzut la târg poate naşte în timp, prin colaborări diverse, interacţiunea unor afaceri, dezvoltarea în sensuri noi a unor meşteşuguri vechi de când lumea. De exemplu: atelierele Provasi. Cunoscut ca unul dintre cele mai prestigioase ateliere de mobilă de pe piaţa luxului, Provasi continuă de mai bine de 30 de ani o tradiţie reprezentată de meşteşug. Stilul artizanal, lucrul cu maeştrii ce folosesc metodele de finisare vechi, originale, au făcut din Provasi un nume greu accesibil. Ei vin rar la târguri, deoarece nu caută să se dezvolte prin serii mari, ci doar prin recomandări (clienţii lor obişnuiesc să se laude cu programări făcute cu un an, doi înainte). Astfel, la Bologna Fiere ei au fost prezenţi la expoziţia „Design on Board“, ba chiar au făcut proiecte şi contracte interesante în lumea ambarcaţiunilor mari, de lux. Ei oferă clienţilor un certificat, un act unic de naştere, pentru fiecare piesă, astfel încât „nimeni să nu te confunde pe tine, nimeni să nu ne confunde pe noi“.

Designul băii şi spa-ului exprimat de Teuco Guzzini este uimitor; la fel şi mobilierul de artă Valtorta Decor. Firma operează în trei sectoare, dintre care două sunt case şi bărci. Valtorta produce articole exclusive cu cei mai scumpi arhitecţi şi designeri din lume, după cele mai excentrice pretenţii (de formă, textile, inserţii de metal preţios).

Cea mai tare firmă pare însă Oikos Fragrance, pentru că este specializată în arome pentru bărci şi interioare de case. Gândiţi-vă: parfumuri pentru iahturi, supervizând prezentările polisenzoriale de eveniment şi fiind creatori de kit-uri de parfum şi accesorii de personalizare a biroului, a băii sau a dormitorului. Cu alte cuvinte, ai logo în parfum… Adică ai o difuzie tehnică a mirosului ce te reprezintă, ce „îţi poartă sâmbetele“ dintr-o încăpere într-alta, iar tu (numai tu, familia şi câţiva invitaţi) poţi împărtăşi din întregul univers al acestui miros unic…

V-am spus de la început că în limba română nu sună tocmai bine; ar fi trebuit să zic: „technical diffusers conceived in order to enable dramatization of the scent distribution…“.

Cam aşa a fost povestea primului meu târg la Bologna şi cam asta a fost, în rezumat jurnalistic, povestea primei expoziţii „Design on Board“ de aici. Dacă vreţi să aflaţi orice altceva, mai mult decât v-am spus eu, scrieţi pe adresa de e-mail [email protected] şi continuaţi să călătoriţi cu gândul peste mări şi ţări, într-un cămin pe apă ideal.

Oana Voicu

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS