joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinRechinii, programaţi genetic să aibă degete

Rechinii, programaţi genetic să aibă degete

Un studiu axat pe analiza unui grup de gene ce controlează cum şi unde se formeză membrele animalelor, dar şi ale oamenilor, a relevat că „potenţialul“ de creare a degetelor exista cu mult înainte ca animalele să trăiască pe uscat. Cercetătorii au studiat activitatea acestor aşa-numite „gene Hox“ în cazul unei specii de rechini şi au descoperit că gena „creatoare“ de degete exista la strămoşii comuni ai rechinilor şi oamenilor. În mod neaşteptat, oamenii de ştiinţă au mai constatat că gena care duce la crearea degetelor în cazul animalelor cu membre este activă şi la embrionii de rechin. Biologul Martin Cohn din cadrul Universităţii Florida a explicat că procesele genetice nu erau simple nici măcar la primele vertebrate acvatice, şi au devenit din ce în ce mai complexe pe măsură ce animalele s-au adaptat mediului de viaţă terestru. Oamenii de ştiinţă spun că rechinii şi alte specii de peşti sunt şi ei programaţi genetic să dezvolte degete, dar că această genă este activă doar pentru o perioadă scurtă de timp. Cercetătorii au explicat că oamenii şi o parte din animalele terestre sunt descendeţi ai unor creaturi cu schelet osos, în timp ce rechinii au un schelet cartilaginos, ceea ce sugerează că potenţialul de a forma degete exista încă de acum 500 de milioane de ani, la strămoşul comun al peştilor cu schelet osos şi al celor cu schelet cartilaginos. Aceste descoperiri nu dau prea multe indicii relevante referitor la evoluţia animalelor pe pământ, dar ar putea fi de folos în corectarea anumitor malformaţii genetice, în special malformaţii ale degetelor ce apar în cazul anumitor mutaţii ale unei gene Hox.

2 COMENTARII