Acasă Magazin „Spion“ pe masinaria de razboi americana

„Spion“ pe masinaria de razboi americana

Reporterul Pro TV Cosmin Stan a locuit si a filmat doua zile la bordul portavionului american USS John C. Stennis din Golful Persic, experienta pe care stiristul o descrie ca fiind cea mai palpitanta din cariera sa jurnalistica.


Cosmin Stan impreuna cu operatorul Zsolt Vago sunt primii jurnalisti români care au pasit pe aceasta uriasa masina americana de razboi, dar nu inainte de a fi puricati la sânge.


„Imi doresc sa ajung pe acest portavion de câteva luni, mai exact din octombrie 2006, când am fost in vizita la Pentagon. Acolo mi-am exprimat primele intentii de a filma câteva reportaje despre aceasta uriasa masina americana de razboi si de atunci am corespondat in permanenta cu oficialii US Navy, care m-au informat in legatura cu procedurile necesare pentru a avea acces la bordul navei“, a povestit Cosmin Stan.


Dupa trei avioane schimbate si 16 ore petrecute in aer, zborul echipei Pro TV catre portavionul USS John C. Stennis nu a fost lipsit de peripetii, in sensul cel mai adevarat al cuvântului.


„Cu veste de salvare pe noi, casti de protectie si caschete ne-am imbarcat intr-un avion de transport C2. Am fost avertizati ca vom zbura la o altitudine apreciabila de 8 – 10.000 de metri, dar, spre deosebire de avioanele comerciale, in acesta nu avem parte de incalzire”, si-a amintit Cosmin Stan.


Adevaratele emotii au aparut insa la jumatate de ora de la decolare când, intr-un zgomot asurzitor de motoare, vocea capitanului anunta ca, din cauza unei defectiuni tehnice, avionul trebuie sa se intoarca.


Dupa alte câteva ore, zborul si peripetiile s-au reluat. Pentru ca de sus nava pare foarte mica, prima intrebare pe care si-a pus-o Cosmin la vederea ei a fost „cum ar putea un avion cu 22 de oameni la bord sa aterizeze aici?“. Raspunsul a venit de la sine, doar câteva secunde mai târziu.


„O bubuitura puternica, insotita de uralele membrilor echipajului din avion, ne-a anuntat ca tocmai aterizasem. Intr-o fractiune de secunda, de la izbitura pe care o resimti pâna in maduva oaselor, totul se opreste brusc. Primii pasi pe puntea portavionului nu-ti permit sa te dezmeticesti, dimpotriva. Avioane cu motoare turate sunt intr-un continuu du-te – vino si sute de oameni misuna de colo-colo“, a spus reporterul Stirilor Pro TV.


Somnul – misiune imposibila


Sa dormi la bordul unui portavion este, dupa cum a marturisit Cosmin dupa o noapte pe USS John C. Stennis, o misiune aproape imposibila.


„Nu ai cum sa te obisnuiesti decât dupa câteva luni intregi. Toata noaptea, nava este zguduita de izbiturile puternice ale avioanelor care aterizeaza fara intrerupere, iar când crezi ca totul s-a terminat urmeaza zgomotul infernal al motoarelor F18 turate la maxim, gata de decolare. Si din nou nava trosneste din toate incheieturile“, a mai povestit stiristul.


Impreuna cu echipa Stirilor Pro TV, a vizitat portavionul USS John C. Stennis si o echipa de jurnalisti de la Associated Press Television, iar lista de asteptare a US Navy numara peste 20 de solicitari de la televiziuni din intreaga lume.


Portavionul USS John C. Stennis


Botezat dupa numele unui senator american care s-a aflat in serviciu pe timpul mandatelor a opt presedinti SUA, portavionul USS John C. Stennis este un imens oras plutitor. El a ajuns in Marea Arabiei de Nord la sfârsitul lunii ianuarie, moment in care opinia publica internationala a reactionat imediat, spunând ca SUA se pregateste sa atace Iranul. „Oficial, informatiile au fost dezmintite. Neoficial insa, o asemenea masinarie este pregatita in orice clipa pentru orice“, a spus Cosmin Stan dupa doua zile petrecute in mijlocul celor 5.000 de militari americani de pe USS John C. Stennis.


Cifre


• Puntea portavionului are o lungime de 332 de metri si o latime de 78 de metri. Portavionul are o inaltime de 74 de metri, aproximativ cât o cladire cu 24 de etaje. Portavionul a intrat in serviciul flotei militare americane in 1995 si are o durata de viata estimata de pâna la 50 de ani.


• La bord se servesc zilnic 16.600 de mese.


• Nava are 2.700 de compartimente.


• Portavionul detine doua ancore, care cântaresc câte 30 de tone fiecare.


• Instalatiile de producere a energiei electrice cântaresc 2.900 de tone si ar putea alimenta fara probleme 950 de locuinte.


• La bord sunt aproape 1.500 km de cabluri si fire.


• Manualele tehnice ale tuturor echipamentelor de la bord ar putea forma, asezate unul peste altul, o coloana la fel de inalta ca si Monumentul Washington (170 m).


• Daca toate saltelele de la bord ar fi insirate una lânga alta, s-ar intinde pe 14,5 kilometri.


• Portavionul a costat 3,5 miliarde de dolari.


• La bordul portavionului se afla nu mai putin de 70 de avioane de lupta F18, avioane de transport si de recunoastere, dar si elicoptere.


• In prezent, pilotii efectueaza cu avioanele F18 misiuni de sprijin aerian in Afganistan si Irak.

Exit mobile version