10 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinAmenzi pentru depăşirea greutăţii maxime admise

Amenzi pentru depăşirea greutăţii maxime admise

Absenţa cântarelor sau  supraîncărcarea autovehiculelor de transport se sancţionează cu până la 40.000 de lei.

Creşterea deosebită a volumului lucrărilor de construcţii civile şi industriale, de construcţie a autostrăzilor şi lucrările de modernizare sau reabilitare a drumurilor publice, activităţile din exploatările miniere, din staţiile de mixturi asfaltice sau de betoane au determinat pentru transportul materialelor destinate acestora şi majorarea numărului de vehicule de transport performante, de mare şi foarte mare capacitate. O evoluţie care îngrijorează Ministerul Transporturilor atrăgând atenţia că  în lipsa unor reglementări care să permită limitarea importurilor unor asemenea vehicule, sunt transportate pe reţeaua rutieră, în cantităţi importante, mărfuri şi materiale vrac, fără ambalaj, în grămezi neordonate, sub formă de pulbere, granule sau bucăţi, provenite din exploatări miniere, de carieră, balastieră ori materiale fluide sau semifluide, provenite de la staţii de mixturi asfaltice sau staţii de betoane, aditivi şi lianţi în construcţii. „Impactul asupra reţelei de drumuri publice din România, produs de circulaţia acestor vehicule cu depăşirea maselor maxime admise, prevăzute de legislaţia în vigoare, a condus la creşterea solicitării drumurilor publice pe care se efectuează transporturile, fenomen greu de controlat în totalitate, date fiind numărul foarte mare al vehiculelor rutiere şi repartizarea furnizorilor pe tot teritoriul României.
Totodată, amploarea lucrărilor de construcţie care implică transporturi cu frecvenţă foarte ridicată, efectuate în general pe distanţe scurte, poate avea drept consecinţă degradarea accentuată a infrastructurii de transport rutier“, se arată în nota de fundamentare a unui nou act normativ al ministerului prin care se doreşte instituirea de responsabilităţi în relaţia furnizor-transportator-conducător auto. Menţionăm că în prezent, pentru depăşirea greutăţii maxime admise de transport, sunt sancţionate doar firmele de transport şi şoferii acestora.

Cântarul, obligatoriu în balastiere şi cariere

Prin noul act normativ se urmăreşte responsabilizarea şi sancţionarea furnizorilor de materiale provenite din exploatări de cariere şi balastiere, exploatările miniere, din staţiile de mixturi asfaltice sau de betoane, în cazul distribuţiei rutiere, în lipsa instalaţiilor de cântărire a vehiculelor sau în condiţiile neîntocmirii corespunzătoare a documentelor pentru mărfurile ce urmează a fi transportate.
Totodată, devine obligatorie existenţa la bordul autovehiculelor a documentelor care să  ateste efectuarea cântăririi la încărcare. Se mai urmăreşte aplicarea de sancţiuni complementare pentru operatorii de transport ale căror vehicule utilizează reţeaua de drumuri naţionale cu depăşiri ale maselor maxime admise, mergând până la interzicerea continuării deplasării în condiţiile în care pentru respectarea limitelor maxime admise de către vehiculele acestora este necesară transbordarea parţială sau totală a încărcăturii în alte vehicule de transport care să respecte aceste limite.
Cuantumul amenzilor variază între  5.000 şi 40.000 de lei pentru abaterile săvârşite de furnizori, între 1.000 şi 10.000 de lei pentru beneficiarii materialului transportat şi între 500 şi 4.000 de lei pentru conducătorii autovehiculelor.

Atenţie, şoferi!

Actualul proiect de act normativ nu exonerează de răspunderi conducătorii auto. Aceştia trebuie să respecte următorul set de reguli:
– să deţină la bordul vehiculului şi să prezinte organelor de control documentele specifice transportului, tichetul de cântar şi, dacă este cazul, autorizaţia specială de transport;
– să nu circule cu vehicule care transportă bunurile divizibile de la furnizorii care nu efectuează cântărirea sau care nu eliberează tichet de cântar;
– să nu circule cu vehicule care transportă materiale vrac neacoperite cu prelată, iar în cazul în care vehiculul este prevăzut prin construcţie cu obloane, acestea trebuie să fie asigurate cu sisteme de închidere care să asigure etanşeitatea;
– să nu plece de la punctul de încărcare a bunurilor divizibile cu vehicule cu depăşiri ale masei totale maxime admise prevăzute de legislaţia în vigoare sau, după caz, cu depăşirea masei totale înscrise în autorizaţia specială de transport, eliberată de administratorul drumului;
– să nu circule cu vehicule cu noroi pe roţi sau cu vehicule din care se scurg bunuri divizibile sau reziduuri rezultate din exploatarea acestora.

Obligaţiile furnizorilor

– să asigure condiţiile de funcţionare pentru instalaţiile de cântărire, impuse prin reglementările metrologice şi de furnizorul acestora;
– să cântărească şi să emită tichet de cântar, eliberat conform prevederilor art. 3, pentru toate vehiculele utilizate pentru distribuţia rutieră a bunurilor divizibile;
– să ţină evidenţa cronologică şi sistematică a tichetelor de cântar eliberate;
– în cazul solicitării utilizatorului sau conducătorului auto de a încărca vehiculul peste masa totală maximă admisă prevăzută de legislaţia în vigoare pentru configuraţia vehiculului, să verifice existenţa la bord, în original, a autorizaţiei speciale de transport eliberată de administratorul drumului pe care circulă, corespondenţa numerelor de înmatriculare, respectarea perioadei de valabilitate şi a numărului de curse;
– să ţină evidenţa cronologică şi sistematică a seriilor autorizaţiilor speciale de transport, a emitenţilor acestora şi a numerelor de înmatriculare înscrise în acestea, pentru vehiculele încărcate peste masa totală maximă admisă, prevăzută de legislaţia în vigoare;
– să nu permită plecarea din punctul de încărcare a vehiculelor necântărite, cu depăşiri ale masei totale maxime admise, cu depăşiri ale masei totale pentru care a fost eliberată autorizaţia specială de transport sau fără tichet de cântar;
– să prezinte personalului de control prevăzut la art. 8 al prezentei hotărâri buletinul de verificare metrologică a instalaţiei de cântărire, evidenţa cronologică şi sistematică a tichetelor de cântar eliberate, câte un exemplar al tichetelor de cântar eliberate care să conţină semnătura de primire a conducătorului auto şi evidenţa proprie privind autorizaţiile speciale de transport – pentru vehiculele încărcate peste masa totală maximă admisă, prevăzută de legislaţia în vigoare;
– să asigure condiţii pentru curăţarea roţilor vehiculelor, înainte de intrarea acestora pe drumul public;
– să nu permită intrarea pe drumul public a vehiculelor din care se scurg bunuri divizibile sau reziduuri rezultate din exploatarea acestora;
– să-şi suspende activitatea de distribuţie rutieră a bunurilor divizibile, în perioada în care nu sunt asigurate condiţiile pentru cântărirea vehiculelor, potrivit prezentei hotărâri;
– să aducă la cunoştinţa utilizatorilor cărora le furnizează bunurile divizibile suspendarea sau reluarea activităţii de distribuţie rutieră;
– să prezinte administratorului drumului la care se realizează accesul de la punctul de lucru al furnizorului, la sfârşitul fiecărui an calendaristic sau la încetarea activităţii de exploatare a bunurilor divizibile, situaţia cantităţilor de bunuri distribuite pe cale rutieră, conform tichetelor de cântar eliberate.
Articol realizat de Revista Transporter – www.transporter.ro

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS