11.2 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinLa cumparaturi in Europa

La cumparaturi in Europa

Cui nu-i place sa mearga la cumparaturi? Daca aruncam o privire pe statistici, concluzia este clara: europenii sunt mari amatori de cumparaturi. Insa, din câte se pare, exista mari diferente intre tarile europene nu doar in ceea ce priveste banii cheltuiti, ci si referitor la bunurile achizitionate si la scopul in care au fost efectuate cumparaturile.


Studiul „Eurostat“ din 2005 cu privire la consumatorii europeni a demonstrat ca aderarea la Uniunea Europeana a zece noi state in 2004 a scos in evidenta diferentele de standarde de viata ale cetatenilor din statele membre. Cel mai socant exemplu este cel al Luxemburgului, care are cele mai mari cheltuieli casnice dintre cele 25 de state membre, cetatenii din aceasta tara cheltuind de opt ori mai mult decât cei din Letonia, tara cu cel mai mic buget de familie.


Cetatenii statelor sarace cheltuiesc mult pe tigari


Daca tinem cont de diversele situatii economice din statele membre, aceste diferente poate nu surprind atât de mult. Insa statistica „Eurostat“ a scos in evidenta faptul ca si produsele achizitionate se schimba in functie de tara. Astfel, in noile state membre ale Uniunii, cetatenii aloca 34 la suta din bugetul familiei pentru mâncare, bautura si tigari, mult mai mult decât banii cheltuiti pe aceste produse in cele 15 state membre in urma cu câtiva ani (19 la suta). In acelasi timp, procentul alocat din bugetul familiei pentru imbracaminte si pantofi a ramas cam la fel, sapte la suta. Studiul demonstreaza ca sumele alocate distratiei si culturii nu numai ca depind de tarile respective, ci si de factorii socio-economici. Statele care investesc cel mai mult in astfel de produse si servicii sunt Marea Britanie, Portugalia si Austria, in timp ce codase la acest capitol sunt statele baltice, Polonia si Bulgaria. Aceste statistici dau de gândit nu doar in ceea ce priveste standardul de viata din diversele tari europene, ci si cu privire la caracteristicile acestor state. De exemplu, un sondaj recent pe marginea obiceiurilor consumatorilor, realizat de Observatorul Cetelem, a demonstrat ca pe intregul continent oamenii iau cu asalt magazinele din motive diferite. Pentru italieni si francezi, shopping-ul este un hobby, in timp ce pentru portughezi este o necesitate.


Shopping dincolo de granita


Indiferent de motivul pentru care se merge la cumparaturi, cert este ca pasiunea europenilor pentru shopping este o afacere banoasa. In plus, statele membre ale Uniunii au un lucru in comun, si anume marele avatanj de a avea o piata unica, fapt ce le permite cetatenilor lor sa cumpere bunuri pentru intreaga familie si din strainatate. Piata unica le ofera celor peste 450 de milioane de europeni o paleta mult mai larga de produse, la preturi convenabile. Si asta gratie faptului ca intre cele 25 de state membre ale Uniunii Europene nu sunt cine stie ce restrictii in ceea ce priveste lucrurile care sunt cumparate in folos personal. Un studiu despre shopping-ul peste granita, realizat in 28 de tari europene si publicat de Eurobarometer in mai 2004, a evidentiat faptul ca moda cumparaturilor in afara tarii cucereste Batrânul Continent.


Printre cauzele care ii determina pe europeni sa caute bunuri de larg consum dincolo de granitele propriei tari sunt amintite, alaturi de preturile favorabile si placerea de a face cumparaturi, si unicitatea articolelor straine si calitatea lor superioara.


Potrivit aceluiasi sondaj, acest lucru e valabil mai ales pentru cetatenii din statele estice, noi membre ale Uniunii Europene, atrasi, probabil, de frumusetea magazinelor occidentale si de faptul ca produsele cumparate „de dincolo“ au mereu un anumit farmec.


In opinia specialistilor, este foarte probabil ca moda cumparaturilor in strainatate sa ia amploare o data cu expansiunea Uniunii. In plus, paralel cu aceasta tendinta, diferentele dintre diversele state membre se vor diminua, pâna la aparitia unui consumator european, in adevaratul sens al cuvântului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS