În ultima vreme, marele ecran este o adevărată „oază de excese“, variaţiile de la subiectul real şi „floricelele“ fanteziste fiind la ele acasă.
„Evita“ – un film departe de adevărul istoric
Sunt câteva erori şi în povestea Evitei Peron, cu Madonna în pelicula regizată de Alan Parker, „Evita“. Când ni se prezintă călătoria Evitei în Europa, ni se spune că aceasta a mers în Spania, Italia şi Franţa. Scenaristul a uitat să ne povestească şi de Elveţia, unde Peron a fost întâmpinată cu roşii de mulţime, sau Principatul Monaco şi Portugalia. La fel de eronat creată a fost imaginea cumnatului Juan Peron: urât, chel şi “pus pe rele”. Din câte se pare, în realitate, acesta era un tânăr arătos, interesat mai mult de legăturile amoroase decât de afacerile bănoase. Realitatea istorică este modificată magistral şi la finalul peliculei. În ultimul său discurs, pe care Evita îl rosteşte de la balcon, avem de-a face cu o „first lady“ în lacrimi şi îndurerată, în timp ce în realitate discursul său a fost extrem de ameninţător şi de violent la adresa opozanţilor săi.
Capodopere cu erori
Să nu îl uităm nici pe cunoscutul cavaler Lancelot, care joacă şah în „Cavalerii Mesei Rotunde“, în ciuda faptului că „sportul minţii“ s-a răspândit abia prin secolul al XI-lea. Altă gafă netrecută cu vederea de pasionaţi este gestul lui Ridley Scott de a folosi tigri în loc de lei pentru pelicula sa de Oscar – „Gladiatorul“. Ceva erori şi în celebrul „Titanic“ (1997) al lui James Cameron, unde soarele apune prin partea greşită, sau în „Fahrenheit 9/11“, al laureatului cu Oscar Michael Moore. De data asta, acuzaţia este ceva mai gravă: scriitorul Ray Bradbury afirmă că i-a fost furat titlul romanului său. „A schimbat cifrele şi s-a folosit de ele fără ca măcar să îmi ceară voie“, a spus Brandbury, a cărui carte urma să se numească „Fahrenheit 451“.